یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱
محققان باید در حوزه پژوهش جریان‌سازی کنند

محمدرضا زیبایی‌نژاد نویسنده برگزیده پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در بخش علوم اجتماعی با انتقاد از وضیعت پژوهش در ایران گفت: متخصصان و محققان باید برای رفع مشکلات این حوزه اقدام به جریان‌سازی پژوهشی کنند.

زیبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این همایش گفت: همواره در این همایش‌ها انتظارات حداقلی و یک نگاه حداکثری وجود دارد. انتظارات حداقلی به این معناست که پژوهشگرانی که به شیوه‌های روشمند و علمی، دست به یک پژوهش زده‌اند، از این طریق معرفی و قدردانی می‌شوند. 

وی در ادامه اظهار کرد: نگاه حداکثری این است که همایش‌ها باید با توجه به مطالعات جانبی متناسب با انتظارات مربوط به نشست انجام شود تا زمینه را برای آسیب‌شناسی وضعیت پژوهش و نشر در حوزه علمیه فراهم آورد و بتواند راهبردهایی را نیز در این‌باره ارایه دهد. 

مسوول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم همچنین گفت: اکثر پژوهش‌هایی که در حوزه انجام می‌شود، از سوی نهادهای پژوهشی است. یعنی،‌ پژوهشگران، آثارشان را پس از تایید و ارزیابی و ویرایش ویراستاران همان نهاد، منتشر می‌کنند. 

زیبایی‌نژاد با بیان تقابل پژوهشگران خصوصی و نهادی، ادامه داد: متاسفانه، پژوهشگران خصوصی این امتیازات را ندارند. در واقع باید گفت که اگر اثری که یک پژوهشگر خصوصی ارایه می‌دهد مثلا نمره 13 بگیرد، این نمره با توجه به کمبودها، برابر با نمره 18 یک پژوهش نهادی است. 

وی در این ‌باره افزود: بنابراین، مسوولان این همایش‌ها و نیز حوزه علمیه، باید به سمت شناخت و پشتیبانی بیشتر پژوهشگران شخصی حرکت کنند و با بررسی میزان وفور انتشار آثار پژوهشی در هر حوزه، تناسب این آثار با نیازهای اصلی جامعه را محک بزنند. 

نویسنده کتاب «خانواده، جنسیت و نظام تربیتی رسمی» درباره وضعیت نشر در حوزه گفت: متاسفانه، ما در بحث نشر هم مشکل داریم. برای مثال، آثار چاپ شده به مخاطبان اصلی خودشان نمی‌رسند. در واقع نهادهایی با صرف هزینه‌های هنگفت اقدام به خرید این کتاب‌ها می‌کنند که منجر به پخش آن در بین مخاطبان نااهل و نامربوط به کتابی خاص می‌شود. به عبارت دیگر ما به یک جریان‌سازی پژوهشی نیاز داریم.

زیبایی‌نژاد درباره تاثیرات این همایش‌ها بر فضای پژوهشی حوزه گفت: برگزاری این همایش‌ها هم تاثیرات منفی دارند و هم تاثیرات مثبت. تاثیر منفی این است که باعث شناخته شدن و شهرت پژوهشگران گمنام شده که به دلیل بالا رفتن مراودات اجتماعی و علمی شخص منجر به برهم خوردن تمرکز علمی او می‌شود. 

وی درباره تاثیرات مثبت این همایش نیز اظهار کرد: پژوهشگران شهرستانی امکان بیشتری برای دیده شدن می‌یابند و علاوه بر این، زمینه برای حمایت‌های پژوهشی هدفمند از پژوهشگران برگزیده فراهم می‌شود. 

مسوول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم درباره علت تالیف این کتاب گفت: نظام آموزشی ما پشت یک نقاب اسلامی، با دلالت‌های کاملا غیراسلامی مواجه است و تحولات ما در وضعیت جوانان و خانواده نیز معلول همین نظام است. 

وی در ادامه گفت: احساس این خلا در نظام آموزشی ما منجر به تالیف این اثر شد تا به وسیله آن وظایف نظام آموزشی را مجددا یادآوری کنم. 

کتاب «خانواده، جنسیت و نظام تربیتی رسمی» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد در 296 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و به بهای 6 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها