یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
محفل ادبی «استاد روزبه» در زنجان فعالیت خود را آغاز کرد

دبیر محفل ادبی «استاد روزبه» استان زنجان از آغاز به کار فعالیت این محفل با هدف توسعه فعالیت‌های ادبی در این استان خبر داد.

حسن پاکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، گفت: استان زنجان در حوزه شعر و ادبیات دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در همین راستا طی سنوات گذشته محافل ادبی معتبری با حضور اساتید و شعرای مطرح کشور در زنجان تشکیل شده است.

وی همچنین به فعالیت مطلوب انجمن‌های ادبی استان زنجان اشاره کرد و گفت: تشکیل و توسعه انجمن و محفل‌های ادبی فرصتی برای ایجاد فضای جدید در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت است.

دبیر محفل ادبی استان زنجان ادامه داد: رشد قابلیت‌های ادبی، تقویت جریان شعر و ادبیات متعهد، سامان‌دهی خواسته‌های مخاطبان علاقه‌مند، تعمیق فرهنگ مشارکت و تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه اجتماعی از اهداف بلند‌مدت کانون‌های ادبی است.

پاکزاد محفل ادبی را تشکلی مردم نهاد از بافت اجتماعی (مخاطبان فعال و علاقه‌مند) دانست که به‌عنوان زیرمجموعه کتابخانه عمومی و بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ارتقای سطح همکاری جمعی، تعامل و آموزش در حوزه‌های ادبی از جمله شعر و داستان در سطح استان فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مغفول و پنهان ادبیات، وظیفه ذاتی این تشکل‌هاست، گفت: امیدواریم از این ظرفیت در راستای توسعه مجامع ادبی و همچنین رشد و پرورش استعدادهای استان بهره بگیریم.

بر اساس این گزارش، «رضا روزبه» از مشاهیر خطّه‌ی زنجان در حوزه دین و مذهب بود. پدرش کربلایی محمود خیاط فرزند حجت‌الاسلام شیخ جواد زنجانی، از شاگردان آیت‌الله میرزا محمدتقی شیرازی بود و مادرش سیده ربابه دخت حاج سیدتقی، از سادات مشهور زنجان شمرده می‌شد. وی نزد آیت‌الله سیدمحمود امام‌جمعه دروس منطق حکمت‌الاشراق، معیارالعلم غزالی و مبدأ و معاد صدرالمتالهین را تحصیل کرد و دروس تفسیر، فقه، فلسفه و درس خارج را در نزد آیت‌الله حسین دین محمدی زنجانی آموخت.

این دانشمند زنجانی در سال تحصیلی ۱۳۳۱–۱۳۳۰، وارد دانشکده علوم شد و با انتخاب رشته فیزیک تحصیلات عالی خود را آغاز کرد. روزبه این دوره را با نگارش «مطالعه در آثار میدان الکتریک و رادیاسیون و گاز ازت روی موجودات زنده» به پایان برد و در پایان رساله طرح جدیدی برای استفاده از گاز ازن در پزشکی ارائه داد. وی از دانشجویان ممتاز و برجسته فیریک بوده و علاوه بر تسلط در علوم فقه اسلامی و ادبیات عرب به زبان عربی و فرانسه مسلط بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها