جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳

فهرست راه‌يافتگان به بخش نهايي مدال كارنگي در حالي اعلام شد كه اين بار فقدان چشمگير موضوع‌هاي سحرآميز و هيولاها موجب شگفتي بسيار شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از سايت خبري اين جايزه، قديمي‌ترين و معتبرترين جايزه كتاب كودك و نوجوان بريتانيا در حالي فهرست نهايي هفت نفره خود را اعلام كرد كه داوران اين دوره رويكردي كاملا تفاوت را در پيش گرفته بودند و 5 كتاب از 7 كتاب انتخاب شده براي سن بالاي 12 سال نوشته شده‌اند.

در اين فهرست از داستاني به نام «تابستان خرگوش سياه» درباره 5 دوست كه بدترين شب زندگي‌شان را مي‌گذرانند، تا تصويرسازي بسيار سينمايي «سيوبان دوود» در كتاب «بچه باتلافي» درباره پسري كه در حال حفر زمين براي يافتن زغال سنگ با جسد بچه‌اي روبه رو مي‌شود، و كتاب «پسرهاي بي‌خيال» اثر «كيت گري» كه درباره گروهي پسر بچه كه به سفر مي روند تا خاكستر بهترين دوستشان را به باد بسپارند، نشان مي‌دهد كه داوران اين دوره از داستان‌هاي خيالي فاصله گرفته و بيشتر به ماجراهايي كه قهرمانان آنها پسرهاهستند، روي خوش نشان داده‌اند.

«كيت گري» درباره جايزه امسال گفت: اگر گروهي بخواهند اعتراض كنند كه اين كتاب‌ها فقط پسرانه است بايد گفت چه بهتر چون به جاي اين كه ماجراهاي خيالي را تصوير كند كه پسري خفاش مي‌شود، يا با هيولاها مي‌جنگد و ... به زندگي واقعي پسرها پرداخته شده است.
 
او گفت: چه بهتر كه امسال نويسنده‌ها به قهرمانان زميني توجه نشان داده‌اند.

اين جايزه كه از سال 1936 و به افتخار «اندرو كارنگي» راه‌اندازي شده، به بهترين كتاب سال كودك و نوجوان كه در انگلستان نوشته شده و اولين بار هم در انگلستان منتشر شده باشد، اهدا مي‌شود.

جايزه كارنگي و جايزه ديگري به نام «كيت گرين اوي» كه به عنوان خواهر اين جايزه شناخته و به بهترين تصويرسازي كتاب كودك تعلق مي‌گيرد، هر سال از سوي موسسه خيريه متخصصان كتابداري و اطلاعات (CILIP) اهدا مي‌شود.

اين جايزه ارزش مادي ندارد اما اعتبار آن بالاترين ارزش را براي برنده آن كه از سوي متخصصان كتاب كودك از سراسر بريتانيا انتخاب مي‌شود، به همراه مي‌آورد.

برندگان اين دو جايزه در مراسم بفتا در 25 ژوئن در لندن معرفي مي‌شوند.

فهرست نهايي نامزدهاي جايزه «كارنگي»
«فرانك كوترل بويس» براي كتاب «نامتناهي» براي سن 8 سال به بالا.
«كوين بروكز» با كتاب «تابستان خرگوش سياه» براي سن 14 سال به بالا.
«ائون كولفر» براي كتاب «هوانورد» براي سن 9 سال به بالا.
«سيوبان دوود» براي كتاب «بچه بزرگ» براي سن 12 سال به بالا.
«كيت گري» براي كتاب «پسرهاي بي‌خيال» براي سن 12 سال به بالا.
«پاتريك نس» با كتاب «چاقويي كه هرگز نمي‌برد» براي سن 14 سال به بالا.
«كيت توماس» براي كتاب «آفريينده شب» براي سن 14 سال به بالا.

فهرست نهايي نامزدهاي جايزه «گرين‌اوي»
«غاز برفي» اثر « آنجلا بارت» و «پاول گاليكي»
«دوستداران ورزش» اثر «مارك كرستل» و «هلن وارد»
«وحشيانه» اثر «ديو مك كين» و «ديويد آلموند»
«قايق كوچك» اثر «توماس دوچرتي»
«چگونه مي‌توان يك بال شكسته را درست كرد» اثر «باب گراهام»
«راه بازگشت به خانه» اثر «اوليور جفرز»
«هريس پاهايش را پيدا مي‌كند» اثر «كاترين رينر»
«مالي و هيولاي شب» اثر «كريس وورمل»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها