سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۴
اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره پنجم شعر فجر

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز(10 اسفند) در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم علاوه بر اعلام اسامی برگزیدگان در چهار حوزه و اهدای جوایز به آن‌ها، مسوولان به ایراد سخنرانی پرداختند و برخی از شاعران سروده‌هایی را قرائت کردند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز (10 اسفند) از ساعت 10 در تالار وحدت و با حضور رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی دیگر از مسوولان، دست‌اندرکاران جشنواره، شاعران ایرانی و غیر ایرانی و اصحاب رسانه‌ها برگزار شد.

سخنرانی، شعرخوانی و اجرای موسیقی
سخنرانی یحیی طالبیان، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر و ادب، سخنرانی دبیر این دوره از جشنواره و قرائت بیانیه هیات داوران توسط او، سخنرانی سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در پایان برنامه سخنرانی رییس جمهوری از بخش‌های این مراسم بودند.

علاوه بر این مشفق کاشانی، علی معلم دامغانی(رییس فرهنگستان هنر)، جعفر محمد ترمذی(شاعر ازبکستانی) و آیت‌الله محمدی گلپایگانی(رییس دفتر مقام معظم رهبری) به قرائت سروده‌های خود پرداختند.

کاشانی و ترمذی هر یک دو غزل قرائت کردند. همچنین آیت‌الله محمدی گلپایگانی یکی از سروده‌هایش درباره غزه را قرائت کرد. 

همچنین در بخش‌های مختلفی از این مراسم قطعات موسیقی سنتی توسط گروه «ترنم» اجرا شد.

معلم‌دامغانی: رویای شاعران تحقق می‌یابد 
معلم‌دامغانی نیز ضمن شعرخوانی و قرائت دو غزل، با تاکید بر این موضوع که تاریخ نشان داده است بسیاری از رویاهای شاعران تعبیر می‌شود گفت: شاید سخن شاعران گاه در دورانی زیادگویی تلقی شده است، اما تاریخ عکس آن‌را نشان داده است. شعر همچون معشوق است و ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که شعر فرصتی برای شاعران و به‌ویژه شاعران جوان است.

در ادامه این مراسم رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله محمدی گلپایگانی، قائم‌ مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر و ادب، دبیر جشنواره و مصطفی امیدی، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره برای اهدای جوایز برگزیدگان فراخوانده شدند. 

چاپ کتاب شاعران برگزیده به عنوان جایزه
علاوه براهدای 20، 16 و 12 سکه بهار آزادی به ترتیب به نفرات اول تا سوم هر حوزه، تندیس جشنواره، لوح تقدیر، چاپ یک کتاب از سروده‌های جدید شاعران با شمارگان سه هزار نسخه و پرداخت 20 درصد قیمت پشت جلد به هر شاعر به عنوان حق‌التالیف، تسهیلات وام بانکی بدون بهره تا سقف 50 میلیون ریال، کارت الکترونیکی خرید کتاب به مبلغ پنج میلیون ریال و زمینه‌سازی برای حضور برگزیدگان در یکی از جشنواره‌های ادبی خارج از کشور دیگر جوایز این دوره از جشنواره هستند. 

نفرات برتر جشنواره پنجم
در بخش سنتی و کلاسیک هیچ‌یک از شاعران نتوانستند امتیاز لازم را برای کسب رتبه نخست دریافت کنند. رتبه دوم نیز به‌طور مشترک به مریم آریان قره‌بلاغ(کرج) و محمدجواد شاهمرادی(تهران) اختصاص یافت. در این بخش امیرحسین نیکزاد(کرج) رتبه سوم را کسب کرد.

در بخش شعر سپید و نیمایی نیز هیچ‌یک از شاعران رتبه نخست را کسب نکردند. رتبه دوم به علی هوشمند(بوشهر) اختصاص یافت. مجید نظافت یزدی(مشهد) و صدیقه مرادزاده(ورامین) به‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

بابک نیک‌طلب(تهران) نفر نخست بخش شعر کودک و نوجوان بود. در این بخش عصمت اسلامی(تهران) رتبه دوم و حسن تولایی(تهران) رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش ترانه و تصنیف هیچ‌یک از شاعران به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی نشدند و هیات داوران با توجه به بازتاب‌های هنری و اجتماعی سطح آثار رسیده، تاثیر الگودهی و سطح نمره کسب شده توسط آثار، چهار ترانه‌سرا را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد. مهدی ایوبی، سامیه سلیمی، اسماعیل فرزانه و سیدحسین متولیان این شاعران هستند. 

عکس یادگاری
در پایان نیز برگزیدگان به همراه شاعران حاضر در بخش بین‌الملل و مسوولان و دست‌اندرکاران حاضر در این جشنواره عکس یادگاری انداختند.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز(10 اسفند) در تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط