یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
محمدی: تک‌تک آیات قرآن نور، هدایت و عبرت است/ بانوان پرچمدار عمل به قرآن هستند

حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در آیین تجلیل از بانوان فعال قرآنی گفت: قرآن بزرگترین نعمت الهی است که تک‌تک آیات آن نور، هدایت و عبرت است. همچنین عظمت و موفقیت ما در پناه عمل به قرآن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ آیین تجلیل بانوان فعال قرآنی در حاشیه برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پیش از ظهر امروز یکشنبه (26 اردیبهشت‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی کشور در سالن شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
محمدی در این آیین با بیان اینکه قرآن هدایتگر، رحمت، و بشارت است، گفت: خداوند در آیات متعدد، قرآن را موعظه و شفای دردهای روحی، روانی و اخلاقی معرفی کرده است. این ویژگی‌های قرآن به دفعات در کلام پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه (ع) نیز دیده می‌شود. امام علی (ع) می‌فرمایند: «بیماری‌های اخلاقی و رفتاری خود را با قرآن درمان کنید.»
 
وی افزود: قرآن بزرگترین نعمت الهی است و پیامبر (ص) بارها به امت اسلام توصیه کرده از دو نعمت قرآن و عترت بهره جویند. تک‌تک آیات قرآن نور، هدایت و عبرت است که باید به آنها عمل کنیم. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «برشما باد که به قرآن توجه داشته باشید.»
 
محمدی در معرفی عوامل سقوط و انحطاط جامعه با استناد به آیات قرآن گفت: نخستین عامل «اختلاف و تفرقه» است. قرآن توصیه می‌کند که امت اسلام با یکدیگر اختلاف نداشته باشند که باعث از بین رفتن قدرت و همبستگی می‌شوند. بارها در قرآن به حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان توصیه شده است. انتخاب شعار «یک امت یک کتاب» برای این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن در همین زمینه بوده است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: عامل دوم «ظلم و تعدی به حقوق یکدیگر» است در قرآن توصیه شده که به یکدیگر ظلم نکنید و زیر بار ظلم نروید که امت‌های گذشته که به یکدیگر ظلم کرده بودند، نابود شدند.
 
محمدی بیان کرد: سومین عامل سقوط جامعه از دیدگاه قرآن «جهل و ناآگاهی» است. در قرآن در این باره به داستان‌ها و موارد بسیاری اشاره شده است از جمله داستان نبوت حضرت موسی(ع) و قوم ایشان که از وی تقاضای معرفی خدایانی برای پرستش می‌کردند که موسی آنها را توبیخ کرد که شما جاهلید. در روزگار ما نیز ظالمان عالم انتظار دارند مسلمانان آنها را بپرستند که این نوعی جاهلیت مدرن است.
 
وی گفت: «اسراف و تبذیر» چهارمین عامل انحطاط جامعه است. هر جامعه‌ای دچار اسراف شود به نابودی می‌افتد. رهبر معظم انقلاب سالی را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف معرفی کردند که البته به بیان ایشان اصلاح الگوی مصرف برای یک سال و دو سال نیست و برای موفقیت و پیشرفت باید به این اصل توجه کنیم. یکی از پیشنهادهای رهبری در سال جاری مصرف بهینه و به‌جا و استفاده صحیح از امکاناتی است که خدا در اختیار ما گذاشته است. عامل پنجم «رفاه‌طلبی و زیاده‌خواهی» است که افرادی که در طول تاریخ به دنبال رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری رفته‌اند نابود شده‌اند.
 
محمدی ادامه داد: دو عامل دیگری که جامعه را به سمت سقوط و نابودی سوق می‌دهند «تقلید کورکورانه از عادات، روش‌ها و فرهنگ‌های غلط» و دیگری «گناه» است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در معرفی عوامل موفقیت و پیشرفت جامعه نیز عنوان کرد: نخستین عامل «توجه به تعالیم قرآن کریم و انبیاء» است. عمل به دستورات قرآن باید مبنا و اساس زندگی ما باشد. خیر و سعادت برای بشریت در این است که به دستورات خدا و رسولش عمل کنند. سه مورد دیگر از مهمترین عوامل سعادت و پیشرفت جوامع «ارتقای معرفت و شناخت نسبت به احکام الهی»، «حفظ وحدت و اتحاد» و بعدی «صبر و استقامت» است.
 
وی افزود: حضرت امام حسین (ع) خطبه معروفی دارد که در آن خطاب به امت می‌فرمایند: «می‌دانید چرا گرفتار شدید و ظالمان بر شما سلطه پیدا کردند؛ از محور حق جدا شدید و به دنبال راحت‌طلبی رفتید.» از نظر امام حسین (ع) محور حق قرآن و اهل‌بیت (ع) است و در عصر حاضر نیز محور حق نائب امام زمان ولی فقیه است که کلام و رفتارش برگرفته از تعالیم قرآنی است.
 
محمدی عنوان کرد: خدا را شاکریم به برکت قرآن، امام و خون شهیدان، نعمت ولایت و انقلاب ملت ایران به تعالیم قرآن عمل کردند. بانوان مومن و متدین ایران ضمن انس و تلاوت قرآن، پرچمدار عمل به قرآن بودند هم در دوران رژیم پهلوی، در دوران دفاع مقدس و دوران حاضر.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: این نوع جلسات و برنامه‌ها علاوه بر استمرار باید خروجی و نتایجی در بر داشته باشند که مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنند. یکی از مشکلاتی که در جامعه اسلامی و دیگر جوامع وجود دارد این است که حقوق زن رعایت نمی‌شود زن علاوه بر حقوق و شئونات باید در مناصب مدیریتی، اجتماعی و سیاسی حضوری جدی و فعال داشته باشند.
 
محمدی افزود: مقام معظم رهبری در اسفند 91 در پیامی که برای کنگره 7 هزار بانوی شهید ارسال کردند الگوی سومی را معرفی کردند. به بیان ایشان شیر زنان انقلاب و دفاع‌مقدس نشان دادند که الگوی سوم برای زن نه شرقی، نه غربی بلکه زن مسلمان ایرانی است. این پیام رهبری برگرفته از قرآن کریم است، عظمت و موفقیت ما در پناه عمل به قرآن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها