چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
مروری بر زندگی و آثار آیت‌الله محمدعلی تسخیری‌

آیت‌الله محمدعلی تسخیری با تألیف حدود ۵۰ عنوان، ترجمه ۱۳ عنوان و نگارش حدود ۱۳ تقریر از درس‌های اساتید خود در فقه و اصول و تألیف نزدیک به ۳۵۰ مقاله، نقش مهمی در پُربار نمودن گنجینه علمی حوزه تقریب مذاهب اسلامی ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله محمد علی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، روز گذشته و در سن ۷۶ سالگی بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
 
وی پس از مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی، دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بر عهده داشت و با توجه به توانایی علمی و آشنایی به زبان‌های عربی و انگلیسی، اقدامات مؤثری در زمینه وحدت جهان اسلام انجام شد.
 
آیت‌الله محمدعلی تسخیری متولد ۱۳۲۳ هجری شمسی در نجف اشرف و پدرش اهل تنکابن بود. وی تحصیلات ابتدائی و متوسطه خود را در نجف گذراند و دروس حوزوی را تا مرحله درس خارج در محضر اساتیدی نظیر آیات عظام شهید سید محمد باقر صدر، خویی، سید محمدتقی حکیم، شیخ جواد تبریزی، شیخ کاظم تبریزی، صدر بادکوبی و شیخ مجتبی لنکرانی گذراند و در کنار آن دروس دانشگاهی را نیز در رشته ادبیات عرب و فقه و اصول در دانشکده فقه نجف فرا گرفت.
 
در آغاز جوانی با اشتیاق به شعر و ادبیات عرب، قصائد عربی سرود و سخنرانی‌های ادبی در مناسبت‌های مختلف و محافل گوناگون شعر و ادب ایراد کرد.
 
وی در مبارزات سیاسی علیه رژیم بعث عراق حضوری فعال داشت و در این رابطه به زندان افتاد و به اعدام محکوم شد اما از این حکم نجات یافت.
 
آیت‌الله تسخیری در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی به حوزه علمیه قم رفت و نزدیک به ۱۰ سال در محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله میرزا‌ هاشم آملی شرکت کرد. در این مدت همچنین به تدریس علوم حوزوی و ادب عربی در پاره‌ای مراکز علمی و دانشگاهی سراسر کشور پرداخت.
 
تألیف نزدیک به ۵۰ کتاب و جزوه در موضوع‌های مختلف مثل: تفسیر، اقتصاد ‌اسلامی، مسائل فقهی، فکری و تاریخی که برخی از آن‌ها به زبان‌های انگلیسی، اردو و برخی زبان‌های دیگر ترجمه شده است، ترجمه ۱۳ کتاب از فارسی به عربی، سرودن بیش از ۳۰ قصیده به زبان عربی، نوشتن حدود ۱۳ تقریر از درس‌های اساتید خود در فقه و اصول و تألیف نزدیک به ۳۵۰ مقاله که در موضوع‌های مختلف بسیاری از آن‌ها در مجلات منتشر شده است، از جمله آثار آیت الله تسخیری است.
 
برخی از کتاب‌های وی به شرح ذیل است:
1- اقلیت‌های مسلمانان، راهکارها و مشکلات
2- ایده‌های گفتگو با دیگران
3- درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی
4- رسالت ما تقریب در اندیشه‌ها، انسجام در عمل
5- در پرتو قانون اساسی
 
برخی از مقالات مرحوم آیت الله تسخیری عبارتند از:
1- لزوم گفتگوی پیروان ادیان ابراهیمی
2- گام‌های مطلوب برای تحقق امنیت اجتماعی
3- هویت از خطر روزمرگی تا پیامدهای افراط‌گرایی
4- وظایف عمومی دولت در عرصه اقتصاد
5- وضعیت زن مسلمان و نقش وی در اجتماع
6- وجدانیت حقوق مخالف تجاوز به مقدسات است
7- نمودهای تعادل در قانون اساسی ایران
8- نقش تمدنی امت اسلامی‌در جهان آینده
9- زن مسلمان و چالش‌های جهانی با نگاهی به برخی عهدنامه‌های بین‌المللی
10- رابطه اسلام و غرب
11- خیزش اسلامی و رسانه‌ها
12- خیزش اسلامی و تجدّدگرایی
13- رابطه اسلام و غرب و وظیفه مسلمانان
14 رابطه اسلام و غرب، تأملی در یک دیدگاه غربی
15- رابطه با دیگران در چارچوب صلح عنصر اصلی توسعه
 
آیت‌الله تسخیری در مناصب فرهنگی، تبلیغی و اجرائی همچون عضو مجلس خبرگان رهبری استان گیلان، مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی جهان اسلام، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، عضو کمیته فقهی بانک جهانی توسعه اسلامی، عضو هیأت امنای سازمان فرهنگی اکو، عضو هیأت امنای دانشکده اصول دین تهران، رئیس هیأت امنای دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی عضو هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی، مشاور عالی امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و معاون بین‌الملل، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی عضویت داشته است.

مراسم خاک‌سپاری پیکر آیت‌الله تسخیری فردا پنج‌شنبه ۳۰ مردادماه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود، این مراسم به‌دلیل کرونا به شکل محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها