شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
آیا کار انتخابات اتحادیه ناشران در نوبت اول یکسره می‌شود؟

​چهاردهمین دوره انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فردا صبح (یکشنبه 7بهمن) در حالی برگزار می‌شود که حدس و گمان‌های زیادی برای احتمال دومرحله‌ای شدن این انتخابات از سوی برخی اهالی صنف بیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در چهاردهمین تجربه خود روزهای پرفراز و فرودی را طی سه هفته اخیر تجربه کرده است، روزهایی که به گفته دست‌اندرکاران این حوزه از جمله روزهای پرتنش صنف طی سالیان اخیر بوده است.
 
طبق آخرین آمار 1260 ناشر، کتابفروش و موزع در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عضویت دارند که اگر 420 نفر از آن‌ها در این انتخابات شرکت کنند، رای‌گیری به حدنصاب می‌رسد، در غیر این صورت انتخابات به دور دوم می‌کشد.
 
با توجه به حواشی و موضوعاتی که طی 20 روز اخیر رخ داده است، پیش‌بینی برخی از کارشناسان و فعالان صنفی این است که به دلیل برخی اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌های متفاوت کاندیدای انصرافی انتخابات با عدم استقبال برخی از ناشران در رسته‌ها و حوزه‌های مختلف روبه‌رو شود و این موضوع منجر به دو مرحله‌ای شدن انتخابات شود.
 
اما برخی دیگر بر این باور هستند که ناشران و کتابفروشان در این موقعیت حساس با اتحاد و همدلی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، در انتخابات شرکت می‌کنند و اعضای منتخب خود را به هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌فرستند.
 
نگاهی به نامزدهای انتخابات چهاردهم
28 کاندیدایی که برای هیات مدیره اتحادیه داوطلب شده‌اند عبارتند از محمود آموزگار، رفیع احمدجواهری، بهروز امیری، مجید بدرکوهی، مریم بیرقی، پریسا جباری، زیبا جلالی نائینی، هومان حسن‌پور، علی حسنی، مرتضی دانش‌اشراقی، نیایش سرامی، فرشته سنگری، عبدالحمید سیاح‌براتی، نسرین سیاح‌فر، روبن شاهوردی، مهدی شریف‌حسینی، ابوالقاسم شهلایی مقدم، فاطمه(پروین) صدقیان حکاک، علی‌اکبر طورانیان، سیداحمد عبدالصالحی، کاظم علمی کتاب‌فروش، امیر علی‌بیک، کاوه علی‌نقی، محمدمهدی فخری‌زاده، حسن قربانی، مسعود گلابی، زهرا نبی‌ئی و حمید نمازی‌ها اشاره کرد.

همچنین برای نامزدی در سمت بازرس اتحادیه نیز 9 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که شهربانو بیژن‌زاده، زهره حسین‌زادگان، میثم حصارکی، صادق رحمت سمیعی، مهدی صادقی صادق‌آبادی، حسین غیاثی، ناصر فولادی نسب‌، مسعود کازری و امیر نوید این افراد هستند.

در سیزدهمین دوره هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران محمود آموزگار؛ مدیر انتشارات و کتابفروشی آمه به عنوان رئیس اتحادیه، محمدرضا توکل صدیق؛ مدیر نشر صابرین به عنوان نایب رئیس اول، مسعود پایدار داریان؛ مدیر انتشارات نشر کتاب دانشگاهی به عنوان نایب رئیس دوم فعالیت داشتند.

همچنین هومان حسن‌پور؛ مدیر انتشارات آریابان به عنوان خزانه‌دار، محمدمهدی فخری‌زاده؛ مدیر انتشارات روزنه‌کار به عنوان دبیر، سیدعباس حسینی‌نیک؛ مدیر انتشارات مجد به عنوان بازرس اتحادیه و یحیی دهقانی؛ مدیر نشر مبتکران و فتح‌الله فروغی؛ مدیر انتشارات شورا به عنوان اعضای هیات مدیره منتخب ناشران در سیزدهمین دوره انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بودند.

اتحاد صنفی جایگزین اختلافات
 حال باید منتظر ماند تا دید فردا صنف در فاصله پنج ساعت رای‌گیری چه آینده‌ای برای مسند‌ هیات مدیره چهار سال آینده اتحادیه 60 ساله خود پیش‌بینی خواهد کرد و آیا اتحاد و همدلی صنفی جای خود را به اختلافات درون‌صنفی می‌دهد؟
 
در وضعیت کنونی که صنعت نشر بیش از هر زمان دیگری در فشار و مضیقه قرار دارد و گرانی مواد اولیه از کاغذ تا مرکب و زینک بخش زیادی از فعالیت را تحت تاثیر قرار داده است، به نظر می‌رسد یک اتحادیه قوی و منسجم می‌تواند به حل مشکلات و برون‌رفت ناشران از این حوزه کمک زیادی کند. اتحادیه‌ای که با تکیه بر قدرت قانونی و ارتباطات موثری که می‌تواند با نهادها و سازمان‌های دولتی داشته باشد به پشتیبانی از صنف راهکارهای مختلفی برای بهتر شدن وضعیت ناشران ارائه کند.
 
می‌توان گفت که حفظ و حمایت از حقوق صنفی و ایجاد تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف و بهبود وضع پیشه و خدمات در ارتباط با حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تسهیل روابط افراد صنفی با مؤسسات دولتی و خصوصی همچنین انجام وظایف مقرر در قانون نظام صنفی و آئین نامه‌ها از جمله کارکردهای یک اتحادیه صنفی است، وظایفی که در اتحادیه ناشران و کتابفروشان به تناسب مشکلات حوزه نشر بررسی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها