جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
امنیت سایبری، یک جعبه ابزار ماهیگیری

کتاب «امنیت سایبری» نوشته حسن رحیق‌اغصان و فرناز هاشم‌زاده، فرهنگ افراد را در زمینه به‌کار گرفتن بهترین راهکارهای امنیت سایبری و سناریوهای مختلف و اینکه کدام ابزارها بیشترین حفاظت را در محیط‌های چندوجهی از افراد به‌عمل می‌‌آورند، آموزش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بی‌شک تمام جانداران در پی زندگی در مکانی امن هستند که کوچکترین خطری زندگی آن‌ها را تهدید نکند. به راستی داشتن امنیت در فضای کار و زندگی، موجب بروز خلاقیت‌ها و آزادی‌های مطلوب انسانی است. بنابراین می‌توان گفت امنیت دغدغه‌ای اساسی برای نسل بشر از ابتدا تاکنون بوده است.
 
از آنجایی یکی از جرایم مهم در دنیای امروز مربوط به فضای سایبری است، اهمیت امنیت سایبری بیش از گذشته نمایان شده است؛ جرایمی نرم که تنها با یک سیستم رایانه‌ای قابل انجام است و نام‌های مختلفی هم ازجمله هوش سیاه یا کلاه‌ سیاه به آن‌ها داده‌اند.
 
مایکل کالیچی از بزرگترین هکرهای یک دهه پیش ایالات متحده که هنگام دستگیری‌اش 72 جرم را پذیرفت، گفته است: «اینترنت بیشتر از آنچه که فکرش را کنید ناامن و گاهی حتی خطرناک است.» در این میان کتاب «امنیت سایبری» نوشته حسن رحیق‌اغصان و فرناز هاشم‌زاده، فرهنگ افراد را در زمینه به‌کار گرفتن بهترین راهکارهای امنیت سایبری و سناریوهای مختلف و اینکه کدام ابزارها بیشترین حفاظت را در محیط‌های چندوجهی از افراد به‌عمل می‌آورند، آموزش می‌دهد. در حقیقت این اثر نگاه ساده و راهبردی به بهترین روش‌ها و ابزارها دارد که برای هر دو طیف مدیریت امنیت سایبری و متخصصان در دسترس است؛ چه آن‌هایی که به‌تازگی وارد این صنعت شده‌اند و چهع آن‌هایی که به دنبال کسب تجربه هستند.
 

 
هیاهوی شبکه جهانی
رضا میرزایی ورزنه در پژوهشی در باب امنیت سایبری آورده است: « امروزه با گسترش اینترنت و فضاهای شبکه‌ای در کشورمان لزوم امنیت برای فعالیت در این فضاهای مجازی بیش از پیش احساس می‌شود. هر جامعه‌ای چارچوب‌های اطلاعاتی خاص خود را دارد. طبیعی است که هر نوع اطلاعاتی که این حد و مرزها را بشکند، می‌تواند سلامت و امنیت جامعه را به خطر اندازد. از این‌رو به‌کارگیری روش‌ها و راهکارهای مختلف برای پیشگیری از نفوذ داده‌های مخرب و مضر و گزینش اطلاعات سالم در این شبکه‌ها رو به افزایش است. خوشبختانه با وجود هیاهوی بسیاری که شبکه جهانی اینترنت و فضاهای سایبر را غیرقابل کنترل معرفی می‌کند، فناوری لازم برای کنترل این شبکه رو به گسترش است.»
 
ظرفیت منفی فضای سایبر
برخی پژوهشگران بر این باورند؛ يافته‌های به‌دست آمده، نشان می‌دهد فضای سايبر دارای ظرفيت‌های منفی بالايی برای تحت‌تاثير قرار دادن و به چالش کشيدن امنيت اجتماعي است. به طوري که حضور و استفاده رو به گسترش افراد از اين فضا زمينه سست شدن بنيان خانواده به عنوان تکيه‌گاه و پايه اصلی هر جامعه، فاصله گرفتن افراد از يکديگر، تجمل‌گرايی، فردگرايی، مدگرايی، بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان، نشر اکاذيب و ... را فراهم آورده است و سبب شده امنيت اجتماعی دچار چالش و مشکل شود. بر اين اساس از آنجا که رشد و تعالی هر جامعه‌ای نيازمند برقراری نظم و امنيت اجتماعی است. توجه به اين عرصه جديد و شناخت آسيب‌هاي ناشی از آن بر جامعه می‌تواند جايگاه برجسته‌ای در برقراری امنيت اجتماعی در جامعه داشته باشد.
 
اگر تا به حال ماهیگیری کرده یا دوستان ماهیگیر داشته باشید، می‌دانید که یکی از چیزهای مورد علاقه آن‌ها جعبه ماهی‌گیری و داستان‌هایی است که بازگو می‌کنند. نویسندگان در کتاب «امنیت سایبری» معتقدند، این کتاب چیزی شبیه به جعبه ابزار ماهیگیری است. مخاطبان هم چیزهای عجیب و غریبی دارند، در واقع ما برای موفق شدن مجبور هستیم تا یاد بگیریم در کجا و چگونه از ابزارهای خودمان استفاده کنیم. دانش این که چه زمانی از کدام ابزار استفاده کنیم و این‌که چه محصول آسیب‌پذیری را یافته برطرف کرده و در صورت لزوم کاربران مخرب را به دام اندازیم، تا حدی به تجربه کسب شده بستگی دارد.
 
برگی از کتاب
در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «پیش از این‌که عازم کنفرانس امنیت سایبری بلک هت در لاس‌وگاس شوم، یکی از دوستانم به نام داگلاس براس متنی در لینکدین خود با این مضمون منتشر کرد: قبل از بتن‌ریزی برای خانه، به سراغ خرید پرده برای آن نروید. در این سال‌های متمادی که در حوزه فناوری اطلاعات کار می‌کنم افرادی را ملاقات کرده‌ام که فقط به دنبال ابزارهای جدید پر زرق و برق بودند، بدون اینکه اطلاعی از اصول اولیه داشته باشند. قبل از اینکه بتوانید از هر ابزار جدید و پر زرق و برق بودند بدون اینکه اطلاعی از اصول اولیه داشته باشند. قبل از اینکه بتوانید از هر ابزار جدیدی استفاده کنید باید پایه در آن زمینه برای خود فراهم کرده باشید.»
 
کتاب «امنیت سایبری» در 228 صفحه با شمارگان یکصد نسخه از سوی انتشارات ادبستان راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها