دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
برگزیدگان مهرواره ادبی «یک وعده لبخند» در اردبیل معرفی شدند

برگزیدگان نخستین مهرواره ملی طنز ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل (یک وعده لبخند) معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، ضمن اعلام نتایج نخستین مهرواره ملی طنز ادبی کانون اظهار کرد: آئین اختتامیه مهرواره ادبی طنز  و رونمایی از کتاب «یک وعده لبخند» همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
 
وی درباره رویکرد اصلی این رویداد گفت: شاد زیستن برای کودکان و نوجوانان به همان اندازه مهم است که تغذیه خوب، محبت کردن و حفاظت از او اهمیت دارد؛ زیرا نتیجه آن چیزی جز تأمین سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی او نیست.
 
احدزاده تصریح کرد: شادی و نشاط از جمله نیازهای ضروری روحی و روانی انسان است که در بسیاری از جنبه‌های حیاتی نقش موثری ایفا می‌کند و از نگاه صاحب‌نظران نیز پیش‌نیاز اساسی و بستر لازم برای نظام پویای تعلیم و تربیتی است؛ به عبارت دیگر، نشاط به زندگی انسان معنا و مفهومی ویژه می‌بخشد و حتی عواطفی منفی نظیر: ناکامی، ترس، نگرانی و ناامیدی را کاهش می‌دهد.
 
وی ادامه داد: ایجاد زمینه‌های شادی و نشاط در بین كودكان و نوجوانان، اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد و فقدان آن سبب افسردگی، استرس و ناشادی خواهد شد.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اضافه کرد: برنامه‌های بِه‌باشی و شادکامی، واقعیت پرفایده‌ای است که افراد شاد در عرصه‌های گوناگون زندگی تجربه می‌کنند و این مهم در برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب مهارت‌های مثبت خواندن و با هدف آموزش مهارت‌های گوناگون کاربردی به کودکان و نوجوانان در حال اجراست.
 
 وی افزود: اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در طراحی و اجرای مهرواره سراسری طنز «یک وعده لبخند»، سه بخش «شعر» (کلاسیک و آزاد)، «داستان کوتاه» و «اینفوگرافی» (اطلاعات تصویری) را برای دو گروه سنی نونگاه (۱۲+) و نوجوان (۱۵+) با ورود به پدیده طنز و ترویج فرهنگ شادکامی در قالب برنامه‌های ادبی، هنری و فرهنگی در نظر گرفت که به نوبه خود اقدامی نو و خلاقانه در سطح ملی و سازمانی برای این نسل بود.
 
احدزاده در خصوص مشارکت کودکان و نوجوانان کشور نیز گفت: بیش از۵۰۰ اثر از استان‌های مختلف به دبیرخانه مهرواره رسید که بررسی آثار در مرحله اول زیر نظر داوران استانی و در مرحله نهایی به همت داوران ملی انجام شد.
 
وی اضافه کرد: 75 اثر برگزیده در سه بخش شعر، داستان و اینفوگرافی، در قالب کتابی با عنوان «یک وعده لبخند» با همراهی‌های سازمان بسیج هنرمندان استان منتشر شده که همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در آئین اختتامیه این مهرواره رونمایی خواهد شد.
 
مدیرکل کانون استان ادامه داد: ملاک‌های انتخاب آثار در بخش شعر، نگاه تازه به موضوع، خلاقیت در پرداخت، توجه به شگردهای طنز و ارتباط اثر با موضوع‌های اعلام‌شده در فراخوان بود؛ بر این اساس، در بخش «شعر» این مهرواره، ۱۱۰ اثر به دبیرخانه رسید که پس از داوری نهایی، در گروه سنی «نونگاه» ۷ اثر و در گروه سنی «نوجوان» ۱۰ اثر برگزیده شدند.
 
وی ادامه داد: در بخش «داستان»، از میان ۳۸۳ اثر رسیده به دبیرخانه مهرواره، در گروه‌ سنی نونگاه، ۲۵ اثر و در گروه سنی نوجوان، ۲۳ اثر به عنوان برگزیده شناخته شدند که توجه به عناصر و ساختار داستان، هم‌چنین به‌کارگیری صحیح شگردهای طنز و ارتباط اثر با موضوع‌های اعلام‌شده در فراخوان، ازجمله ملاک‌های داوری در این بخش بود.
 
احدزاده گفت: در فراخوان مهرواره، حداکثر ۵۰۰ کلمه برای «داستان  کوتاه» اعلام‌شده بود اما با توجه به کیفیت خوب آثار و بنا به تصمیم هیأت داوران، آثاری که تا ۷۰۰ کلمه بودند نیز در انتخاب پایانی مورد توجه و ارزیابی قرار گرفتند.
 
وی افزود: در بخش «اینفوگرافی» نیز، ۳۵ اثر به دبیرخانه مهرواره رسید که در مجموع ۵ اثر در گروه سنی نوجوان (۱۵+) جزو برگزیدگان نهایی بودند؛ هیأت داوران در بخش اینفوگرافی، خلاقیت تصویری، بیان موضوع در قالب طنز، کیفیت اجرا و توجه به هماهنگی اثر با موضوع‌های مهرواره را ملاک انتخاب قرار دادند.

بنا به این گزارش، برگزیدگان بخش‌های مختلف شعر، داستان و اینفوگرافی مهرواره ملی «یک وعده لبخند» به این شرح اعلام شده است:

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها