یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
عرضه 112 میلیارد تومان کتاب به همت «سمت»

ذبیحی با اشاره به اینکه سمت تنها موسسه‌ای است که 94 هزار تومان پول دریافت کرده و 112 میلیارد و 800 میلیون تومان عرضه کتاب به کشور داشته‌است از ارائه سوبسید 40 میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سی‌وششمین سالگرد تاسیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه‌ها‌ (سمت) یکشنبه سوم اسفندماه برگزار شد. در این نشست از دو کتاب «هنر طراحی ایرانی اسلامی» نوشته محمد خزایی و کتاب «اقتصاد دیجیتال» تألیف حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی رونمایی شد.
 
حجت‌الاسلام محمد ذبیحی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها‌(سمت) ضمن گرامی‌داشت دکتر احمد احمدی، موسس سازمان سمت بیان کرد: سمت تنها موسسه‌ای است که 94 هزار تومان پول گرفت و 112 میلیارد و 800 میلیون تومان عرضه کتاب به کشور داشت. این موسسه در این راه 40 میلیارد تومان نیز یارانه داده‌ است. برخی افراد از برخی آثار سمت خرده‌ می‌گیرند؛ اما دیدگاه برخی از آن‌ها کاملاً سیاسی است. ما انقلاب و کشور را زنده کردیم و این بهانه‌گیری‌ها درست نیست. باید اقداماتی انجام دهیم تا رشد خوبی در فعالیت موسسه ارائه دهیم. وظیفه سمت کار تکنیکی است.  

در ادامه حمیدرضا خادمی، معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها ‌(سمت) به اقداماتی که این موسسه در سال 99 انجام داده‌است، اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت، سمت در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرد. این موسسه در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، یک کتاب برگزیده از گروه زبان‌شناسی، یک کتاب شایسته تقدیر از گروه جغرافیا و کتاب شایسته تقدیر دیگر از گروه تربیت بدنی داشت. در جایزه کتاب سال حوزه نیز کتاب برگزیده داشتیم. در پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر، کتاب برگزیده از گروه ادبیات فارسی داشتیم. در جشنواره بین‌المللی فارابی کتاب شایسته تقدیر از گروه مشاوره سمت داشتیم؛ همچنین مجله پژوهشی زبان‌شناسی فرهنگی سمت در رتبه‌بندی وزارت علوم «رتبه ب» دریافت کرد.

به‌گفته وی 100 عنوان کتاب در سال 99 از سوی سازمان منتشر و 40 عنوان کتاب در شورای کتاب تحول چاپ شده، برای چاپ 90 عنوان کتاب نیز قرارداد بسته ‌شده و 130 کتاب در حال بررسی علمی است که به همت مدیران سمت انجام می‌شود. کتاب محور توجه سمت است.

نشر دیجیتال می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند
در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسعیدرضا عالمی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دامنه فعالیت سازمان سمت را در حوزه پژوهشی اعلام کرد و افزود: سمت همچنین در حوزه نشر فعال است. سمت محصول مصوبات اولیه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وقتی ستاد انقلاب فرهنگی در 1359 تشکیل شد، اعضای ستاد دغدغه چهار چیز را داشتند: دغدغه برنامه‌ریزی دقیق، دغدغه پیداکردن استاد توانمند، دغدغه دانشجویان که محور تلاش‌های این سازمان هستند و دغدغه کتاب که در محور کانونی توجه این سازمان است.

عالمی با اشاره به پشتوانه علمی هیات داوران این سازمان بیان کرد: از نظر ویراستاری این نشر قوی است. به لحاظ طراحی از انتشارات سمت راضی نیستم و این بخش باید قوت بیشتری پیدا کند. شاید چینش مطالب بتواند به صورت بهتری انجام بشود. البته مقداری هم محدودیت‌های نشر فیزیکی و چاپی مانند قیمت، جنس کاغذ موجب برخی از مشکلات شده‌است.

به گفته او نشر دیجیتال می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. او ادامه داد: چاپ دیجیتال می‌تواند هر کیفیت رنگی ارائه بدهد. با ناشران این مشکل را داریم که برای طراحی ایده‌های فکری تلاش می‌کنند اما ایده‌ها نمی‌تواند به صورت رنگی چاپ شود. نشر دیجیتال و چندرسانه‌ای تحولات جدی در نشر ایجاد خواهدکرد.

در حوزه نشر الکترونیک، هنوز جایگاه قدرتمندی نداریم
عالمی با بیان اینکه ایران در سال 99، سه هزار و 600 میلیارد تومان درآمد نشر داشته؛ اما سهم نشر الکترونیک در این حوزه کم بوده‌است، گفت: در دنیا نشر الکترونیک سهم 60 میلیارد دلاری دارد. ایران در حوزه نشر الکترونیک، هنوز جایگاه قدرتمندی پیدا نکرده‌است.

او ادامه داد: نشر الکترونیک امکان شبکه‌ای کردن محتوا را ایجاد می‌کند. وقتی در بستر عمومی قرارمی‌گیرد، امکان لایه‌بندی پیدا می‌کند و اطلاعات کاملاً طبقه‌بندی می‌شود. نشر الکترونیک سبک ارزان‌تری نسبت به نشر فیزیکی است. اینجا ماهیت محیط مجازی بر اساس تلاش و تولید فراوان است و محدودیت تیراژ وجود ندارد. برای چاپ کاغذی، کتاب باید مدتی در انبار باقی بماند و البته این روزها بر اساس تعداد تقاضا کتاب چاپ می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کتاب قابل شنیدن و دیدن، امکان دسترسی ساده‌تری برای کاربران مهیا می‌کند. توضیح داد: در حوزه محتوا نیازمند این هستیم که به تقاضای اجتماعی توجه کنیم. نویسنده که کتاب را بر اساس نیاز علمی جامعه می‌نویسد، البته مقداری به شرایط اجتماعی توجه دارد‌‌؛ اما گاهی در بازتولید مفاهیم دچار مشکل می‌شویم. فرهنگ ما فرهنگ اسلامی است و ریشه تاریخی قرانی دارد. این فرهنگ خواهان اجتماعی شدن کتاب است و این مساله باید مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: در بحث محتوا انتشارات سمت بر مبنای نظریه‌پردازی برای استقرار جامعه اسلامی در حوزه حکمت، فلسفه، ارتباطات، رسانه و ... اقداماتی انجام داده‌است. این موسسه اقدامات حمایتی را براساس مسائل مهم جامعه اسلامی انجام می‌دهد. همچنین این موسسه در ایده‌پردازی برای برگزاری سمینارها فعالیت دارد.

اقتصاد دیجیتال اقتصاد پنجم جهان است
عالمی مولف کتاب «اقتصاد دیجیتال» که در این برنامه از آن رونمایی شد، درباره این کتاب توضیح داد: تحولاتِ فناوری‌هایِ نو با خود، دنیایی از تحولات را ایجاد می‌کند. نوبودن فناوری‌ها به دلیل ماهیت دیجیتال فناوری است. جامعه به سمت آسان‌گیری و تسهیل فرآیندها حرکت می‌کند و تحمل بوروکراسی‌ها را ندارد. در نظام بانکی تحولی به وجود آمد و 50 درصد شعبه‌های بانک در اروپا تعطیل شدند. شبکه بانک الکترونیک با منطق فراتر از بانک فیزیکی حرکت می‌کند. دولت الکترونیک می‌تواند امکانات را در بستر الکترونیک ارائه بدهد.

مولف کتاب اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه امروز اقتصاد دیجیتال اقتصاد پنجم جهان است، توضیح داد: کشورهای توسعه یافته سهم مهمی در افزایش شغل در جهان داشتند و بخش بزرگی از این سهم به اقتصاد دیجیتال اختصاص پیدا کرده‌است. در روزمره هم مردم خرید عادی خود را با استفاده از اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند. کسب و کارها به فضای الکترونیک منتقل می‌شوند و اقتصاد دیجیتال، روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود.

او افزود: نگاه اسلامی به اقتصاد دیجیتال در راه تسهیل خدمات است. زمانی پیشرفت اساسی به وجود می‌آید که ارائه خدمات نیاز به حضور انسانی نداشته‌ باشد. این روند موجب کم شدن ارتباط انسانی نمی‌شود؛ بلکه فسادها را از بین می‌برد. عملی که موجب آزار انسان می‌شود، شایسته ایران اسلامی نیست. اقتصاد دیجیتال موجب عدالت توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط