شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
فقط رژیم نگیرید، بدنتان را هم دوست داشته باشید

یکی از مباحث مهم در زمینه رژیم غذایی نوع نگرش افراد درباره تصویر بدنی خود است. برخی افراد با اینکه دارای وزن طبیعی هستند اما خود را بسیار چاق و زشت تصور می‌کنند این نگاه ریشه در آموزه‌های اجتماعی دارد.

محسن کچویی، دکتری روانشناسی سلامت و مترجم کتاب «رژیم نیستم آگاهانه غذا می‌خورم» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «من رژیم نیستم، آگاهانه غذا می‌خورم» گفت: این اثر دارای ده فصل به نوشته سوزان آلبرز است که هرکدام به موضوعاتی درباب خوردن می‌پردازد. یکی از مباحث مهم در این زمینه نگرش افراد درباره تصویر بدنی خود است اینکه افراد چه تصویری از خود در ذهن دارند. برخی افراد با اینکه دارای وزن طبیعی هستند اما خود را بسیار چاق و زشت تصور می‌کنند.
 
وی افزود: در این کتاب منشا شکل‌گیری این نگاه به شدت مورد بررسی قرار گرفته است؛ در واقع حساسیت زیادی افراد نسبت به وزنشان از دیدگاه آن‌ها نشات می‌گیرد که عوامل اجتماعی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
 
کچویی گفت: امروزه نگاه ایده‌آل برای یک خانوم این است که باید لاغر باشد تا بتواند نسبت به خود حس خوبی پیدا کند و مورد تایید جامعه قرار گیرد؛ در واقع علت بسیاری از رژیم گرفتن‌های سخت عوامل اجتماعی هستند. در کنار این موضوعات بخش زیادی از کتاب به شرح مداخلات مفید غذایی می‌پردازد.
 
این مترجم گفت: در کتاب «من رژیم نیستم آگاهانه غذا می‎خورم» به شرح مفصل روش‌های اصلاح تغدیه و خوردن غذا پرداخته شده است و نویسنده تلاش کرده است آداب و رفتار صحیح غذا خوردن را به مخاطبانش آموزش دهد. ابن کتاب سیری است درباره ارتباط افراد با بدنشان و هم تاریخچه‌ای است از ذهن‌آگاهی و تاثیر آن در تغدیه است؛ همچنین به عوامل اثر گذار در افزایش وزن و شرایط روحی افراد پرداخته شده است.
 
وی با اشاره به ادبیات کتاب گفت: گفتنی است کتاب در فرایند ترجمه بومی شده است و من به عنوان مترجم تلاش کرده‌ام ضمن ارائه ترجمه‌ای روان، متن به گونه‌ای نباشد که افراد عادی نتوانند درک کنند چراکه محوریت اصلی کتاب برای عموم است.
 

 
این مترجم افزود: علاوه بر موارد گفته شده در حین ترجمه تلاش زیادی شد که مباحث کتاب تا حد زیادی برای خوانندگان ایرانی بومی شود چراکه برخی موارد غذایی که نویسنده از آن‌ها در کتابش سخن می‌گوید در ایران یا نداریم یا خاص فرهنگ ما نیست، بنابراین با توجه به  تجربه‌ای که در این زمینه داشتم تمام این موارد لحاظ شده است و به ذکر موارد غذایی که خاص فرهنگ خودمان است اشاره کرده‌ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها