دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
بانو کاپیل برنده جایزه شعر تی.اس.الیوت /شعرهایم را از یک عکس روزنامه الهام گرفتم

«بانو کاپیل» شاعر و نویسنده با مجموعه شعر جدیدش با عنوان «چگونه یک قلب را شست» توانست جایزه امسال شعر تی‌.اس.الیوت را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، «بانو کاپیل» شاعر و نویسنده با مجموعه شعر جدیدش با عنوان «چگونه یک قلب را شست» توانست جایزه امسال شعر تی‌.اس.الیوت را کسب کند. کاپیل پیش از این چند مجموعه شعر دیگر نیز در بریتانیا منتشر کرده بود. جایزه شعر الیوت هر سال به بهترین کتاب و مجموعه شعر منتشر شده در بریتانیا اعطا می‌شود.
 
کاپیل در مجموعه شعرش روایتی پویا از قصه مهاجرت و وطن جدیدش روایت کرده است و اینکه به عنوان یک مهاجر در یک کشور غریبه چگونه می‌توان تا ابد زندگی کرد. لاوینیا گرینلاو یکی از داوران جایزه الیوت درباره مجموعه شعر کاپیل گفت: اثر این شاعر جوان بسیار قوی و روان به صورت زنده محیط اطراف و رویدادهای دنیای واقعی را با زبان شعر روایت کرده است.
 
کاپیل نیز در اظهاراتی در واکنش به اعلام جایزه گفت: در اصل نوشتن این مجموعه شعر را از یک عکس در روزنامه الهام گرفتم که زوجی در کالیفرنیا را نشان می‌داد که خانه‌شان را برای میزبانی یک خارجی مهیا کرده بودند. آنها خانه خود را به روی کسی باز کرده بودند که هیچ شناختی از او نداشتند.
 
تی‌.اس.الیوت شاعر، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی بریتانیایی بود. او با آثاری چون «خراب آباد» (۱۹۲۲) که به فارسی به نام های سرزمین هرز، بیابان برهوت و سرزمین بی‌حاصل نیر ترجمه شده است، و «چهار کوارتت» (۱۹۴۳)، از پیشتازان بزرگ جنبش نوسازی و مدرنیزم شعر غربی به‌شمار می‌رود. جایزه تی‌.اس.الیوت اولین بار در سال 1993 توسط بنیاد خیریه الیوت تاسیس شد.
 
جایزه شعر تی.‌اس.الیوت هر سال به بهترین مجموعه شعر منتشر شده در بریتانیا 25هزار پوند جایزه نقدی و به هر مجموعه راه یافته به مرحله نهایی این رقابت 1500 پوند اعطا می‌کند. طبق قانون تعیین شده از سوی سازمان دهندگان این جایزه داوران حتماً باید از بین شاعران مطرح انتخاب شوند.
 
نامزدهای نهایی جایزه تی‌.اس.الیوت در سال 2020 طبق زیر اعلام شده بود:
ناتالی دیاز : شعر عشق دوران استعمار / انتشارات فابر اند فابر
ساشا داگدیل: دگردیسی‌ها / انتشارات کارکانت پرس
الا فریرز : درخشش، عزیز / انتشارات آفورت رود بوکس
ویل هریس : رندانگ / انتشارات گراناتا
وین هالوی اسمیت: عشق منهای عشق / انتشارات بلوداکس بوکس
بانو کاپیل : چگونه یک قلب را شست / انتشارات پاویلیون
دیسی لافارگ : زندگی بدون هوا / انتشارات گراناتا
گلین مکسول : چطوری جهنمی / انتشارات پیکادور
شین مک‌کرای : گاهی‌‌اوقات هرگز تحمل نمی‌کنم / انتشارات کورسیر
جو. او. مورگان : سقوط مریخی / انتشارات کیپ
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها