سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
باغ کتاب قصد رقابت با کتاب‌فروشی‌ها را ندارد/ 50 درصد مراجعان قبلا تجربه حضور در کتاب‌فروشی را نداشته‌اند

مهدی رمضانی در نشست خبری باغ کتاب گفت: بحث‌هایی درباره تاثیر منفی کتابفروشی باغ کتاب طرح شده اما بر اساس پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد که باغ کتاب بر افزایش مراجعه مردم به کتاب‌فروشی‌ها تاثیر داشته.

یه گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری تشریح اقدام‌ها و رویداد‌های فرهنگی پیش‌روی باغ کتاب با حضور محسن جلالی، مدیرعامل و مهدی رمضانی، ‌نائب‌رئیس باغ کتاب سه شنبه ۴خرداد ماه در سالن کنفرانس باغ کتاب برگزار شد.

شاخص عدالت برای ناشران در باغ کتاب رعایت شده است
جلالی، مدیرعامل باغ کتاب در ادامه این نشست با اشاره به برخی از خدمات این مجموعه به پژوهشگران، گفت: از ابتدای تاسیس باغ کتاب میز لمکده یا میزهای پژوهش ایجاد شده که در حال حاضر ۳۰۰ صندلی ویژه پژوهشگران در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: علاوه‌براین از ۱۵تیر ماه فضای کار اشتراکی با حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان به فعالیت‌های تجاری، لمکده ایجاد خواهد شد. 

جلالی گفت: افتتاح «اتاق فرار» و اضافه شدن عرضه لوازم جانبی از جمله گیفت در کنار کتاب، از برنامه باغ کتاب است. خدمات پست نیز از مدتی پیش به خدمات باغ کتاب افزوده شده است. لوازم التحریر نیز تا ۲۰ روز دیگر اضافه می‌شود.

مدیرعامل باغ کتاب با اشاره به نقد برخی درباره باغ کتاب و تعریف این فضا برای طبقه مرفه بیان کرد: این شائبه وجود دارد اما براساس بررسی هر ماهه این موضوع رد شده. علاوه‌براین طی ماه‌های اخیر مشخص شده که مراجعه ساکنان جنوبی شهر تهران به باغ کتاب افزایش پیدا کرده است. در ارتباط با گروه‌های مختلف تاکید می‌کنم نه کسی را حذف می‌کنیم نه کسی را ترجیح می‌دهیم.

جلالی درباره اختصاص فضای باغ کتاب به کتابفروشی گفت: ۱۰ درصد فضای باغ کتاب معادل ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع به کتاب‌فروشی اختصاص دارد؛ به‌عبارت دیگر در مقایسه باغ کتاب با بزرگترین کتاب‌فروشی پیش از باغ کتاب تهران، یک چهارم را به کتاب‌فروشی اختصاص داده‌ایم. برای بسیاری از ناشران ضعیف و کوچک اما خلاق ویترین ایجاد شده به‌طوری که کتاب‌هایی که فقط با گشت در کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب یافت می‌‌شود و نایاب هستند در باغ کتاب وجود دارد؛ بنابراین شاخص عدالت  در باغ کتاب برای ناشران به‌ویژه برای ناشران کودک و نوجوان فراهم شده است. 

مدیر‌عامل باغ کتاب درباره دیگر خدمات به مراجعه کنندگان افزود: امسال برای باغ کتاب ردیف بودجه پیش‌بین نشده است با وجود برای دانش‌آموزان بازدید رایگان را پیش‌بینی کرده‌ایم. علاوه براین با توافق با بنیاد علوی مقرر شده تا بازدید 10 هزار دانش‌آموز از مناطق کم‌برخوردار و محروم کشور فراهم شود.

وی به برنامه‌های آموزش محور باغ کتاب طی تابستان برای دانش‌آموزان از‌جمله چهارشنبه‌های تهران، عصرانه‌های پنج‌شنبه و کانون فیلم گپ اشاره کرد و قرار گرفتن مراکز علمی باغ کتاب در ردیف 51 در بین 196 کشور مراکز علمی دنیا خبر داد. 

جلالی همچنین به برنامه ویژه سالگرد تاسیس باغ کتاب در هفته آینده خبر داد و گفت: آخرین دستاورد‌های مراکز علمی باغ کتاب هفته آینده معرفی می‌شود. علاوه‌براین همه 24 خدمت باغ کتاب از 4 تا 44 درصد تخفیف پیش‌بینی شده است.

جلالی در بخش پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره صحت پیمایش تاثیر باغ کتاب بر میزان توجه مدرم به کتابفروشی‌ها گفت: این پیمایش از سوی افراد متخصص در امر پیمایش میدانی انجام شده است. به‌عنوان مثال، پیمایشگران در به سراغ افرادی رفته‌اند که کیسه خرید کتاب در دست داشتند. از‌جمله هفته گذشته براساس نتایج به دست آمده مشخص شده 15 درصد به نیت خرید کتاب آمده بودند اما 62 درصد مراجعه‌کنندگان به باغ کتاب با خرید کتاب از این فضا خارج شدند. مدعی نیستیم که فروش در باغ کتاب اندک است بلکه می‌گوییم فروش کتاب در این فضا قابل‌توجه است. 

وی تاکید کرد: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که برای توزیع‌کننده کتاب رقیب جدی نیسیتیم.  معتقدم شاید 10 تا 15 درصد از سهم فروش کتاب‌فروشان تهران را در اختیار داریم و با ایجاد ویترین به ناشران کمک کرده‌ایم. 

مدیر‌عامل باغ کتاب درباره واگذاری بخش کتاب‌فروشی بیان کرد: بار‌ها درباره این موضع توضیح داده‌‌ایم که مزایده با انتشار آگهی در روزنامه و فضای شفاف برگزار شد. انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک در مزایده و به‌صورت سهامی شرکت کردند. برای فروشگاه بزرگسال نیز که در حال حاضر از سوی مدیریت باغ کتاب اداره می‌شود مزایده محدود برگزار کردیم. در مکاتبه با اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان اعلام خواهیم کرد تا ناشران در قالب سهامی اداره این بخش را بر عهده بگیرند. بی‌تردید اداره این بخش از سوی یک نفر مقدور نیست.  

جلالی بیان کرد: مکانیسم پرداخت امانی و نقدی به ناشران مشخص است و براساس منطق بازار عمل می‌کنیم. تا به امروزناشرانی بابت تاخیر در بازپرداخت شکایتی نداشته است. 

وی همچنین درباره ایجاد ویترین برای ناشران کودک و نوجوان در باغ کتاب بیان کرد: ناشران موظف هستند تا آثار سایر ناشران را نیز در این فضای ارائه کنند و این موضوع از سوی مدیریت پیگیری می‌شود.
 
باغ کتاب قصد رقابت با کتاب‌فروشی‌ها را ندارد
رمضانی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: من جوان‌ترین و درعین‌حال قدیمی‌ترین عضو باغ کتاب هستم و از ابتدای جریان احداث این مجموعه در جریان بودم. لازم می‌دانم از خدمات مدیرعامل پیشین قدردانی کنم.
 
وی  با اشاره به محور فعالیت باغ کتاب افزود: از ابتدا باغ کتاب، کتاب محور تعریف شده بود و در حال حاضر فعالیت‌ها با طرح اولیه متفاوت است.
 
رمضانی ادامه داد: در جلسه اخیر هیات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جریان ثبت واگذاری باغ کتاب به سازمان فرهنگی هنری شهرداری و موسسه نشر شهر به‌عنوان بهره‌بردار به‌ تایید هیات امنا رسید. در حال حاضر به‌غیر از  پردیس سینمایی، همه بخش‌ها زیر نظر مدیریت متمرکز اداره می‌شود که امیدواریم با تصمیم شهرداری این بخش نیز به این مدیریت متمرکز اضافه شود.
 
وی با اشاره برخی انتقادها درباره بهرمندی ویژه ساکنان شمال شهر از باغ کتاب افزود؛ وظیفه خودمان نمی‌دانیم که همه اقشار جامعه از سرمایه ملی باغ کتاب استفاده کنند. از نظر رویکرد محتوایی نیز باغ کتاب یکی از پایگاه‌های در خدمت اهداف انقلاب است. تاکید می‌کنم رویکرد سیاسی نسبت به جناح خاصی نداریم.
 
رمضانی بیان کرد: در باغ کتاب به روی همه برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها باز است؛ بنابر این از همه گروه‌ها برای حضور در این فضا دعوت می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه به دنبال رقابت با صنوف مختلف از جمله نشر نیستیم، اظهار کرد: بحث‌هایی درباره تاثیر منفی کتابفروشی باغ کتاب طرح شده اما بر اساس پژوهش‌های میدانی ۵۰ درصد از مراجعان به بخش کتابفروشی باغ کتاب، پیش‌تر تجربه حضور در کتابفروشی را نداشته‌اند. این مساله نشان از تاثیرگذاری باغ کتاب دارد.

رمضانی با تاکید بر تاثیر مثبت کتابفروشی باغ کتاب بر افزایش مراجعه مردم به کتابفروشی‌ها اضافه کرد: با کتابفروشی‌ها رقابت نداریم.
 
نائب رئیس باغ کتاب گفت:‌ موسسه تلاش کرده بدون وجود هر شائبه‌ای، واگذاری‌ها را برگزار کند. دوستانی به ما انتقاد دارند و ما شنونده آن‌ها هستیم اما تاکید دارم پیش‌تر بسیاری به نتیجه تاسیس باغ کتاب امیدوار نبودند و انگیزه‌ای برای حضور و سرمایه‌گذاری در این فضا نداشتند، درحالی که امروز این پروژه به ثمر نشسته و همان‌ها تمایل پیدا کردند در این فضا باشند و در این زمینه نیز در باغ کتاب روی همه باز است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها