چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
بیمارانی که با یک برش جراح؛ از امیالشان رها می‌شوند

«برش»؛ روایت پزشکی در آن می‌تواند انسان‌ها را از امیال و خواسته‌های خودشان رها کند و باعث برگشت علاقه‌مندی آن‌ها از مواردی شود که تا کنون برایشان جالب بوده است.

حمید دشتی؛ مترجم نمایشنامه «برش» نوشته مارک ریون‌هیل که در زمره آثار علم بر صحنه قرار دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر، گفت: ابتدا باید بگویم نویسنده یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‎‌نویسانی بوده که از دهه نود میلادی در انگلستان فعالیت خود را آغاز کرده است. متاسفانه در کشورمان هیچ اثری از وی ترجمه نشده بود و این اولین نمایشنامه‌ای است که از مارک ریون‌هیل در ایران ترجمه شده است.
 
وی افزود: شاید یکی از دلایلی که باعث شده این نویسنده در ایران ناشناخته باشد این بوده است که نمایشنامه‌های بریتانیایی طرفدار زیادی در ایران ندارند.

 
این مترجم با اشاره به روند داستان گفت: داستان در این نمایشنامه مربوط به تعامل علم و قدرت است که درباره یک نوع جراحی خاص است که پزشکی به نام «پل»عمل‌های خارق‌العاده‌ای روی انسان‌ها انجام می‌دهد. روند جراحی این پزشک در طول داستان مبهم باقی می‌ماند. همانگونه که اشاره شد، «پل» نام شخصیت اصلی داستان است که در واقع این نمایشنامه شامل سه صحنه می‌شود که مخاطب صحنه اول «پل» را مشاهده می‌کند که بیماری داوطلب به وی مراجعه کرده تا این عمل بر روی وی انجام شود. نکته جالب اینجاست که نتیجه این عمل مرموز آن است که انسان‌ها را از امیال و خواسته‌های خودشان رها می‌کند و باعث برگشت علاقه‌مندی آن‌ها از مواردی می‌شود که تا کنون برایشان جالب بوده است.
 
دشتی گفت: در صحنه دوم پل را با همسرش می‌بینیم که در واقع نویسنده در این صحنه می‌خواهد اهمیت شغل انسان‌ها را در زندگی شخصیشان نشان دهد. پل در این داستان دارای زندگی آشفته‌ای است که حتی نمی‌تواند در کنار همسر خود زندگی آرامی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در صحنه سوم پل در زندان و دولت تغییر کرده است و دولت جدید دیگر برای تغییر انسان‌ها از روشی بهره نمی‌گیرد که دولت پیشین استفاده می‌کرده است. درواقع روش برش اجسام را قبول ندارد، به همین دلیل فرزند پل نقش پدر را بر عهده می‌گیرد و همسو با دولت جدید دست به اقداماتی می‌زند. در نهایت پل به علت عمل‌های مرموزی که داشته است مجازات می‌شود و داستان به اتمام می‌رسد.
 
مترجم این اثر با اشاره به ارتباط علم با قدرت در این اثر گفت: درواقع نویسنده تلاش کرده است تبعاتی که علم به لحاظ سیاسی توانسته بر جامعه داشته باشد را مطرح کند. مخاطب با خواندن این اثر می‌تواند بفهمد که علم همانقدر که کمک‌کننده است می‌تواند همانقدر هم دست‌آویزی برای حکومت‌ها در راستای تسلطشان بر مردم باشد.
 
وی تاکید کرد: نویسنده در این نمایشنامه با اینکه یک روند علمی را مطرح می‌کند و وارد حیطه علمی-تخیلی آن هم در ژانر پزشکی می‌شود، اما هدفش تنها بیان یک موضوع علمی نبوده. وی علم را وسیله‌ای می‌داند برای سو استفاده برخی حاکمان سیاسی؛ به همین دلیل وی روند جراحی را توصیف نمی‌کند و تنها به نوع برش بدن انسان توسط پزشک بسنده می‌کند.
 
گفتنی است نمایشنامه «برش» از سوی نشر کرگدن زمستان سال جاری روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها