یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کودک کتابخوان ذهنی با تخیلات قوی و دایره لغات بالایی دارد

مسئول کتابخانه شهید حداد عادل آبادن، گفت: کودکی که کتاب به‌عنوان یک نیاز در او رشد کرده است، ذهنی با تخیلات قوی و دایره لغات بالایی دارد.

کیمیا اندیشمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، درخصوص ویژگی‌های کودک کتابخوان این چنین توضیح می‌دهد: کودکی که در روح او علاقه به کتاب و کتاب خواندن بارور و کتاب به عنوان یک نیاز در او رشد کرده است، قطعا می‌تواند با پستی و بلندی‌های زندگی برخورد منطقی و رفتار اجتماعی متعادل‌تری داشته باشد.

وی افزود: توانایی بالقوه در بین صفحات کتاب، ذهن کودک را برای رویارویی با مسائل ساده و پیچیده زندگی و قدرت انتخاب بهتر آماده می‌کند. به همین دلیل کودک و نوجوان امروزی به‌شدت روی تصمیم و هدف خود مصمم است و با آگاهی، هوشمندانه، استقلال کامل و سلیقه خود، کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب می‌کند.

این کتابدار آبادانی با بیان اینکه یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها و ارتباطات یک کتابدار، کار با کودک است، تصریح می‌کند: جذب کودک، ورود به دنیای او و هم‌مسیر شدنش برای حضور در کتابخانه و کتابخوانی از مهارت‌های اصلی و لازمه فعالیت یک کتابدار است.

این کتابدار که 7 سال است در این کتابخانه فعالیت می‌کند، عامل دیگر پس از برقراری ارتباط با کودک را آگاهی از سن او دانسته و اذعان دارد: بجز مهارت برای برقراری ارتباط و جذب کودک، کسب آگاهی از گروه‌های مختلف سنی و نیازهایشان، شناخت منابع موجود و وجود ابزار و امکانات می‌تواند در جهت تسهیل و تقویت خدمات به کودکان نقش پررنگ و بسزایی را ایفا کند.

وی با اشاره به ادامه فعالیت کتابداران در فضای مجازی تصریح می‌کند: حضور فیزیکی جذابیت، لذت بسیار و ارتباط قوی‌تری را نسبت به فضای مجازی می‌تواند ایجاد کند؛ اما با توجه به شرایط پیش آمده و پتانسیل‌هایی که این فضا در اختیار کتابدار قرار می‌دهد، کتابدار بودن در این فضا خالی از لطف نیست.
 
دانشمند ازسرگیری فعالیت جشنواره رضوی را مقارن با این دوران خانه‌نشینی فرصت خوبی برای اقشار مختلف برشمرده و بیان می‌کند: این جشنواره می‌تواند علاوه بر فرصت امکان مطالعه آثار مذهبی با رویکرد شناخت ائمه اطهار نیز آرامش فکری را که این آثار به خواننده می‌دهند، ایجاد کند.
 
وی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف ترویج کتابخوانی و با تشویق افراد جامعه به مطالعه سعی دارد با گذر از این دوران، شرایط دشوار را بر جامعه آسانتر و ارتباط مجازی بین کتابخوانان را قوی‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها