شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
گذرهای فرهنگ‌و‌هنر زمینه‌ساز فرصت‌های وسیع‌تر اقتصادی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خانه مستوفی با هنرمندان و نویسندگان شهرستان های ابرکوه، مروست و خاتم دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر هفته گذشته در سفری به شهرستان ابرکوه در استان یزد، از خانه مستوفی در این شهرستان بازدید و در نشستی با هنرمندان و نویسندگان شهرستان‌های ابرکوه، مروست و خاتم حضور پیدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: شاخصه‌های اصلی شهرستان ابرکوه شامل سابقه تمدنی و فرهنگی، پایداری، تداوم و همچنین پویایی این تمدن است که این شاخصه‌ها باعث تمایز از مناطق دیگر شده که باید تلاش کنیم به این جایگاه توجه بیشتری شود.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر چند رویکرد را دنبال کرده‌ایم که اقتصاد فرهنگ و هنر و نگاه ویژه به آن یکی از این رویکردها است. فرهنگ و هنر می‌تواند اقتصادی باشد و این امر دور از دسترس نیست و ممکن است در ابتدا به حمایت نیاز داشته باشد اما این حمایت‌ها ارزش افزوده دارد.

صالحی افزود: گذرهای فرهنگ و هنر فرصت‌های وسیع‌تری برای اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند؛ ما اگر بتوانیم در 100 شهر کشور خیابان‌های فرهنگ و هنر داشته باشیم و مبادله فرهنگی بین آنها به‌وجود بیاوریم، می‌توانیم بازار مستمری برای کالاهای فرهنگی و هنری به‌وجود بیاوریم و با استفاده از عرصه‌های فضای مجازی برای کالاهای فرهنگی و هنری فرصت بازار مجازی ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رویکرد دیگر ما نیز این است که فرهنگ و هنر را به عنوان هویت اجتماعی مورد توجه قرار دهیم و از این طریق سرمایه خلق کنیم؛ یکی از طرح‌هایی که آن را دنبال کردیم، بحث شبکه شهرهای خلاق است، بدین نحو که شهرها در حوزه‌هایی که ظرفیت تاریخی و معاصر دارند، شناخته شده و با هم تبادل می‌کنند و با ایجاد شبکه در راستای بازار حمایت عمومی، خصوصی و فضای رویدادهای پیوسته برای جریان‌سازی در آن حوزه و اتصال جریانات فرهنگی و هنری و همچنین فضای عرضه رویدادهای درونی و داخلی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: عدالت جغرافیایی و آمایشی نکته دیگر رویکرد ما است که بودجه‌ها برای شهرستان‌ها و استان‌ها بیشتر جریان پیدا می‌کند که از طریق ساختاربندی بودجه و همچنین تفاهم نامه‌ها با استانداران دنبال می‌شود.

صالحی با اشاره به تفاهم نامه‌ها گفت: حدود 80 میلیارد تومان به عنوان بودجه ابتدایی برای این تفاهم‌نامه‌ها با استانداران در نظر گرفته شده که در آن حمایت از انجمن‌ها و فعالان حوزه هنری را در نظر گرفته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حمایت از هنرمندان به شکل جدی مورد توجه این دولت است ولی اگرچه محدودیت بودجه و امکانات داشتیم، اما در زمینه حمایت‌های مادی تلاش کردیم با افزایش دوبرابری بیمه هنرمندان و حمایت‌های مختلفی از این جمله در این راستا حرکت کنیم.

محمد کاظمی‌نسب فرماندار شهرستان ابرکوه نیز در این مراسم گفت: بیش از 400 اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ابرکوه است که بزرگترین و تاریخی‌ترین این آثار سرو ابرکوه است.

وی افزود: اعتنای اقتصاد مردم بر فرهنگ و توجه به گردشگری و بازسازی بناهای قدیمی به عنوان رویکرد اصلی ما در شهرستان است که آن را مورد توجه قرار داده‌ایم.

فرماندار شهرستان ابرکوه بیان کرد: 6 انجمن فرهنگی و هنری و 2 موسسه قرآنی خصوصی، 7 آموزشگاه هنری، 10 انجمن ادبی شعر و موسیقی از جمله فعالیت‌های ما در زمینه انجمن‌های ادبی و فرهنگی است.

کاظمی نسب گفت: این شهر خاستگاه فلاسفه و بزرگان دینی مثل عزیزالدین نسفی است و بیش از 80 نویسنده فعال در شهرستان داریم و به‌واقع هنر و فرهنگ در کوچه‌های شهرستان ابرکوه قابل مشاهده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی در شهرستان ابرکوه گفت: این شهرستان به عنوان یکی از 20 شهر خلاق کتاب و کتابخوانی معرفی شد و یکی از نامزدهای پایتخت کتاب ایران است که در این راستا برنامه‌های مختلفی دارد.
 

حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی در این مراسم گفت: شهرستان ابرکوه خاستگاه شعر و ادب در استان و کشور است و شعرای بسیار بزرگ و خوش قریحه‌ای دارد.

امام جمعه شهرستان ابرکوه ادامه داد: ما زمینه‌های خوبی در بخش داستان نویسی و داستان سرایی داریم و در بخش‌های مختلف هنری شاهد این ذوق و قریحه هستیم که بایستی زمینه فعالیت این استعداد را بیش از گذشته فراهم کنیم.

امام جمعه شهرستان ابرکوه ادامه داد: این شهرستان با موقعیت ممتاز به عنوان مرکزی‌ترین نقطه کشور است و جایگاه برجسته‌ای را به عنوان نماد فرهنگ و و تمدن ایران زمین دارد که به‌فرموده مقام معظم رهبری گرچه منطقه‌ای کویری است اما یکی از مناطق نامدار کشور است.

همچنین بر اساس این گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی دیگر از برنامه‌های خود در یزد، با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر این استان دیدار کرد.

تعیین برش استانی برای برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: ما در وزارتخانه چند رویکرد مبتنی بر تمرکز زدایی فعالیت‌ها از مرکز و همچنین توجه به وجه اقتصادی فرهنگ و هنر را در این دوسال دنبال کردیم.

وی افزود: الان با توجه به عدالت وسیع تر فرهنگی آموزشی شاهد فعالیت‌های بیشتری بوده‌ایم و اینکه بتوانیم منابع را از تهران یا شهرهای بزرگ به سمت فضای کشوری حرکت دهیم به عنوان رویکرد مورد توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ما در بودجه وزارتخانه برشی برای هر برنامه به صورت استانی داریم که امیدواریم بتوانیم این میزان را به 40 درصد برسانیم.

صالحی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه برنامه ای، مالی و بودجه ای با استانداران گفت: استان یزد به عنوان 16 امین استان در زمینه انعقاد تفاهم نامه است که سعی داریم تا پایان سال 99 امکانات وزارتخانه و استان ترکیب شود زیرا رویکرد ما عدالت فرهنگی کشوری است که این می‌تواند پایه ای برای ادامه راه باشد.

وی افزود: حوزه فرهنگ و هنر گرچه حوزه ای است که دولت و حاکمیت‌ها باید از آن حمایت کنند اما وجه اقتصادی آنها نیز
کم نیست و نباید آن را فقط بخش هزینه بر ببینیم بلکه باید از آن حمایت صورت گیرد و در کنار آن نیز این حوزه را درآمدآفرین عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهر یزد به اعتبار ثبت جهانی جایگاه ویژه ای در زمینه گردشگری دارد که اگر آن با حوزه صنایع خلاق و فرهنگی مخلوط شود می‌توانیم از گردشگری به عنوان منبع درآمدی پایدار نگاه کنیم.

صالحی ادامه داد: امروز باید جذابیت‌های حوزه فرهنگ و هنر بومی در مسیر گردشگری مورد توجه قرار گیرد تا گردشگران مجددا به این مقاصد سفر کرده و ماندگاری بیشتری داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این که در حوزه فرهنگ و اقتصاد چطور می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم امری اساسی است و نگاه اقتصادی به هنر نگاه غلط نیست و این که چگونه می‌توانیم این امر را محقق کنیم مساله ای است که سیاستگذاران کشور و اهالی فرهنگ و هنر بدان توجه کنند.

وی افزود: این که بتوانیم از طریق خیابان‌ها، گذرها، کوچه باغ‌ها و میدان‌ها قالب‌های متنوع را اجرا کنیم و به آنها معنای هویتی دهیم نشان می‌دهد که شهر روح دارد .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رویکرد سوم ما این است که به سمت واگذاری امور به مردم در عرصه فرهنگ و هنر حرکت کنیم بدین معنا که هرچه مردم بر کارها مشارکت داشته باشند موفقیت نیز بیشتر خواهد بود که در این راستا نیز اقدامات متنوعی داشتیم.

وی افزود: اگرچه منابع محدودی داریم اما تالار مرکزی استان را به صورت جدی در دستور کار قرار دادیم تا سال 99 به نتیجه برسانیم و جز اهتمام‌های ما است که امیدواریم وعده ما تحقق یابد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مجتمع امام علی (ع) نیز اگرچه جز برنامه‌های قطعی است اما امیدواریم امسال بتوانیم فاز 2 آن را به نتیجه برسانیم.

صالحی گفت: یکی دیگر از پروژه‌های ما  کتابخانه مرکزی یزد است که امیدواریم امسال پایان یابد.

عدالت در توزیع اعتبارات در زمینه موسسات قرآنی امری مهم است
همچنین حجت الاسلام حمید مطهریان نماینده حوزه قرآنی در یزد در این نشست گفت: موسسات قرآنی استان وحدت رویه ای دارند که باعث انجام حرکت‌های قرآنی خوبی در استان بوده و در این راستا درخواست داریم که در توزیع اعتبارات، عدالت رعایت شود و بر اساس موسسات و فعالیت‌های قرآنی این امر صورت گیرد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما بیمه فعالان قرآنی است که مدتی مسکوت مانده که امیدواریم با تدبیر به سرانجام برسد.
نماینده حوزه قرآنی در یزد بیان کرد: موسسات مردمی مانند سایر تشکل‌های دیگر فعالیت‌های مناسبی داشته اند که امیدواریم حمایت‌های لازم را داشته باشند.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط اصولی با هنرمندان را طراحی کند
محمد محمدی مسئول انجمن شعر استان یزد گفت: امروز شاهد انزوای شاعران و هنرمندان شده ایم که بایستی فکری برای رهایی آنها از انزوا کرد که مقام معظم رهبری و امام (ره) به خوبی بر آن تاکید کرده اند.

وی افزود: ما در فعالیت‌های هنری انجمن‌ها در اجرا بسیار ضعیف هستیم و نیازمند شاخص‌هایی هستیم که هنرمندان در این حوزه ماندگار شده و فعال شوند و به حوزه‌های دیگر جذب نشوند.

مدیر انجمن شعر استان یزد بیان کرد: اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط اصولی با هنرمندان را طراحی کند بسیار می‌توانیم موفق عمل کنیم.

زیرساخت‌ها در زمینه تئاتر استان یزد بسیار کم است
احمد ندافی، نماینده انجمن تئاتر استان یزد نیز در این نشست گفت: متاسفانه بودجه مهمترین مشکل ما است که همین امر باعث تعطیلی بسیاری از تئاترهای استان است .

وی افزود:  زیرساخت تئاتر ما کم است اما با وجود این که در هر موقعی از سال در یزد تئاتر برگزار می‌شود ولی نبود سالن بیشترین رنج را بر ما  روا داشته است.

ندافی بیان کرد: در استان یزد  40 گروه با 750 نفر در انجمن‌ها ثبت نام کرده اند که نیازمند زیرساخت‌ها است.

پیشنهاد راه اندازی انجمن داستان نویسی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
حجت الاسلام مظفر سالاری، نماینده داستان نویسان استان یزد نیز در ادامه بیان کرد: با توجه به انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران امیدواریم شاهد نتایج خوب آن در سال 2022 باشیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های مساجد امیدواریم شاهد حمایت‌های بیشتری از این بخش باشیم.

این مروج برتر کشوری در زمینه کتابخوانی در استان یزد گفت: امیدواریم خانه داستان نویسان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد راه اندازی شود و در سطح کشور نیز این انجمن راه اندازی شود.

زیرساخت‌های فرهنگی وهنری یزد دچار فقر شدید است
مجید جوادیان زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این نشست گفت:  ما در این مدت تلاش کرده ایم تا با استفاده از شاخص‌هایی اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری را مورد توجه قرار دهیم که از جمله آنها می‌توان به رعایت عدالت در ابعاد مختلف استانی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، توجه به تمامی هنرها و اموری که در قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده، توجه به انجمن‌های فرهنگی و هنری و انجمن‌ها و اجرای برنامه‌ها توسط آنها اشاره کرد.

وی افزود: زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در یزد دچار فقر شدید است که نبود سالن‌های تخصصی نشان از این امر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد یادآور شد: دومجموعه بزرگ و فاخر در استان داریم که امیدواریم در تخصیص اعتبارات جز اولویت‌ها لحاظ شود که تالار مرکزی یزد با بیش از 84 درصد پیشرفت و مجتمع امام علی(ع) در فاز دوم با پبشرفت بالای 84 درصد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط