سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
فروش 120 میلیون تومانی 14 کتابفروشی عضو «تابستانه کتاب 99» در آذربایجان‌غربی

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، از آغاز اجرای طرح «تابستانه کتاب 99» در این استان، بیش از 120 میلیون تومان کتاب از طریق 14 کتابفروشی فعال عضو این طرح در استان به فروش رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، به مناسبت برگزاری طرح تابستانه «کتاب 99» و با هدف حمایت از کتابفروشان ونویسندگان، روز گذشته از کتابفروشی‌های «سلیمی» و «پاتوق کتاب» در ارومیه بازدید کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفتند.

وی در بازدید از کتابفروشی سلیمی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا، گفت: با شیوع کرونا اصحاب فرهنگ و هنر بیش از سایر اقشار دچار ضرر و زیان شده‌اند که باید کمک کنیم این ضرر و زیان تا حد امکان جبران شود و در روزهایی که شاهد شیوع بیشتر بیماری کرونا هستیم و شعار این است که در خانه بمانیم، و این در خانه ماندن فرصت مغتنمی برای خواندن کتاب و افزایش آگاهی است.

این مقام مسئول افزود: متاسفانه در استان آذربایجان‌غربی با رکود مراجعه به کتاب و کتابفروشی مواجه هستیم که باید این عدم مراجعه مردم ریشه یابی شود تا شاید بتوان از این معضل خارج شد و مردم را با کتاب آشتی داد.

خدایاری بیان کرد: باید بافت استان بررسی شود که شاید به‌دلیل کشاورزی بودن، پایین بودن درآمد سرانه، غفلت ارشاد و تمام این معضلات باید با حضور افراد متخصص و اقتصادی بررسی شود. عدم تناسب قیمت کتاب با بازار و جدا افتادن کتابفروشی‌ها از یکدیگر  از مشکلات این حوزه است.

وی افزود: متاسفانه با فقر فرهنگی مواجه هستیم و در جغرافیای کشور ما به کتاب توجه نمی‌شود و ارزش کتاب علاوه بر معنوی بودن باید مادی هم باشد و قیمت‌گذاری کتاب با مشکل مواجه است و متناسب با بازار نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آغاز اجرای طرح «تابستانه کتاب 99» در این استان، بیش از 120 میلیون تومان کتاب از طریق 14 کتابفروشی فعال عضو این طرح در استان به فروش رسیده است که در این شرایط رقم قابل قبولی محسوب می‌شود.

از فروش کتاب درسی محروم هستیم
همچنین در جریان بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی از کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب 99»، نعمت سلیمی، مدیر کتابفروشی «سلیمی» در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا، گفت: طرح تابستانه کتاب که از 18 مرداد آغاز شده است، توانسته است جزیی از مشکلات کتابفروشی‌ها را در این اوضاع حل کند.

وی با بیان اینکه فروش کتاب در استان ما چندان تعریفی ندارد، ادامه داد: کتابفروشی‌های استان از لحاظ مالی ضعیف هستند. به‌روز نبودن قیمت کتاب و پرداخت تسهیلات کم‌بهره از طریق بانک‌ها از دیگر مشکلات این صنف است.

کتابفروشی کار لوکس حساب می‌شود
مهدی حقانی، مدیر «پاتوق کتاب ارومیه» یکی دیگر از کتابفروشی‌های عضو این طرح هم گفت: اجرای طرح تابستانه کتاب باعث شده کمی از حالت کسادی بازار خارج شویم. منتفی شدن برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت این طرح بوده است.

حقانی با بیان اینکه اتحادیه تعامل خوبی با کتابفروشی‌ها ندارد، گفت: در استان آذربایجان‌غربی شغل کتابفروشی در انزوا است و فقط به‌عنوان یک شغل فانتزی به آن نگاه می‌شود؛ نه ضروری و مهم.

وی همچنین با ارائه آماری از خروجی طرح «تابستانه کتاب 99» در استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: 27 درصد از فروش کل استان به لحاظ تعداد جلد و 14.5 درصد از فروش به لحاظ ریالی به کتابفروشی «پاتوق کتاب ارومیه» تعلق دارد.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در این بازدید، از مدیران کتابفروشی‌های «سلیمی» و «پاتوق کتاب ارومیه» اعضای فعال طرح «تابستانه کتاب 99» در استان آذربایجان غربی تجلیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها