دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
انتشار 100 عنوان کتاب پیرامون شهدا، آزادگان و جانبازان استان فارس تا پایان سال 1399

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس از انتشار 100 عنوان کتاب از سوی این بنیاد تا پایان سال 1399 درباره شهدا، آزادگان و جانبازان و ایثارگران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، سعید کوشکی جهرمی امروز دوشنبه 23 تیرماه 1399 در نشستی خبری که پیرامون بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد، اعلام کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری 20 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس، آماده‌سازی و 13 عنوان آن در روز قلم رونمایی شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس، مجموع آثار به چاپ رسیده در حوزه دفاع مقدس از سال ۹۰ تاکنون را ۸۰ اثر اعلام کرد و افزود: ۳۹ اثر از این آثار از نیمه سال قبل تاکنون به چاپ رسیده است.
 
کوشکی یکی از افتخارات سال گذشته استان را چاپ کتاب «کتیبه ژنرال» برشمرد و افزود: این کتاب را می‌توان مصداقی برای جنگ و صلح اتقلاب دانست که به گفته رهبر انقلاب، جای خالی آن در میان آثار ادبیات دفاع مقدس و انقلاب احساس می‌شد.
 
وی هم چنین به ثبت آثاری در حوزه شعر، رمان و تاریخ دفاع مقدس توسط نویسندگان توانمند، در سطح شهرستان‌های استان طی یک سال اخیر اشاره و بیان کرد: تلاش برای شناسایی نویسندگان و قلم‌های مستعد در شهرستان‌های استان از افتخارات دفتر ادبیات است.
 
به گفته کوشکی جهرمی، علاوه بر این ۱۳ اثر، در حال حاضر نگارش ۱۱ اثر دیگر نیز به اتمام رسیده و بررسی این آثار در مراحل پایانی به سر می‌برد.
 
دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان فارس با اشاره به شرایط حاکم در کشور آمار چاپ آثار استان را جزء برترین آمارهای کشوری دانست و گفت: بنیاد حفظ آثار استان فارس برای ثبت ۱۰۰ اثر در سال جاری آمادگی دارد.
 
وی ضمن عرض تبریک به نویسندگان کتاب‌های «قاب فیروزه» (مرضیه مرادی و اسماعیل خلیلی) و بانوی کدخدا (به قلم فاطمه رعیت نژاد) از چاپ کتاب قاب فیروزه در تیراژ ۱۰۰۰ جلد و همچنین چاپ کتاب «خمینیات» که به همت دکتر غلامرضا کافی در حوزه ترجمه به زبان فارسی ترجمه شده، خبر داد.
 
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با ابراز تاسف از عدم مجال قلم‌ زدن از حال و هوای حاکم بر جبهه‌ها در زمان جنگ، فرصت ایجادشده در جبهه‌ فرهنگی انقلاب اسلامی در راستای تولید کتب دفاع مقدس را غنیمتی دانست که باید از آن به بهترین نحو ممکن بهره جست.
 
کوشکی با بیان این موضوع که در حوزه دفاع مقدس آثار در چهار دسته شعر، رمان، روایت و تاریخ نگارش می‌شوند، از کتاب کتیبه ژنرال یاد کرده و نقطه قوت این اثر را بیان تاریخ و روایت در قالب رمان و در برگیری هر سه حوزه عنوان کرد.
 
وی با بیان این موضوع که چهل سالگی انقلاب را در شرایط سخت کرونایی می‌گذرانیم و برای بسیاری از اقدامات با محدودیت روبه‌رو هستیم گفت: برنامه بنیاد به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب چاپ ۱۰۰ اثر در حوزه دفاع مقدس است.
 
مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان فارس افزود: دستیابی به این قله نیازمند یک حرکت عظیم است و به معنایی بهتر لازم است مفهوم جهش تولید را در زمینه تولید آثار فرهنگی دفاع مقدس، تحقق بخشیم.
 
کوشکی از انتشار فراخوانی برای گردآوری آثار و اسناد دوران دفاع مقدس از جمله نامه‌های شهدا و ایثارگران به خانواده ایشان خبر داد و گفت: اینها گنجینه ارزشمندی است که باید گردآوری و تدوین شود.
 
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با یادآوری ضرورت تشکیل و راه‌اندازی مجمع نویسندگان دفاع مقدس برای انجام هر چه بهتر و تخصصی‌تر امور در این حوزه، تصریح کرد: ماموریت ما مشخص است و صرفا در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنیم و برای انجام اقدامات پژوهشی و کار در حوزه ترجمه آثار با هدف گسترش فرهنگ انقلاب، آمادگی لازم را داریم اما به کمک و همکاری دانشگاه‌ها و دانشجویان متعهد نیز نیازمندیم.
 
وی از به اشتراک‌ گذاشتن آثار و اسناد مرکز اسناد دفاع مقدس این مجموعه خبر داد و گفت: از این پس محققان و نویسندگان و مولفان می‌توانند از مدخل‌های این مرکز استفاده کنند.
 
کوشکی به وجود 2 هزار و 300 مدخل در دانشنامه دفاع مقدس استان فارس اشاره کرد و افزود: هزار مقاله مدخل در سال جاری تولید خواهد شد.
 
به گفته مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس، بناست تاریخ یگان‌های دخیل در دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی انجام شود.
 
کوشکی در پایان با بیان این موضوع که استان فارس جزء ۵ استان کشور است که حق ممیزی آثار را داراست، از دستگاه‌های فرهنگی و به ویژه بسیج هنرمندان تشکر و قدردانی کرد.
 
یادآور می‌شود، در طول 8 سال جنگ 8 تحمیلی، استان فارس 15هزار شهید، 42 هزار جانباز و 2200 آزاده تقدیم دفاع مقدس کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها