یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
جیرانی: این که اهالی سینما به اخبار کتاب مراجعه نمی‌کنند اتفاق تلخی است/ خبرنگاران «ایبنا» برای قلبشان قلم می‌زنند

فریدون جیرانی، کارگردان سینما گفت: این که من زیاد به خبرگزاری کتاب مراجعه نمی‌کنم یا اهل سینما خود را بی‌نیاز از آن می‌دانند بسیار تلخ است. در سال‌های 58 تا 60 که در روزنامه کار می‌کردم، تقریباً 30 نشریه دستم بود. همه را می خریدم و می‌خواندم اما در حال حاضر حتی من هم روزنامه نمی‌خوانم.

فریدون جیرانی، کارگردان سینما که امروز یکشنبه(17 آبان) در غرفه خانه کتاب در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور یافت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: در حال حاضر فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی عرصه را از همه ما گرفته‌اند.
 
وی افزود: من البته مخالف فضای مجازی نیستم و معتقدم که این فضا روز به روز باید گسترش یابد اما در فضای مجازی خبری از آگاهی و دانش نیست؛ یعنی وقتی در فضای مجازی واکنش‌ها را می‌بینید درخواهید یافت که اتفاقی در میان نسل جوان افتاده که اصلاً جالب نیست. اغلب این جوانان آرمان ندارند. برخی جوانان به هیچ چیز اعتقادی ندارند و به گمانم این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.
 
کارگردان فیلم «آب و آتش» ادامه داد: دهه 40 شمارگان کتاب‌ها پنج هزار نسخه بود اما من دیروز کتابی خریدم که تیراژش 500 نسخه بود. وقتی این شمارگان را در ایران 70 میلیونی با جمعیت 10 میلیونی ایران در گذشته مقایسه کنید به تلخی موضوع پی می‌برید.
 
جیرانی اضافه کرد: تلاش خبرنگاران ایبنا را باید ارج نهاد و ستایش کرد چون می‌دانم همه این تلاش‌ها قلبی است و در آن منفعت اقتصادی متصور نیست. این نکته مهمی است. این که من زیاد به خبرگزاری کتاب مراجعه نمی کنم یا اهل سینما خود را بی‌نیاز از آن می دانند تلخ است. در سال های 58 تا 60 که در روزنامه کار می کردم، تقریباً 30 نشریه دستم بود. همه را می خریدم و می‌خواندم اما در حال حاضر حتی من هم روزنامه نمی‌خوانم. این موضوع هم تلخ است. مردم ما کتاب نمی‌خوانند و مطالعه نکردن آن‌ها جای تأسف دارد.
 
کارگردان فیلم «قرمز» توضیح داد: زمانی که نمایشگاه مطبوعات هم زمان با نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد، خیلی بهتر بود و جمعیت بیشتری از آن استقبال می‌کردند. آن زمان نمایشگاه مطبوعات  شلوغ می‌شد. به گمانم آن ساز و کار بهتر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها