چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
کاراندیش: عادت به مطالعه باید از کودکی آغاز شود

علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه سیزدهیمن نمایشگاه استانی کتاب فارس بر عادت به مطالعه از زمان کودکی و به ویژه در مقطع ابتدایی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آیین افتتاحیه سیزدهیمن نمایشگاه استانی کتاب فارس، دکتر علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کشورهای پیشرفته با 20 درصد جمعیت جهان 70 درصد کتاب جهان را چاپ می‌کنند.

بدون فرهنگ مطالعه تحقیق و پژوهش رواج نمی‌یابد

معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که در هرجامعه‌ای زمینه پژوهش و تحقیق، مطالعه است، گفت: برای کشوری مانند ایران که مهد تمدن و فرهنگ است، شایسته نیست که شمارگان کتاب 2 هزار نسخه باشد اما در کشور حدود 60 میلیون نفری فرانسه، شمارگان کتاب 10میلیون نسخه است.

کاراندیش با بیان این‌که اگر درجامعه‌ای فرهنگ عادت به مطالعه نباشد، بدون تردید تحقیق و پژوهش رواج نمی‌یابد افزود: وجود فرهنگ و روحیه نیاز و پرسش‌گری در یک جامعه میل افراد به مطالعه و تحقیق را افزایش خواهد داد.

وی گفت: بنابراین به همان میزان که فرد نیاز و پرسش داشته باشد بدون تردید امر مطالعه و کتابخوانی میان افراد گسترش می‌یابد و بنابراین، تحقق این مهم، زندگی فردی و اجتماعی را در مسیر مطلوب هدایت می‌کند.

معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر ما نتوانیم در حوزه فرهنگ که یکی از مؤلفه‌های اساسی آن کتاب و کتابخوانی است، دستاوردهای خوبی داشته باشیم در دیگر بخش‌ها نمی‌توان به موفقیت امیدوار شد.

کاراندیش زمان کودکی و دبستان را بهترین زمان برای ترغیب افراد به مطالعه دانست و بیان کرد: اگر در این سن این اتفاق نیفتد دیگر عادت به کتابخوانی در سنین بالاتر به دشواری صورت خواهد گرفت.

کاراندیش در پایان سخنانش تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود بودجه کم، به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و دادن یارانه‌های کتاب به اقشار مختلف به‌ویژه دانشجویان اقدام می‌کند، اما این برای جاری‌سازی فرهنگ کتابخوانی کافی نیست و فعالیت‌های دوچندانی دراین حوزه باید انجام شود.

تشریح برنامه‌های نمایشگاه بزرگ کتاب فارس

 بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: اسلام از جهت توجه به علم و دانش و همچنین اعجاز آن که یک کتاب است، با همه ادیان و تفکرات توحیدی تفاوت دارد و امروز روزی است که به عشق کتاب گرد هم جمع شده‌ایم.

مریدی در ادامه سخنانش اظهار کرد: این نمایشگاه با حجم بالای ارائه اثر در زمینه‌های مختلف از اجتماعی گرفته تا فرهنگی و اقتصادی و دیگر بخش‌ها، نقش مؤثری در ترغیب علاقمندان به کتاب و کتابخوانی دارد.

وی شرکت 70 شرکت دیجیتالی فعال در حوزه نرم‌افزاری، ارائه کتاب‌های کمک درسی ،مذهبی، عمومی و دانشگاهی در قالب 385 غرفه، 85 غرفه بین‌المللی، پزشکی و هنری و 85 غرفه به بخش زبان و همچنین غرفه‌های اختصاص‌یافته به کتاب‌های کودک را از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اختصاص یک میلیارد تومان بُن خرید کتاب و تخفیف 30 درصدی در بخش کتاب و تخفیف 50درصدی در حوزه رسانه‌های دیجیتال را از جمله تسهیلات لازم برای علاقمندان به مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد که در این نمایشگاه پیش‌بینی شده است.

مریدی عنوان کرد: نشست‌های روزانه تحلیلی کتاب با حضور صاحبنظران و مؤلفان، تعزیه هر روز به مدت نیم ساعت باموضوع عاشورایی، شب شعر با موضوع عاشورا، نشست تخصصی با موضوع کتاب کودک و شیوه داستان‌خوانی و همچنین تجلیل از ناشران زن استانی از دیگر برنامه‌های سرای اهل قلم در سیزدهمین دوره این نمایشگاه خواهد بود.

علم و معرفت و عرفان در پیشبرد اهداف فرهنگی

سیدمحمد احمدی، استاندار فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: مقدس‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین رویداد هر کشوری برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است تا جدیدترین یافته‌های علمی بشر و تفکرات اندیشمندان را مشاهده کرده و استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به امر مهم کتابخوانی و عادت به آن توجه کافی نمی‌شود و هر نمایشگاهی مشتریان ویژه خود را دارد و شاید اگر نمایشگاه‌هایی مانند پوشاک و لوازم خانگی دایر شود، طرفداران بیشتری داشته باشد.

استاندار فارس افزود: در گذشته برای افزایش معرفت و دانایی، هدف مشخص بود، اما امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد و فضای مجازی، هیچ چیز جای کتاب را  نمی‌گیرد.

احمدی بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته برای مقوله رسانه و کتاب اهمیت ویژه قائل می‌شوند، اما در کشور ما چنین نیست و این معضلی بزرگ محسوب می‌شود. ارزیابی ملت‌ها از طریق شمارگان روزنامه‌ها و آمار کتابخوانی افراد آن جامعه است و این حوزه باید مهم شمرده شود.
 
احمدی اظهار کرد: باید علم و معرفت و عرفان همراه شوند و در روند پیشبرد امور فرهنگی که جانمایه هر جامعه است، به کار رود.
 
در پایان این مراسم  از کتاب «غزل در فارس/از آغاز تا  امروز» نوشته صدرا ذوالریاستین رونمایی شد.

سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب فارس همزمان با دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تا 3 آذرماه ازساعت 10 تا 19 درمحل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس در شهرک گلستان شیراز برپا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط