یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
آغاز کار جشنواره فجر با محفل یادبود شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده/ 2489 کتاب به دبیرخانه رسیده است

دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر از آغاز به کار دوره پانزدهم با محفل «مردان میدان» در یادبود سردار شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر امروز (7 دی‌ماه)‌ با حضور بهروز جلالی، دبیر اجرایی جشنواره و مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره به شکل مجازی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

بهروز جلالی در ابتدای این جلسه با ابراز ناراحتی از نبود خبرنگاران در جلسه گفت: چقدر متاثر هستیم که امروز در خدمت اصحاب رسانه نیستیم؛ عزیزانی که چشم بیدار جامعه ما هستند و با راهنمایی‌ها و انتقادات‌شان ما را در عرصه ادبیات و در برگزاری جشنواره‌های ادبی همراهی می‌کنند. همچنین سپاس ویژه دارم از اهالی نشر و ناشران که امسال در شرایط دشوار و دراماتیک جهان به لحاظ گسترش ویروس کرونا ما را در جمع‌آوری آثار یاری‌گر بودند.
 
مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی در توضیح محافل امسال گفت: خرسندم که اعلام کنم، جشنواره شعر فجر امسال در بخش غیررقابتی، ‌یعنی محافلی که برگزار می‌شود، کار خود را با محفل «مردان میدان» در یادبود سردار شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده آغاز خواهد کرد. تا به امروز به شکلی عجیبی 129 اثر در این مدت کوتاه منتشر شده است که همه آثار از نظر فنی شرایط بسیار خوبی دارند و فراتر از یک شعر مناسبتی هستند.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم که با توجه به برخط بودن محافل تعداد محافل بیشتر از سال‌های دیگر باشد. همچنین در تلاش هستیم تا محفل اول بر بالای مزار یکی از این دو عزیز (شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده) برگزار شود. البته اگر این شرایط هم میسر شود بیننده حضور نخواهیم داشت و برنامه در فضای مجازی منتشر خواهد شد.
 
دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر با اشاره به بخش ویژه جشنواره امسال گفت:‌ در جشنواره امسال بخش ویژه به بررسی و انتخاب چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس  طی چهل سال گذشته به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس اختصاص دارد که باتوجه به تجربه شیرین حضور اصحاب رسانه در جشنواره جلال در این جشنواره نیز از حضور و نظر خبرنگاران و اصحاب رسانه استفاده خواهیم کرد.
 
جلالی در اعلام آمار آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: تا این لحظه  2489 اثر به دبیرخانه رسیده است که در شعر بزرگسال 2032 اثر، در بخش کودک و نوجوان 172 اثر و در بخش درباره شعر نیز 286 اثر رسیده است که ان‌شالله با داوری آثار در این بخش‌ها برگزیدگان مشخص خواهند شد. در سال‌های اخیر صاحب نظران معتقد بودند که در بخش شعر بزرگسال امکان داوری آثار کلاسیک و آثار شعر نو با یک خط‌کش وجود ندارند؛ این موضوع بارها مطرح شد و در نهایت نظر هیأت علمی و معاونت محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این شد که ما امسال بخش شعر بزرگسال را در سه بخش مجموعه‌های قالب کلاسیک، بخش مجموعه‌ شعرهای قالب شعر نو و مجموعه شعرهای محاوره تقسیم کنیم. البته هیأت علمی الزامی نگذاشته است که حتماً در هر بخش برگزیده داشته باشیم.
 
وی افزود: در جشنواره امسال‌ به جهت تنوع قالب‌های شعری در بخش شعر بزرگسال تعداد داوران را از سه داور در برخی دوره‌ها و پنج داور در برخی دوره‌های دیگر به هفت داور افزایش داده‌ایم. روزی که اسامی داوران اعلام شود، خواهید دید که داوران امسال از میان چهره‌های نام‌آشنا، جوان و چابک برای بررسی آثار انتخاب شده‌اند و نکته دیگر اینکه هیأت علمی با تمام احترامی که برای داوران دوره‌های قبل قائل است، تلاش کرده تا چهره‌های جدیدی وارد داوران هر بخش شود.
 
دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به داوری بخش بزرگسال در جشنواره امسال گفت: هیأت علمی در انتخاب داوران دغدغه‌مند عمل کرد و گروه داوری را کاملا مجزا انتخاب کرده است و از بین هفت داور، سه داور آثار شعر کلاسیک و سه داور نیز آثار شعر نو را بررسی خواهند کرد و در این میان نیز یک داور آکادمیک و شاعر داریم که در هر دو حوزه صاحب نظر خواهد بود. در بخش شعر محاوره نیز از تجربه داورانی که سابقه فعالیت در حوزه شعر محاوره دارند، استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد:‌ آیین‌نامه به شکلی است که داوران بخش بزرگسال را همگی در یک گروه می‌بیند و به همین دلیل برگزیدگان با امضای هفت داور انتخاب خواهند شد؛ اما در عمل شکل داوری به همان شیوه‌ای است که اعلام کردم.
 
جلالی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره اینکه آیا با توجه به برگزارنشدن جایزه پروین و انتخاب اولین دبیر خانم برای جشنواره شعر فجر شاهد بخش ویژه‌‌ای برای شاعران خانم خواهیم بود یا خیر گفت:‌ برای ما افتخار است که دبیر علمی جایزه خانم دکتر جلالی است اما اینکه بخواهیم به واسطه حضور یک خانم در مقام دبیر علمی، سهم جداگانه‌ای برای خانم‌ها قائل شویم، به نظرم درست نیست؛ چراکه در شرایط فعلی خانم‌ها در عرصه شعر و ادبیات برای خودشان یلی هستند و نیازی به ایجاد دایره‌ای جداگانه وجود ندارد و اساساً این نگاه جنسیتی نیز در جشنواره شعر فجر وجود ندارد.

وی افزود: دلیل اینکه جایزه پروین برگزار نشد، این است که زمان آغاز فعالیت جایزه پروین مصادف شد با شروع بیماری کرونا و واقعا در ماه‌های ابتدایی امکان برنامه‌ریزی وجود نداشت و ما تا خودمان را با پروتکل‌ها هماهنگ کردیم، زمان از دست رفت و وارد مراحل جایزه جلال شدیم. با این حال در تلاش هستیم که این جایزه را در فرصت مناسبی برگزار کنیم.
 
دبیر اجرایی جایزه در پاسخ به سوال دیگر ایبنا مبنی بر اینکه این احتمال وجود دارد که با توجه به نگاهی که مسئولان فرهنگی به موضوع جنسیت در ادبیات دارند، شاهد ادغام جایزه پروین در جشنواره شعر فجر و جلال باشیم؟ گفت: ما برگزارکننده این جوایز هستیم و قطعاً تصمیم‌گیر برای این جوایز نیستیم و مسئول آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ما از آنها برای برگزاری یا عدم برگزاری دستور می‌گیریم. اگر پیشنهادی هم داشته باشیم اعلام می‌کنیم و در صورت تأیید انجام می‌دهیم و خبر تعطیلی این جایزه را تکذیب می‌کنم و اگر تصمیمی گرفته شود، ما مطیع هستیم و ان‌شاءالله دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی را موبه‌مو اجرا خواهیم کرد.

وی در پایان در توضیح میزان جوایز این دوره نیز گفت:‌ میزان جوایز را ما از معاونت فرهنگی استعلام می‌کنیم و دیدید که بعد از اعلام میزان جایزه جلال ما این موضوع را اطلاع‌رسانی کردیم؛ از این رو به محض آنکه میزان جایزه شعر فجر هم اعلام شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد؛ اما در حال حاضر چیزی نمی‌توانم بگویم. البته در تلاش هستیم تا این جایزه نیز مانند جایزه جلال افزایش پیدا کند.

همه یک هدف داریم و آن برگزاری جشنواره است
مریم جلالی، دبیر علمی این جایزه نیز در سخنان کوتاهی گفت: اینکه دبیرعلمی چه خواهد کرد؛ باید بگویم که من از صفر تا 100 این دوره، همراه دبیر اجرایی و هیأت علمی جایزه و دبیرخانه خواهم بود و همکاری خواهم داشت و دخیل هستم؛ اما این دخیل‌بودن به معنای دخالت‌کردن نیست، بلکه به معنای تعامل است. ان‌شاءالله که هیچ مشکلی نیز در این بین وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد:‌ ما یک هدف داریم و هدف اصلی ما برگزاری جشنواره شعر فجر است و هر عملکردی که دبیر علمی و اجرایی دارند، تنها یک راهبرد است برای رسیدن به این هدف.
 
دبیر علمی جشنواره در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: جشنواره شعر فجر یک فرصت است برای آشنایی و انتخاب دستاوردهای علمی و ادبی کشور بنابراین بهتر است که این نگاه جنسیتی را از این ماجرا دور کنیم و به ماهیت این کار توجه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها