دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
نشست تخصصی «تحولات فرقه‌ای تاریخ ایران در قرون میانه متاخر (7تا10 ه.ق)»

نشست تخصصی «تحولات فرقه‌ای تاریخ ایران در قرون میانه متاخر (7تا10 ه.ق)» به همت گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی سه‌شنبه 25 آذرماه برگزار می‌شود. «تاملات روشی در باب منابع زیدیه عهد ایلخانان» و «بررسی تطبیقی فرهنگ فرقه‌ای شیعه و سنی در قرن نهم درمقتل‌نگاری ملاواعظ کاشفی و فضولی» از مقاله‌هایی است که در نشست ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست تخصصی «تحولات فرقه‌ای تاریخ ایران در قرون میانه متاخر (7تا10 ه.ق)» سه‌شنبه 25 آذرماه به همت گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی این دانشگاه برگزار می‌شود.

برخی مقاله‌هایی که در این نشست مطرح می‌شوند عبارتند از «بررسی تطبیقی فرهنگ فرقه‌ای شیعه و سنی در قرن نهم درمقتل‌نگاری ملاواعظ کاشفی و فضولی» دکتر عطاءالله حسنی، «تحولات فرقه‌ای نقشبندیه در ایران» دکتر عباس برومند اعلم، «تاملات روشی در باب منابع زیدیه عهد ایلخانان»دکتر محمدکاظم رحمتی، «زمینه‌های تحولات مذهب امامیه (مکتب حله) در قرن هفتم و هشتم هجری» دکتر حاجی تقی.

سایر عناوین مقاله‌ها شامل «آموزه‌های دینی حکومت سربداران و نقش آن در تحولات مذهبی امامیه» دکتر سید احمد رضا خضری، «رویکردهای معاصر به تحولات فرق اسلامی از قرن 7 تا 10» دکتر زهیر صیامیان، «باورهای اسماعیلیه در ایران بعد از مغول» دکتر عباس احمدوند، «اسماعیلیه و تصوف در قرون میانه متاخر (7 الی 10 ق)»دکتر فاطمه جان‌احمدی و «نسبت سلف‌گرایی و عرفان گرایی در میان فرق در سده‌های میانه اسلامی» دکتر احمد پاکتچی است.




در میان مقاطع تاریخ ایران، قرون میانه متاخر (از قرن 7 تا 10 ه ق) یکی از دوره‌های عطف تاریخ ایران به شمار می‌آید که نیاز به امعان نظر بیشتر دارد.

«تهاجم مغول»، «سقوط خلافت»، «دوره فترت و یورش تیمور»، پدیده‌های مهم سیاسی این عصرند که پیامدهای گسترده فرهنگی نیز به همراه داشته است. از جمله مؤلفه‌های فرهنگی که از این فضای جدید سیاسی به شدت متأثر شد و تحولات مهمی را به خود دید فرق و مذاهب اسلامی‌اند. روند کلی این تحولات را می‌توان در یک عبارت سیر شتابنده تحولات فرق اسلامی و غلبه اندیشه‌های شیعی ـ صوفی بیان کرد. تحولات فرق اسلامی در این دوره سؤال‌های زیادی در باب زمینه‌ها، فرایندها و پیامدهای این تحولات در جامعه ایرانی مطرح می‌کند که پرداختن به آن، برش مهمی از تاریخ فرهنگی ایران را در معرض اندیشه‌های پژوهشگران قرار می‌دهد.

کم اقبالی پژوهشگران تاریخ ایران به حوزه‌های فرهنگی به ویژه در قرون مذکور و اهمیت فراوان این مقطع در هویت‌یابی فرهنگ ایران عصر صفوی تا دوره معاصر، ضرورت توجه به آن را دو چندان می‌کند. خاصه اینکه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان تاریخ چندین عنوان درسی در این موضوع ارائه می‌شود. دروسی که به اذعان استادان و دانشجویان کمبود منابع و اطلاعات در آن همواره آسیب محسوب شده است. این شرایط نشان می‌دهد که بایستی به تولید آثار علمی اعم از کتاب و مجموعه مقالات در این حوزه و مقطع اولویت قائل شد. به همین دلیل، گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی در نظر دارد نشست تخصصی یک روزه‌ای تحت عنوان «تحولات فرقه‌ای تاریخ ایران در قرون میانه متاخر (7تا10 ه ق)» با بهره‌گیری از دانشمندان و عالمان متخصص در تاریخ قرون میانه، تاریخ فرهنگی و فرق اسلامی برگزار کند.

این همایش سه‌شنبه  25 آذرماه از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 15 و 30 دقیقه در دانشگاه شهید بهشتی واقع در بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، میدان شهید شهریاری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی تالار مولوی برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها