یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
انتشار «شالوده بوم‌شناسی احیاء»/ اساس احیاء بوم‌شناسی بر فرضیه توسعه است

حسین آذرنیوند، معاون علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران از انتشار کتابی با عنوان «شالوده بوم‌شناسی احیاء» تا یک ماه دیگر از سوی انتشارات دانشگاه تهران خبر داد.

دکتر حسین آذرنیوند، معاون علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره جدید‌ترین کتابش اظهار کرد: کتاب «شالوده بوم‌شناسی احیاء» نوشته مشترک دونالد فالک،‌ پالمیر و جویی و زدلر است که دومین‌بار در سال 2013 منتشر شد. بوم‌شناسی از موضوعات جدید در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی است که با مقوله توسعه ارتباط نزدیکی دارد.

وی افزود: اساس احیاء بوم‌شناسی بر فرضیه توسعه است. به‌عبارت دیگر احیاء یک موضوع در حال توسعه است که نیازمند حمایت از سوی علم، دانش، نوآوری و توجه به انجام تحقیقات روز دنیاست، چراکه هرساله میلیارد‌‌ها دلار برای احیاء محیط زیست مانند رودخانه‌ها، مناطق جنگلی و مراتع هزینه می‌شود.
 
آذر‌نیوند ادامه داد: به منظور توسعه یک تئوری قوی‌تر در بوم‌شناسی احیاء، نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد و البته همراه با ریسک کم است، موفقیت این سرمایه‌گذاری بسیار بالاست. جمعیت دنیا درحال افزایش است، در حالی‌که شاهد کاهش مواد غذایی هستیم و به‌عبارت دیگر این دو در وضعیتی نامتعادل قرار دارد بنابراین باید راهکاری برای بهبود شرایط فعلی اندیشید.
 
نویسنده کتاب «بوم‌شناسی مرتع» گفت: بنابر اعتقاد نویسندگان کتاب، در حال حاضر شرایط برای پیشگیری از تخریب محیط زیست فراهم نیست، بنابراین بهترین راهکار توجه به احیاء است. گسترش رشته بوم‌شناسی از دیگر راه‌های تقویت جریان احیاء محیط زیست است. رشته بوم‌شناسی در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به‌صورت تخصصی پیگیری می‌شود.

مدرس دانشکده منابع طبیعی با اشاره به فصل‌بندی این کتاب اظهار کرد: کتاب با 400 صفحه در سه بخش کلی با موضوعات تئوری بوم‌شناسی و احیاء،‌ احیاء کاردکرد بوم‌شناختی و بوم‌‌شناسی احیاء در بستر اجرا و عمل و در قالب 16 فصل تدوین شده و از سوی انتشارات دانشگاه تهران تا حدود یک ماه آینده منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها