یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
محتوای بومی برای مخاطبان ایرانی دنیای دیجیتال فراهم شود/ امکان مرور 500 منبع دیجیتال کتابخانه‌ای در حوزه ایثار

مسوولان حاضر در آئین رونمایی سامانه دیجیتال‌سازی «کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت» بر ضرورت تهیه محتوای بومی برای مخاطبان دنیای دیجیتال تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آئین رونمایی از سامانه دیجیتال‌سازی «کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت» عصر امروز، دوم آذر 93 با حضور سردار محسن انصاری، قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری، سید مرتضی موسویان، رئیس رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میعاد صادقی، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمد‌علی فقیه، مدیر اطلاع‌رسانی و انتشارات شاهد در محل این کتابخانه برگزار شد.

بهره‌گیری از دستگاه اسکنر بومی

در ابتدای این مراسم، فقیه با اشاره به سابقه تاسیس  «کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت» از سال 1375 و بازگشایی آن پس از ساماندهی بر اساس رده‌بندی تخصصی کتابخانه‌ها در سال 1384  گفت: در این کتابخانه هفت‌هزار عنوان از دوره‌های تاریخی مختلف در حوزه تخصصی ایثار و شهادت و آثار تازه‌نشر در این باره گردآمده است.

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران از گذشته بر دیجیتال‌سازی منابع این بنیاد تاکید داشته و در دوره ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌علی شهیدی نیز این تاکید به صورت مضاعف وجود دارد. بر این اساس، قرار بود سال آینده از سامانه دیجیتال‌سازی «کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت» رونمایی کنیم که با تلاش همکارانم در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» موفق به این امر شدیم. 

مدیر اطلاع‌رسانی و انتشارات شاهد درباره امکانات سایت  این کتابخانه تخصصی توضیح داد: امکان مشاهده 500 منبع دیجیتال کتابخانه‌ای شامل کتاب و نشریات تخصصی فراهم شده است. البته در امر دیجیتال‌سازی کتابخانه، بحث حقوقی مولفان با موانع و کشاکش‌هایی روبروست. به همین دلیل فقط امکان تورق آثار وجود دارد و هنوز امکان ذخیره آثار فراهم نشده است. برای دیجیتال‌سازی از دستگاه بوک اسکنر «حفیظ» بهره گرفتیم که حاصل کار صنعتگران بومی است.

ضرورت تولید محتوای ایرانی برای مخاطبان دیجیتال

سپس موسویان، رئیس رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها با توجه به جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات پرداخت و گفت: تا سال 2015 حضور مردم در دنیای دیجیتال با دنیای حقیقی برابری خواهد کرد و از آن پس، حضور مردم در دنیای دیجیتال سبقت خواهد گرفت. با توجه به این‌که بیشتر مردم دنیا به زبان بومی خود سرچ می‌کنند، اگر بتوانیم محتوای بومی مردم کشورمان را در دنیای دیجیتال فراهم کنیم، می‌توانیم مطمئن باشیم که آن‌ها در زمان جسنجو به زبان بومی، تنها به محتوای ما توجه خواهند داشت و سراغ محتوای دیگری نخواهند رفت.

وی با اشاره به گفت‌و گو‌هایی که با همتایان مالزیایی خود داشت، اظهار کرد: آن‌ها مدعی بودند از نظر نرم‌افزاری هیچ کم ندارند اما به دلیل نداشتن پیشینه تاریخی قوی، امکان داستان‌سرایی ندارند. این برای ما مزیتی است که باید در دنیای دیجیتال از آن بهره گرفت. کاربران ایرانی از فعال‌ترین کاربران دنیا محسوب می‌شوند. بنابر این ضرورت دارد سرمایه بیشتری در حوزه دیجیتال‌سازی محتوا صرف کنیم و راه‌اندازی سامانه دیجیتال‌سازی «کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت» در این جهت است.

اسكن كافي نيست

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی، دیگر سخنران این آیین بود. وی رونمایی سامانه دیجیتال‌سازی «کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت» را خبری مسرت‌بخش برای پژوهشگران این حوزه توصیف کرد و افزود: معتقدم که مطالعه آثاری درباره شهادت و ایثارگری و نیز آثاری درباره سیره شهیدان ضرورت دارد. اگر ملتی به قدرت شهادت مجهز باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را شکست دهد.
 
وی با تاکید بر ضرورت تجهیز دنیای اسلام به نرم‌افزار‌های مدرن دنیای دیجیتال، گفت: حق خود می دانیم که فناوری جدید را به دست آوریم و در این باره به زور هم متوسل می‌شویم. جهان، تشنه اسلام ناب محمدی است  و باید از فن‌آوری‌های دیجیتال براي این نفع استفاده کنیم. در سال‌های اخیر حضور افراد انقلابی در عرصه دیجیتال حدود 10 برابر افزایش یافته است و این امر جای شکر دارد.

غلامی اسکن کردن صرف کتاب‌ها را کافی ندانست و تاکید کرد: باید بکوشیم فضای غالب در شبکه‌ جهانی اینترنت، به نفع فرهنگ الهی و اسلامی تغییر کند.

توجه به 11توصیه رهبر در امر کتابخوانی

سردار انصاری نیز در این برنامه به سابقه دیجیتال‌سازی اسناد در بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: وظیفه سازمانی این بنیاد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اقتدار فرهنگی خود استوار است. جامعه اکنون اطلاعات پرحجم، به موقع و متنوع نیاز دارد و سازمان‌هایی که در این جهت حرکت نمی‌کنند، محکوم به مرگ‌ هستند. باید به تغییر الگوی جستجوی اطلاعات در دنیا توجه کرد.

وی ادامه داد: مکتب و دین ما با کتاب شناخته می‌شود و کتاب سابقه دیرینه‌ای در کشور ما دارد. با آن‌که دنیا به سمت دیجیتال‌سازی کتاب‌ها پیش می‌رود؛ با این حال شیوه سنتی انتشار را از دست نداده‌اند. همان‌گونه که بستر‌های فرهنگی تغییر یافته‌اند، جنگ فرهنگی نیز تغییر یافته و ابزار آن از قلم به بستر دیجیتال متحول شده است. باید با شبیخون فرهنگی که در دنیای دیجیتال وجود دارد، مقابله کرد.

دایره‌المعارف جهانی شهادت

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر ضرورت ایجاد عادت کتابخوانی در کودکان و نوجوانان گفت: در این باره خوب است که به 11 توصیه رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشیم. یک درصد جمعیت جهان را ایرانیان و همین ظرفیت را کاربران ایرانی در دنیا تشکیل می‌دهند که با توجه به میزان جمعیت ایرانیان آمار بالایی محسوب می‌شود. باید شبکه‌های مجازی و نرم‌افزار‌های ارتباطاتی را به فرصت تبدیل کنیم.

انصاری سپس از ایده «ویکی شاهد» به عنوان ایده‌ای تازه سخن گفت و ادامه داد: این طرح به عنوان دایره‌المعارف بزرگی در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، در دست انجام است و ایجاد آن برای دنیای اسلام مفید خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها