شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
سازمان میراث فرهنگی برنامه منظمی برای انتشار کتاب‌های باستانشناسی ندارد

علیرضا هژبری‌نوبری، مدیر گروه باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه مدونی برای انتشار گزارش‌های باستانشناسی ندارد و این مساله از اساسی‌ترین مشکلات انتشار کتاب‌های حوزه باستانشناسی است.-

هژبری‌نوبری به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره حضور کمرنگ گزارش‌های باستانشناسی در بازار کتاب گفت: به محض این‌که حفاری انجام می‌شود، نتایج آن به صورت مقاله یا گزارش نوشته می‌شود اما متاسفانه از سوی سازمان میراث فرهنگی حمایت لازم به عمل نمی‌آید و در نتیجه کتاب به چاپ نمی‌رسد. 

باستانشناس پیشکسوت ایران در ادامه افزود: بنابراین باستانشناس مجبور می‌شود کتاب را برای چاپ به دست انتشارات خصوصی بسپارد که در این زمینه نیز مشکلات بسیاری از قبیل تعداد کم مخاطب و وضعیت چاپ و گرانی کاغذ وجود دارد. 

مدیر گروه باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در حال حاضر میراث فرهنگی کشور در وضع اسفباری به سر می‌برد و همین بی برنامگی در سازمان باعث می‌شود موضوع‌ حفاری‌ها هدفمند نباشد و در نتیجه کتابی منتشر نشود. در حقیقت عدم انسجام در هدفمندی کاوش‌ها و حفاری‌های باستانشناسی از مشکلات اساسی چاپ و انتشار کتاب‌ در این حوزه است. 

این پژوهشگر باستا‌شناسی افزود: در دانشگاه‌ها هم به همین روش است، وقتی نمی‌توانیم تحقیقات و عملیات میدانی داشته باشیم، در نتیجه کارهای جدیدی هم صورت نمی‌گیرد و این مشکلات به طور اتوماتیک‌وار ادامه پیدا می‌کند و دستاوردی مانند کتاب را دربرنخواهد داشت. 

هژبری‌نوبری در باره راهکار‌های بهبود وضعیت انتشار کتاب‌های باستانشناسی گفت: برنامه‌‌ریزی‌های دقیق در حفاری‌های مستقل از میراث فرهنگی می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک قابل توجهی کند. باستانشناسان باید به سمت حفاری‌‌های پرسش‌محور حرکت کنند و اقدامات صورت گرفته در این زمینه باید سازماندهی شود و خروجی آن به صورت کتاب و مقاله به چاپ برسد. 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در حال حاضر دو کتاب زیر چاپ دارم که نتیجه حفاری‌هایم در سال‌های 1386، 87 و 89 در منطقه خداآفرین استان آذربایجان شرقی است. کورگان‌های خداآفرین برای نخستین‌بار در ایران حفاری شدند. بعد از فعالیت‌های بسیار توانستیم نتایج این حفاری‌ها را برای انتشار جمع‌آوری کنیم اما متاسفانه سازمان میراث فرهنگی همکاری لازم را به عمل نیاورد و مجبور شدیم کتاب را برای چاپ به دست ناشر خصوصی بسپاریم. 

علیرضا هژبری‌نوبری، باستانشناس و پژوهشگر دارای مدرک دکترای باستانشناسی از دانشگاه سوربون پاریس است. «نگاهی جدید به معماری نظامی اورارتو»، «بررسی تاثیر هنر مصر در دوره هخامنشیان بر اساس یافته‌های باستانشناسی»، «تحلیل سامانه نورگیری و تهویه در کاخ‌های هخامنشی تخت جمشید» از مقالات پژوهشی اوست. وی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرگروه باستانشناسی این دانشگاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها