چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
اکرمی: درگذشت آذریزدی عنوان مناسبی برای روز کودک نیست

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان، در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، برای بچه‌هاست و به نظر من باید حتی در مدیریت جلسات نیز از آن‌ها استفاده کرد. وی تاکید کرد که مناسبت روز درگذشت آذریزدی برای کودک که نیاز به شادی دارند، برای این نامگذاری مناسب نیست.-

اکرمی، در حاشیه برگزاری مراسم معرفی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت:‌ اگر این روز به صورت یک روز تشریفاتی دربیاید، طبیعی است که ماهیت خود را از دست می‌دهد. 

وی افزود: در این روز بچه‌ها باید شادی کنند و شادی کودکانه در فضا حکمفرما باشد. در صورتی که ما بتوانیم در این روز علاوه بر این‌که برای بچه‌ها برنامه‌ریزی کنیم، باید در زمینه‌های مختلف، حتی مدیریت برنامه‌های چنین روزی نیز بهره بگیریم. اگر این اتفاق بیافتد می‌توانیم بگوییم مفهوم کودکی را درک کرده‌ایم. 

وی افزود: هم اکنون وضعیت کار در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و به طور کلی حوزه نشر بسیار سخت و کاغذ بسیار گران است. دولت به کاغذ سیگار، ‌کاغذ دیواری و دستمال کاغذی ارز اختصاص می‌دهد، اما توجهی به کتاب کودک ندارد. دست‌اندرکاران حوزه نشر کودک و نوجوان، انتظار دارند، دولت برای کتاب کودک نیز ارز کاغذ اختصاص دهد.

نویسنده کتاب  اظهار کرد: وقتی نامگذاری یک روز صورت می‌گیرد،‌ در واقع نوعی تعهد ایجاد می‌شود. یعنی نسبت به یک مقوله که پیش از این به آن توجه زیادی نمی‌شد، بیشتر اهمیت داده می‌شود. 

وی ادامه داد: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، فرصت مناسبی برای بسیج بچه‌‌ها در زمینه‌های مختلف است که متاسفانه ما غیر از شکل و ظاهر در مراسم جشنواره کتاب چیز دیگری ندیدیم. من انتظار داشتم در این روز،‌ میزهایی تعبیه شود تا نویسندگان و کودکان با یکدیگر صحبت کنند، بچه‌ها از آن‌ها سوال کنند و نمایشگاه کتاب پرشورتری برگزار شود، اما این‌گونه نبود و بچه‌ها در این مراسم بسیار دست و پا بسته‌ بودند و حضور چشمگیری نداشتند.

اکرمی در پاسخ به این که «آیا روز درگذشت مهدی آذریزدی، برای نام‌گذاری روز ملی ادبیات کودک و نوجوان مناسب بود یا خیر؟» گفت: انتخاب چنین روزی به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، نشان داد اشخاصی که در نام‌گذاری این روزها دخیل هستند، ماهیت کودک را درک نمی‌کنند. روز درگذشت برای بچه‌ها که نیاز به شادی دارند، مناسب نیست و زادروز این نویسنده را روز مناسب‌تری می‌دانم.

مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان عصر روز گذشته، 18تیر، در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و طی آن از دست‌اندرکاران عرصه ادبیات کودک و نوجوان قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها