دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
برگزاری طرح‌های فصلی در ایام کرونا تاثیرگذارتر از دوران قبل از کرونا است

مدیرمسئول کتاب‌فروشی«آثار سبحان» با اشاره به اهمیت برگزاری تابستانه کتاب 99 گفت: با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش قیمت‌ها، برگزاری طرح‌های فصلی، قدرت خرید مردم برای کالای فرهنگی را افزایش می‌دهد.

مرتضی جعفری‌پور، مدیرمسئول کتاب‌فروشی «آثار سبحان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درخصوص تاثیر برگزاری طرح «تابستانه کتاب 99» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران در شرایط کرونا گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، برگزاری طرح‌های فصلی موجب می‌شود تا مردم بتوانند از طریق دریافت تخفیف‌های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشارات و کتاب‌فروشی‌ها کتاب‌های مدنظر و موردعلاقه خود را تهیه کنند و از این تخفیف‌ها که فرصتی برای خرید بهتر کتاب است، بهره‌مند شوند.
 
وی افزود: قطعا اجرای این طرح در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، تاثیرگذاری چندبرابری نسبت به دوره‌های قبل خواهد داشت و از این حیث مورد توجه است.
 
جعفری‌پور درباره تاثیر کرونا بر افزایش و کاهش خرید کتاب باتوجه به کاهش حضور مردم در اجتماعات و کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: ناشران و کتاب‌فروشانی که در فضای اینترنتی و مجازی فعالیت می‌کنند و خدمات دیجیتالی ارائه می‌کنند، قطعا فعالیت‌های ثمربخش‌تری خواهند داشت؛ چراکه دیگر نیازی به حضور فرد در کتاب‌فروشی و یا انتشارات نیست؛ بلکه می‌تواند صرفا با خرید اینترنتی و ثبت کدملی خود در سایت و انتخاب اثر نسبت به خرید آن اقدام کند.
 
مدیرمسئول کتاب‌فروشی «آثار سبحان» خاطرنشان کرد: پیشنهاد خرید اینترنتی و آنلاین را از طریق پیامک‌های اطلاع‌رسانی برای مشتریان خود فرستاده‌ایم تا به‌جای خرید حضوری، از خرید تلفنی و آنلاین استفاده کنند تا از سقف خرید 150 هزار تومانی خود برای خرید کتاب‌های مدنظرشان استفاده کنند.
 
وی با اشاره به اینکه با گذشت بیش از چند ماه از شیوع ویروس کرونا، همچنان برخی از کتاب‌فروشی‌ها به فروش اینترنتی روی نیاورده‌اند، گفت: با شرایطی که کرونا در جهان ایجاد کرده و موجی دومی که به‌تازگی از این بیماری آغاز شده‌، ادامه این روند سنتی کار را برای فعالیت این صنف بسیار سخت می‌کند و از طرفی نیز ممکن است که مردم را هم بیشتر درگیر این ویروس منحوس کند. وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نهادهای ذی‌ربط باید فکر اساسی در این خصوص داشته‌باشند تا این معضل را برطرف کنند.
 
جعفری‌پور ادامه داد: حداقل‌کاری که کتاب‌فروشان می‌توانند در طول سال انجام بدهند، این است که شماره مشتریان خود را بگیرند تا زمانی که این طرح اعلام می‌شود، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی کنند تا لزومی برای خرید حضوری مردم نباشد. این معضل قطعا راهکارهای مناسبی هم دارد که شاید لحظه‌ای جواب ندهد؛ اما قطعا در درازمدت موثر خواهد بود.
 
مدیرمسئول کتاب‌فروشی «آثار سبحان» بیان کرد: پیش‌بینی من این است که برگزاری این دوره از طرح‌های فصلی در شرایط کرونا، نسبت به ایامی که کرونا وجود نداشت، موثرتر باشد؛ چراکه با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و چالش‌هایی که در صنعت کاغذ با آن روبه‌رو بودیم و هزینه‌هایی که به ناشر تحمیل شد، به‌اجبار هزینه کتاب افزایش پیدا کرد و افزایش قیمت هم بر کتاب‌فروشی‌ها تاثیرگذار بوده‌است. در نتیجه باز هم مردم متضرر خواهند شد و اگر برگزاری طرح‌های فصلی نباشد، قدرت خرید مردم برای کالای فرهنگی کاهش پیدا می‌کند.
 
وی همچنین درخصوص پیشنهاد خود برای عملکرد بهتر طرح‌های فصلی در ایام کرونا گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند شماره تماس کتاب‌فروشی‌ها در ایران، نمایندگان آن‌ها در شهرستان‌ها، مکان و محدوده دقیق کتاب‌فروشی‌ها و همچنین کتاب‌های قابل عرضه به مخاطبان را در یک سایت مشخصی و با اطلاع‌رسانی دقیقی در اختیار مخاطبان قرار بدهد تا علاقه‌مندان راحت‌تر در شرایطی که حضور در جامعه می‌تواند خطرناک باشد، به کتاب‌های خود دسترسی پیدا کنند. البته مردم هم باید به این شرایط عادت کنند؛ چراکه ممکن است این بیماری مدت‌ها با ما باشد. نهادهای متولی حوزه فرهنگ باید برای درخانه‌ماندن هرچه بیشتر مردم تلاش کنند و نیازهایشان را نیز از طرق دیگر برطرف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها