سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
قادری: داوری‌های جایزه کتاب سال علمی و آکادمیک است

نصرالله قادری، شایسته تقدیر سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال ایران در بخش هنر، اعتقاد دارد که روند داوری جایزه کتاب سال علمی و آکادمیک است و بیشتر داوران از میان نظریه‌پردازان انتخاب شده‌اند.

نصرالله قادری، نویسنده شایسته تقدیر سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای مجموعه نمایشنامه «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: به نظر من مراسمی که یکشنبه 18 بهمن در تالاروحدت برگزار شد، اشکالاتی داشت؛ هرچند با توجه به مشکلاتی که از بیرون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور کل مجموعه دولت درست کرده‌اند، این وضعیت قابل درک است.
 
وی با اشاره به اهدای جوایز شایستگان تقدیر در مراسم جداگانه، گفت: اینکه بخشی از مراسم و جشن را به زمان دیگری محول کردند نیز برایم جالب نبود.
 
قادری ادامه داد: به نظر من کسانی که داوری مقوله‌ای به نام کتاب به آنها محول می‌شود، باید نظریه‌پرداز و همچنین مولف بوده و کتاب‌هایی را در زمینه‌های کاری خود منتشر کرده باشند. متاسفانه در حال حاضر در اکثر جوایز کتابی داوران بیشتر به آدم‌های مشهور توجه دارند تا کتاب خوب. همچنین داوران صلاحیت چندانی برای داوری آثار ندارند و بسیار کوچک‌تر از کتاب‌ها هستند.
 
این نمایشنامه‌نویس درباره روند داوری‌های جایزه کتاب سال ایران گفت: داوری‌های جایزه کتاب سال به هیچ عنوان مانند دیگر جایزه‌های مربوط به کتاب در ایران نیست و داوران در همه دوره‌ها از بین نظریه‌پردازان انتخاب شده‌ و روند داوری‌ها کاملا علمی و آکادمیک بوده است.
 
نویسنده کتاب «آناتومی ساختار درام» همچنین درباره کتاب «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد» نیز اشاره کرد: این کتاب شامل هفت نمایشنامه با این عناوین است: «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد»، «به من دروغ بگو»، «قصه شهر فرنگ، شهر ما»، «اسفنکس»، «افسانه پدر»، «سوفیای من» و «مثل همیشه». نمایشنامه «گاهی اوقات ...» را پیشتر خودم به صحنه برده بودم.
 
نصرالله قادری، پژوهشگر، مدرس، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر است. از میان دیگر کتاب‌های منتشر شده وی می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «آناتومی ساختار درام»، «برگمن: زن، مذهب، نسل آینده»، «زندگی در تئاتر: مجموعه مقالات»، «شهد شوکران»، «تنهاترین عاشق، عاشق‌ترین تنها»، «اسفنکس و افسانه لیلیث»، «امشب باید بمیرم»، «وین راه بی‌نهایت»، «کوچه عاشقی»، «خواب دریا»و «آه مریم مقدس».
 
مجموعه نمایشنامه «گاهی اوقات برای زنده ماندن باید مرد» نوشته نصرالله قادری در سال گذشته (1393) با شمارگان هزار و 200 نسخه، 376 صفحه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه کتابفروشی‌ها شده بود.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها