شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
شقایق‌های کوچک به مدارس می‌روند/ شیفتگان کتاب روایت علاقه‌مندی شهدا به کتاب

مدیر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری مسابقه کتابخوانی «شقایق‌های کوچک» برای دانش‌آموزان، کتاب‌دان و شیفتگان کتاب به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد.

عباس باباخانیان، مدیر کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های این سازمان در هفته دفاع مقدس گفت: مسابقه کتاب‌خوانی «شقایق‌های کوچک» با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ این مسابقه با هدف تکریم، پاسداشت و زنده نگه‌ داشتن ياد و نام شهدای هشت سال دفاع مقدس همچنین لزوم آشنایی دانش‌آموزان با این شهدا برگزار می‌شود.
 
باباخانیان با توضیح درباره این مسابقه عنوان کرد: مسابقه از کتاب «شقایق‌های کوچک» به قلم زهرا عامری در قالب داستان زندگی شهدای کم سن و سال بسیجی، ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده است و نسخه الکترونیکی آن به همراه سوالات مسابقه در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان منتشر و اطلاع‌رسانی شده است.
 
به گفته وی، فایل متنی کتاب در پورتال کتابخانه‌های عمومیdtlib.ir قرار دارد و شرکت‌کنندگان می‌توانند پاسخ‌های خود را تا ۳۰ مهر به‌صورت یک عدد ده رقمی به شماره ۲۰۰۰۱۸۳۷۴۵ پیامک کنند.
 
۴۰ کتابخانه ۴۰ تقریض
باباخانیان همچنین از اجرای طرح کتاب‌دان و «۴۰کتابخانه، ۴۰ کتاب تقریضی رهبر معظم انقلاب» خبر داد و گفت: تقریض به معنی ستودنِ مکتوب، مطلبی است که در مدح کتاب یا نوشته‌ای می‌نویسند و سالیان متمادی است که رهبری به‌عنوان یک مقام والای کشور، فرهنگ و ادبیات را دغدغه خود می‌دانند و توجه ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارند.
 
وی ادامه داد: ایشان از هر راهی در تلاش هستند، تا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به‌خصوص آثار مربوط به انقلاب و دفاع مقدس را گسترش دهند و طرح ۴۰ کتابخانه سازمان نسبت به معرفی کتاب‌های تقریضی مقام معظم رهبری (مدّظله العالی) با موضوع دفاع مقدس است.
 
باباخانیان در این زمینه توضیح داد:‌ این آثار در قالب پادکست، موشن‌گرافی، اینفوگرافی، ویدئوکلیپ و دیگر قالب‌های قابل ارائه با هدف نشر، گسترش و تعميق شناخت شهروندان از فرهنگ ايثار و شهادت با همکاری ناشران، نویسندگان، کانون‌ها و دیگر گروه‌های فعال در این حوزه انجام و در فضای مجازی منتشر و معرفی می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه «کتاب‌دان» (کتاب یعنی دانایی)، عنوانِ برند محصولات معرفی کتاب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که توسط تمامیِ مراکز کتابخانه‌ای سازمان تولید و منتشر می‌شوند، گفت: محتوای محصولات «کتاب‌دان» شامل معرفی اجمالی کتاب، معرفی نویسنده، تقریض مقام معظم رهبری، خوانش بخش هایی از کتاب و... است.
 
شیفتگان کتاب
باباخانیان از اجرای طرح «شیفتگان کتاب» نیز خبر داد و گفت: بامرور کوتاهی از تاریخ هشت ساله دفاع مقدس درمی‌یابیم؛ «کتاب و کتاب‌خوانی» حوزه مورد علاقه و دغدغه بسیاری از شهدا بوده است و رزمندگان اسلام متأثر از این همّت و سنت، هم در زمانی که به تحصیل اشتغال داشته‌اند و هم در جهاد و رزم، به مطالعه اهتمام داشته و دیگران را به فرهنگ کتاب‌خوانی و کتاب‌دوستی توصیه و تشویق کرده‌اند.
 
وی افزود: روایات بسیاری درباره شهدای دفاع مقدس نقل شده که بیان می‌دارد؛ چنانچه وجهی به‌دست می‌آوردند، آن‌ را در خرید و تهیه کتاب هزینه می‌کردند. با کتاب‌های خاک خورده، کتابخانه درست می‌کردند و جوانان و نوجوانان را با کتاب و فرهنگی مطالعه آشنا می‌کردند. کتاب را بهترین هدیه دانسته و به هر شکل ممکن در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه امروز برای ملتی که می‌خواهد راه شهیدان خود را پاس دارد و به آنان اقتدا کند، آگاهی از سبک زندگی و خصوصیات و رفتارهای فرهنگی شهدا، بسیار مهم است، عنوان کرد: مدیریت کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به‌مناسبت هفته دفاع مقدس، برخی از این روایات را که بیانگر سیره کتاب‌خوانیِ شهداست را به‌صورت روزانه در صفحات مختلف فضای مجازی منتشر می‌کند تا مسیر روشنی پیش روی علاقه‌مندان این حوزه قرار دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها