پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
روح کتاب  «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» امیرالمومنین(ع) است

محقق و مصحح کتاب «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» گفت: این اثر را علامه امینی با رویکردی تفسیری در دوران جوانی خود به رشته تحریر درآورد. در حقیقت، موضوع ولایت امیرالمومنین(ع) در عالم سبب نگارش این کتاب شده است. بنابراین، روح و جانمایه کتاب «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» حضرت امیر(ع) است./

حجت‌الاسلام  سیدمحمد طباطبایی یزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: بخش عمده این اثر دربرگیرنده رویدادهای «عالم ذر» است، عالمی که پیش از خلقت حضرت علی(ع) با پیامبر اسلام(ص) بیعت کرده و ندای خدای متعال را لبیک گفته است. در واقع، این موضوع باعث تحقیق علامه امینی درباره ولایت امام علی(ع) شده است.

وی ادامه داد: این کتاب در چهار قسمت به تفسیر چهار آیه از قرآن کریم می‌پردازد، آیاتی که ممکن است یک محقق در گام نخست به وجه اشتراک آن‌ها با روایات معصومین(ع) در ولایت امیر(ع) پی‌نبرد، اما در تفسیر آن‌ها، ولایت ایشان به اثبات می‌رسد.

این محقق حوزه دین با بیان این‌که تحریر کتاب «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» با چنین روشی گویای تسلط علامه امینی بر اقوال اهل بیت(ع)، احادیث و روایات است، گفت: این عالم شیعی با آوردن آیات سوره واقعه، مطالب بسیار بدیعی را عنوان می‌کند که راهگشای درک آیات قرآن و روایات ائمه(ع) برای محققان حوزه دین است.

وی با بیان این‌که علامه امینی کتاب «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» را در حدود 30 تا 35 سالگی به رشته تحریر درآورده است، بیان کرد: مرحوم میرزا محمدعلی اردوبادی، عالم بزرگ شیعی اهل نجف، به کار و شخصیت این علامه جوان بسیار علاقه داشت، طوری که در وصف و مدح کرامات او قصیده‌ای سرود. همچنین کتاب «شهداء الفضیلة»، اثری در شرح یکصد عالم شهید شیعی، در همان دوران مورد توجه مراجع تقلیدی مانند آیت‌الله حسین قمی، آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی و شیخ محمدحسین اصفهانی  و عالمانی مانند شیخ آقابزرگ تهرانی و میرزا محمدعلی اردوبادی قرار گرفت و آنان بر این کتاب تقریض نوشتند.

تفاوت فضای نگارش «الغدیر» با «مروری المقاصد العلیه» 

طباطبایی یزدی در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که اثر ماندگار الغدیر و کتاب مروری المقاصد العلیه درباره ولایت امام علی(ع) است، این دو اثر چه تفاوتی با هم دارند؟» گفت: فضای نگارش این دو کتاب کاملا با هم متفاوت است. در کتاب الغدیر مخاطبان اهل سنت‌اند و روش تالیف آن جدل و احتجاج به شمار می‌آید، زیرا مطالب آن برگرفته از آثار اهل سنت است و پیروان این مذهب ولایت امیر(ع) را مانند شیعیان قبول ندارند. بنابراین، علامه امینی با بهره‌گیری از آثار آنان می‌کوشد تا این موضوع را به آن‌ها بفهماند اما مخاطبان کتاب «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» همه مسلمان‌اند و منابع مورد استناد در نگارش آن کتاب‌های مرجع شیعی مانند الکافی و بحارالانوار است.

وی درباره راز ماندگاری آثار شریف علامه امینی بیان کرد: علامه امینی از دو راه مختلف کتاب‌هایش را تالیف کرده، یعنی با برنامه‌ریزی ویژه کتابی را برای اهل سنت و کتابی را نیز برای مسلمانان جهان به رشته تحریر درآورده است. این برنامه‌ریزی سبب ماندگاری آثار وی در جهان اسلام شده‌است و ضرورت دارد مولفان امروزی کتاب‌های خود را با در نظر گرفتن مخاطبان داخلی و  خارجی تحقیق و تالیف کنند.

واقعه غدیر معرّف محبت امیر(ع) به همگان بود

وی درباره پیام خطبه غدیر و این روز مبارک گفت: رسول‌ اکرم(ص) در واقعه غدیر امام علی(ع) را تنها به عنوان ولی و خلیفه پس از خود معرفی نکرد، بلکه ایشان را دلسوز دین اسلام و مسلمانان خواند، در حالی که برخی فکر می‌کنند مساله غدیر تنها به موضوع پیشوایی توجه دارد. واقعه غدیر معرّف محبت امیر(ع) به همگان بود.

محقق و مصحح کتاب «المقاصد العلیة فی المطالب السنیة» با بیان این‌که واقعه غدیر تنها بر شیعیان و مسلمانان تاثیرگذار نبوده است، اظهار کرد: علامه امینی در بخشی از کتاب الغدیر اشعاری را از شاعران مسیحی درباره ولایت به حق و شخصیت موثر و مهربان امام علی(ع) آورده است. بنابراین، اگر درباره امیر(ع) درست عمل کنیم، خواهیم دید که تاثیر شخصیت ایشان فراتر از مرزهای خاکی می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که «اکنون مشغول تالیف یا تحقیق چه کتابی هستید؟» عنوان کرد: پدرم سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی، معروف به محقق طباطبایی یزدی، 25 سال‌ آخر عمرش را با علامه امینی گذراند و با توجه به ارادتی که به وی داشت، تصمیم گرفت بر جلد نخست کتاب الغدیر، اضافاتی را در قالب مستدرک بنویسد تا آن را تکمیل کند. بنابراین، نوشته‌هایی با عنوان «علی ضفاف الغدیر» به معنای بر ساحل الغدیر تحقیق و تحریر کرد.

وی با بیان این‌که «تنظیم و تدوین نوشته‌های خطی پدرم قدری زمان‌بر است اما پیش‌بینی می‌شود به زودی آن را روانه بازار نشر کنم» گفت: مجلد نخست مجموعه 11 جلدی کتاب الغدیر به معرفی 110 صحابه و 84 تن از تابعین به عنوان راویان واقعه غدیر اختصاص دارد که این آمار بیشترین رکورد نقل روایت‌های پیامبر(ص) را نشان می‌دهد. پدرم در این‌باره اضافاتی را تحقیق و تالیف کرده است که به زودی منتشر خواهد شد.

عید سعید غدیر 25 ذی‌الحجه امسال برابر با دوم آبانماه است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد مهدی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    تحسنت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط