سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
صبایی: پشتکار اصلی‌ترین مولفه حرفه‌ای‌گری در نشر است

مدیر انتشارات رهنما معتقد است یک ناشر در وهله اول باید به‌صورت متمرکز، تمام وقت و انرژی‌اش را صرف مسائل مربوط به نشر کند.

محمدجواد صبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره حرفه‌ای بودن فعالیت‌ها در صنعت نشر ایران بیان کرد: حرفه‌ای بودن یعنی پشتکار داشتن؛ یعنی یک ناشر تمام وقت خودش را صرف فعالیت‌های نشر کند.

وی با اشاره به نسبی بودن فعالیت‌های حرفه‌ای در صنعت نشر ایران بیان کرد: برخی از ناشران در ایران بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و برخی دیگر همچنان به‌صورت سنتی در بازار نشر حضور دارند.

صبایی درباره فعالیت‌های سنتی در حوزه نشر، توضیح داد: برخی از دوستان ناشر، همچنان به شیوه‌های قدیمی در بازار نشر فعالیت می‌کنند، تبلیغاتی برای کتاب‌هایشان انجام نمی‌دهند و ویزیتور برای معرفی کتاب‌هایشان ندارند که در نتیجه کتاب‌هایشان به اندازه کافی فروش نمی‌رود.

مدیر انتشارت رهنما درباره اهمیت فعالیت‌های تخصصی در حرفه‌ای شدن نشر بیان کرد: نگاه تخصصی به حوزه نشر و بهره‌گیری از توان متخصصان یکی از مصداق‌های حرفه‌ای بودن است.

وی، اعتبار ناشر را نمود دیگری از حرفه‌ای بودن معرفی کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی فعال شدن دوایر نشر در یک انتشارات، حفظ نام و اعتبار ناشر است. ناشران حرفه‌ای برای حفظ اعتبارشان باید به بخش‌های مختلف از جمله ادبیات، ترجمه، ویراستاری و سر ویراستاری توجه داشته باشند.

مدیر انتشارات رهنما به چالش‌های حرفه‌ای شدن صنعت نشر اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، کمبودهایی است که صنعت نشر در حوزه کاغذ و زینک، مرکب چاپ و قطعات چاپ و صحافی با آن مواجه می‌شود.

صبایی اضافه کرد: چالش مهم دیگر، کیفیت چاپ و استفاده از روش‌های جدید است که با توجه به شرایط فعلی، امکان رقابت ما با ناشران خارجی وجود ندارد. آن شرایط و امکاناتی که مثلا در اروپا وجود دارد، در ایران نیست یا به شکل محدود وجود دارد.

صبایی به ضرورت جبران کمبودها اشاره کرد و گفت: واردات برخی از قطعه‌ها که با کمبود آن مواجه هستیم، بسیار گران تمام می‌شود و از طرفی ارز مناسب هم به آن اختصاص پیدا نمی‌کند. در همین راستا، تلاش در زمینه رفع کمبودها باید دوچندان شود.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها