دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
فعالیت بیش از 40 هزار کودک و نوجوان در باشگاه‌های کتابخوانی استان یزد

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی یزد در مراسم تجلیل از برگزیدگان پویش‌های کتابخوانی یزد، گفت: بیش از 40 هزار کودک و نوجوان در باشگاه‌های کتابخوانی استان یزد فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، آیین تجلیل از برگزیدگان پویش‌های کتابخوانی «نشاط نوروزی با کتاب»، «سینامک» (ویژه تقدیر از کادر درمانگر)، «نوروزانه من و دوستان کتابخوانم در 1400» و «گپ کتابانه پدر و فرزندی» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در محل تالار فرهنگ یزد برگزار شد.

مجید جوادیان‌زاده در این مراسم گفت: برگزاری برنامه‌های کتابخوانی هدفی است تا بتوانیم در جامعه به دور کتاب جمع شده و بهانه‌ای برای کتاب محوری داشته باشیم. در کشورهای توسعه یافته شاهدیم که همچنان بسیاری از فعالیت‌ها و فیلم‌های خود را در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه ساماندهی می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: تمدن‌هایی که کتاب در آن به فراموشی سپرده شده به سمت افول حرکت کرده‌اند و اگر می‌خواهیم که شاهد ماندگاری تمدنمان باشیم، باید به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر تمدن و فرهنگی کهن داریم به دلیل وجود کتاب و ثبت وقایع بوده که توانسته فرهنگ ما را به نسل امروز انتقال دهد. همچنان بسیاری از ابعاد کتاب را درک نکرده‌ایم و هرچه در این اقیانوس عمیق تر شویم جواهر بیشتری کسب می‌کنیم.

جوادیان‌زاده با اشاره به فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی ادامه داد: پس از انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران شاهد حرکت صعودی در ترویج فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی بوده‌ایم که آثار آن را در آینده نیز شاهد خواهیم بود. ما سعی کردیم در طرح‌های کتابخوانی تعداد زیادی کودک و نوجوان را علاقمند به کتاب کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد همچنین با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان یزدی از فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: بیش از ۴۰ هزار کودک و نوجوان را در باشگاه‌های کتابخوانی درگیر هستند که نشان از جامعه بزرگ کتاب خوانی است که این موج می‌تواند اتفاق‌های بزرگی را رقم بزند.

وی با اشاره به حضور پرشور بانوان در طرح‌های کتابخوانی افزود: زنان قهرمانان ترویج کتاب و کتابخوانی هستند زیرا با حضور خود توانسته بسیاری از کودکان و نوجوانان خود را علاقمند به کتاب کرده و در آنها نهادینه کنند.

جوادیان‌زاده گفت: در سال جاری نیز برنامه‌های متعددی در زمینه کتاب و کتابخوانی داریم که امیدواریم با استقبال و مشارکت جامعه فرهنگی استان بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

مرضیه مصطفوی پور، پویش‌های کتابخوانی استان یزد شامل «نوروزانه من و دوستان کتابخوانم در 1400» و «گپ کتابانه پدر و فرزندی» بود که هر دو پویش مورد استقبال خانواده‌های یزدی قرار گرفت.

مدیر موسسه فرهنگی هنری سروش مهر دانایی یزد ادامه داد: نخستین پویش با عنوان «نوروزانه من و دوستان کتابخوانم در 1400» بود که جهت در خانه ماندن جهت جلوگیری از شیوع کرونا و سرگرمی اعضای خانواده به اجرا درآمد که این پویش برای تمام گروه‌های سنی در سراسر کشور برگزار شد.

مصطفوی‌پور بیان کرد: دومین پویش نیز «گپ کتابانه پدر و فرزندی» بود که در این پویش پدر و فرزند یا پدر بزرگ و نوه با هم به گفتگو درباره کتاب نشسته و کوچکترها از بزرگترها در مورد کتاب و  کتابخوانی در گذشته سوال کرده و در پایان از کتاب مورد علاقه خود به پدر یا پدر بزرگ خود معرفی کردند.

وی بیان کرد:‌ همچنین در این مراسم از برگزیدگان کشوری پویش‌های «سینامک» و «نشاط نوروزی» و همچنین لیگ «هپ هپ کتاب» نیز قدردانی می‌شود.
 

بر اساس این گزارش، برگزیدگان پویش گپ کتابانه پدر فرزندی عبارت بودند از: نگین خداداد، مجمد پوررشیدی، فاطمه باقری و 5 نفر به صورت گروهی از مروست و برگزیدگان پویش نوروزانه من و دوستان کتابخوانم در 1400 هم عبارت بودند از: مهراد زارع، رامین گنجی، ساجده غلامی، زینب نجفی، نازنین زهرا عابدی، سمیرا امیری، غزل فخار، نسیم آیینه دار، مژگان رحیمیان، هما فلاحتی، یگانه سادات‌هاشمی نسب بودند که تقدیر شدند.

سوفیا بیدکی، امیر علی شایق، مرسانا حبیبی، مهراد زارع بیدکی، اجسان اکرمی، روشنا بیدکی، فاطمه طیب زاده، هما فلاحتی، فاطمه رجبیان، فاطمه سادات زارع، آیناز فرهادی فر و ملیکا سادات میربقایی نیز برگزیدگان پویش ملی نشاط نوروزی با کتاب بودند.

برگزیدگان جشنواره سینامک ویژه تقدیر از کادر درمان نیز عبارت بودند از: فاطمه محمدی باغشاهی، سمیه شیخعلی شاهی، فاطمه جعفری، آناهید پویان و روشان بیدکی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط