سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
اهداء اینترنت رایگان به مروجان کتابخوانی تحقق حمایت از ترویج کتاب است

حیدری با اشاره به اینکه هدف از اهداء اینترنت رایگان، حمایت از مروجان کتابخوانی و ترویج کتاب است، بیان کرد: این اقدامات موجب می‌شود تا کسی بدون کتاب در کشور باقی نماند و کتاب در دسترس اعضاء جام باشگاه‌ها در کشور قرار بگیرد.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اهداء اینترنت رایگان تا سقف 50 گیگ به تسهیل‌گران، مربیان جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و نویسندگان فعال بیان کرد: با توجه به شرایطی که بنابر شیوع کرونا در جامعه وجود دارد، فرصتی برای ترویج فرهنگ مطالعه، تقویت کتاب و کتابخوانی و فرهنگ دینی و افزایش فرهنگ عمومی برای خانواده‌ها ایجاد شده‌است.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نقش‌محوری‌ اهالی قلم، تسهیل‌گران و مسئولان جام باشگاه‌های کتابخوانی با مدیریت بیش از 330هزار عضو جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و کارهای داوطلبانه‌ای که در سراسر کشور صورت می‌گیرد، از نظر گستردگی و عمق، پهنای وسیعی را در بردارد. در دوران کرونا، نقش تسهیل‌گران و نویسندگان جام باشگاه‌های کتابخوانی بسیار تاثیرگذار است و می‌توان از ظرفیت فضای مجازی و نقش مروجان کتابخوانی برای گسترش اقدامات ترویجی حوزه کتاب بهره‌مند شد.
 
وی افزود: با این نگاه به‌دنبال مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و مردمی رفته و مذاکراتی انجام دادیم. آخرین مذاکرات ما با سازمان فناوری و اطلاعات وزارت ارتباطات بود و خداراشکر با نگاه فرهنگی ویژه‌ای که بر این وزارت‌خانه حاکم است، توانستیم با برگزاری جلساتی به 7500 نویسنده و تسهیل‌گر جام باشگاه‌های کتابخوانی که همگی در حوزه مجازی فعال هستند؛ 50گیگ اینترنت رایگاه اهدا کنیم. 
 
حیدری عنوان کرد، در تلاش هستیم تا کتاب و کتابخوانی، که همیشه همراه مردم ایران بوده‌‌است، پویایی خاص خودش را داشته‌باشد. این اقدام نشان‌دهنده این است که امر فرهنگ، برای دولت ارزشمند است و باید به آن توجه شود. البته غیر از اهداء اینترنت به تسهیل‌گران و نویسندگان، فعالیت‌ها و مشارکت‌های دیگری نیز با سازمان فناوری اطلاعات در حوزه صنعت نشر، کتاب‌فروشان و ناشران انجام داده‌ایم که پس از اجرایی‌شدن، اعلام می‌شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیگر اقدامات مشارکتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از تسهیل‌گران این حوزه گفت: بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و مردمی چون سازمان یونیسف، اعلام آمادگی کردند که کتاب‌های کودک و نوجوان مناطق کمتر برخوردار را تامین کنند.
 
وی ادامه داد: این سازمان‌ها تلاش می‌کنند که کتاب‌ را با قیمت مناسب، غیر از آن 50درصد رایانه‌ای که معاونت امور فرهنگی برای اعضای جام باشگاه‌ها درنظرگرفته‌است، برساند. هدف از انجام این اقدامات این است که شرایطی ایجاد شود تا کسی بدون کتاب، در کشور باقی نماند و کتاب در دسترس همه اعضاء جام باشگاه‌ها در هر نقطه کشور قرار بگیرد.
 
به گفته حیدری، هدف از دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاها، کار مشارکتی و همراه کردن نهادهای دولتی، خصوصی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر اقدامات فرهنگی است که خداراشکر با رویکرد سازمان فناوری اطلاعات این امکان وجود دارد.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: جنگ امروز، جنگ نرم است و قدرت کشورها، قدرت فرهنگی و رسانه‌ای است. اگر سخت‌افزار در کنار نرم‌افزار قرار بگیرد، می‌توانیم محتوای غنی فرهنگ ایرانی-اسلامی را تقویت کنیم و از ظرفیت‌های مردمی، ازجمله 20 هزار تسهیل‌گر داوطلبی که بی‌هیچ چشم‌داشتی از دولت در مناطق محروم و روستایی فعالیت می‌کنند، بهره‌گیری کنیم و به تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی کمک کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها