سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
نظام رتبه‌بندی کتابخانه‌ها برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضروری است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معتق است؛ نظام رتبه‌بندی کتابخانه‌ها، دستاویزی برای حمایت و ارتقاء فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از لحاظ کمی و کیفی بوده و برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امر ضروری است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه طرح پژوهشی و رونمایی از سامانه «رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی کشور» سه‌شنبه(30 دی‌ماه) با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمد‌هادی ناصری‌، مدیرکل اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران؛ امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ علی‌اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهالی رسانه در تالار جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
مختارپور، با بیان اینکه امروز، روز پربرکتی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، گفت: رونمایی از سامانه رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی کشور، دستاوردها و تجربیاتی به‌همراه خواهد داشت. از سال ۱۳۹۳ که گروه جدیدی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مستقر شد، یکی از موضوعاتی توانستیم با استفاده از تجربیات قبلی و وضعیت موجود نهاد مورد توجه قرار دهیم، امر تحقیق، پژوهش و توجه به مسائل پشتیبانی از لحاظ علمی و تحقیقاتی بود. با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که در بخش تحقیقات و پژوهش وجود داشت؛ اما خدمات مجدانه‌ای انجام شد که دست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را از تحقیقات کاربردی پُر کرد و بی‌تردید با عملی شدن این تحقیقات، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند در ارائه خدمات و مدیریت، ارتقاء پیدا کند.
 
وی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سازمانی است که باید خدمات فرهنگی-اجتماعی به مردم ارائه کند؛ بنابراین نظام رتبه‌بندی کتابخانه‌ها برای این نهاد ضروری است؛ چراکه به تعداد کتابخانه‌ها، شرایط متفاوتی برای درجه‌بندی وجود دارد و نمی‌توان با یک نگاه یکسان، آن‌ها را ارزیابی کرد.
 
مختارپور عنوان کرد: کتابخانه‌ها نیاز به مخاطب‌شناسی دارند که براساس پژوهش میدانی به نتیجه می‌رسد نه عنوانی؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید نیازهای مخاطبان برای دسترسی به کتابخانه‌ها و کتاب‌های مورد نظر را تامین کند و تامین این نیاز باید با توجه به نیاز همه اقشار مختلف جامعه باشد.‌
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه مثالی به اهمیت توجه به نیاز مخاطبان در دسترسی به کتاب‌ها و کتابخانه‌ها توضیح داد: به‌‌عنوان مثال، معتقدیم که رواج و تبلیغ کتاب‌های کمک درسی پدیده مبارکی نبود؛ اما حالا کتابخانه‌ها این شرایط را دارند و کتاب‌های کمک‌درسی در دسترس دانش‌آموزان شهرهای مرکزی و مراکز استان‌ها برای قبولی در کنکور قرار دارد؛ اما مناطق محرومی هم داریم که هیچ دسترسی به کلاس‌های آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی ندارند و این دسترسی برای دانش‌آموزان مناطق محروم وجود ندارد تا عدالت فرهنگی تا حدی رعایت شود؛ بنابراین این نیاز وجود داشت که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید نیاز کتابخانه‌های مناطق محروم را برای دسترسی به کتاب‌های کمک‌درسی تامین کند، که البته انجام شد.
 
وی ادامه داد: برای تحقق عدالت فرهنگی در مناطق محروم نیاز به تأمین منابع آموزشی وجود داشت که دانش‌آموزان این مناطق با دانش‌آموزان مراکز استان‌ها و شهرهای مرکزی در یک سطح قرار بگیرند.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  بیان کرد: خوشحالم این روزها تحقیقات نتیجه‌بخشی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درحال انجام است و می‌توانیم سال 1400 را با یک پشتوانه قوی علمی و تحقیقاتی شروع کنیم. امیدواریم دستگاه‌های مختلف فرهنگی و ذی‌ربط، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در عملکرد بهتر و خدمات‌رسانی روشن‌تری به مخاطبان همراهی کنند.

مختارپور اشاره کرد: البته اگر با انجام این تحقیقات مشخص شود که برخی از کتابخانه‌ها کارآمدی کافی و مناسبی ندارند، نباید موجب دلخوری کتابداران و مردم آن منطقه باشد؛ بلکه این موضوع دستاویزی برای حمایت و ارتقاء فعالیت‌های آن کتابخانه از لحاظ کمی و کیفی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها