چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
مردها در تاریخ دفاع مقدس بدهکار زنان هستند

محمدمهدی بهداروند، مشاور عالی رئیس دانشگاه قم در نشست نقد و بررسی کتاب «عصمت» با تاکید بر حضور و مجاهدت زنان در دفاع مقدس، تصریح کرد: مردها در تاریخ دفاع مقدس بدهکار زنان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست نقد و بررسی کتاب «عصمت: خاطراتی از شهیده پورانوری» با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور عالی رئیس دانشگاه قم، حجت الاسلام هادی قبادی، مدیر دفتر نمایندگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در قم، سیده رقیه آذرنگ، نویسنده کتاب و جمعی از علاقه‌مندان در تالار غدیر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم به کتاب برگزار شد.
 
محمدمهدی بهداروند، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردها باید در تاریخ دفاع مقدس خود را بدهکار زنان بدانند، تصریح کرد: کتاب «عصمت: خاطراتی از شهیده پورانوری» ارزش‌های بانوان را در دفاع مقدس بیان می‌کند که کمتر به این ارزش‌ها پرداخته شده است. مردها باید در تاریخ دفاع مقدس خود را بدهکار آن‌ها بدانند.
 
بهداروند اضافه کرد: تصویر دفاع مقدس را باید برای همگان به نمایش بگذاریم تا مجاهدت شهدا برای انقلاب اسلامی و امنیت امروز ما روشن شود.
 
وی فیلم‌های سینمایی را دور از واقعیت دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: فیلم‌های دفاع مقدسی بر اساس تخیلات ساخته می‌شود درحالی‌که اگر فیلم‌سازان کتاب‌هایی مانند «عصمت» را مطالعه کنند، می‌توانند به حقایق دفاع مقدس برسند.
 

مشاور عالی رئیس دانشگاه قم ایجاد روحیه مقاومت در ملت را یکی از نیازهای امروز جامعه معرفی کرد و گفت: خاطره‌نویسی در جمهوری اسلامی از اوایل دهه 60 آغاز شد که تا به امروز متولیان مختلف داشته است، اما باید از موازی‌کاری دوری جست.
 
وی با بیان اینکه نقد به‌معنای دوستی و تلاش برای ارائه کارهای بهتر است، یادآور شد: کتاب «عصمت» یک کتاب بسیار متفاوت از آموزه‌های شهیدی است که می‌تواند خواننده را به سمت تکامل هدایت کند.
 
این جامعه‌شناس بر لزوم توجه به کوتاه‌نویسی در کتاب «عصمت» تاکید کرد: در این کتاب مشخص نیست که مادر عصمت گوینده است یا یک شخص دیگر، از طرفی این گوینده، تاریخ می‌گوید یا خاطره.

وی ادامه داد: ارائه نکردن سال‌شمار و نبود خلاصه‌ای از زندگی شهید عصمت پورانوری یکی از کمبودهای کتاب است. در خاطرات شفاهی فقط باید نقل بنویسیم و استفاده از نقد در سیر نوشتن درست نیست.
 
سیده رقیه آذرنگ، نویسنده کتاب «عصمت» با اشاره آمار شهدای زن در شهرستان دزفول گفت: 7 هزار نفر شهید زن داریم که 414 بانوی آن به شهرستان دزفول تعلق دارد و این شهر بالاترین آمار شهدای زن را به خود اختصاص داده است.
 

نویسنده کتاب «عصمت» به مراحل تولید این کتاب اشاره کرد و یادآور شد: نوشتن کتاب «عصمت» به سفارش هیچ جای خاصی نبود و انگیزه من برای آغاز این کتاب به یک خواب برمی‌گردد. از سال 92 تا سال 95 لحظه به لحظه زندگی خود را برای دختر نو عروس شهر دزفول گذاشتم و با وجود سختی‌های فراوان و فراز و نشیب‌ها به‌خوبی احساس کردم که مورد حمایت و عنایت این شهید قرار گرفته ام.
 
وی اضافه کرد: کتاب «عصمت» نماد با شکوهی از بانوان خوزستان را به نمایش می‌گذارد. شهید عصمت پورانوری کاری کردند که زنان دزفول به ایران معرفی شوند.
 
آذرنگ در پایان تاکید کرد: ایران 7 هزار شهیدان زن دارد اما کتاب‌های محدودی برای آن‌ها نوشته شده است که این نشان از یک خلا جدی است که نویسندگان باید به دنبال پر کردن آن باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها