سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
برای آثار علوم خاص باید کتاب‌هاي فصل و سال مستقل برگزار شود

محمدتقی ‌خانی، ‌در نشست «بررسی جایگاه علوم خاص و کاربردی در جایزه کتاب سال» گفت:‌ با توجه به اهمیت شاخه‌های علوم خاص، باید جوایز مستقل‌كتاب‌هاي فصل و سال برای این آثار برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «بررسی جایگاه علوم خاص و کاربردی در جایزه کتاب سال» عصر امروز (هشتم مهرماه) با حضور دکتر محمدتقی ‌خانی، رئیس پیشین دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر محمود کمره‌ای، رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و دکتر عبدالحسین بصیره، مدرس پیشکسوت دانشگاه و نویسنده حوزه فیزیک، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. 

بودجه پژوهشی در کشور، نصف استاندارد جهانی است
محمدتقی خانی در این نشست با اشاره به لزوم شناسایی جایگاه علوم خاص در جامعه گفت: در صورت شناسایی جایگاه علوم خاص می‌توان به تربیت و رشد متخصصان دانشگاهی در این حوزه امید‌وار بود. در کشور ما دانشجویان نخبه، خواهان تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی در انواع گرایش‌های آن‌ها هستند، در صورتی‌که در کشور‌های پیشرفته، در ابتدا دانشجویان و محصلان نسبت به دانش‌های پایه آشنایی به‌دست می‌آورند و سپس براساس آن دانش به انتخاب رشته مبادرت می‌کنند.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت تخصیص بودجه پژوهش افزود: بودجه پژوهش در کشور ما هنوز نصف استاندارد جهانی آن نیست و این در حالی است که تالیف کتاب نیازمند پژوهش‌های طولانی است. 

خانی برگزاری جوایز کتاب فصل و سال را در تولید منابع باکیفیت در حوزه‌های علوم کاربردی موثر دانست و گفت:‌ برای تقویت جریان تولید کتاب‌ در حوزه علوم خاص می‌توان جوایز مستقل فصل و سال ایجاد کرد. 

لزوم اطلاع‌رسانی قوی‌تر درباره جوایز کتاب
محمود کمره‌ای، رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در این نشست عنوان کرد: برای جلب توجه ناشران و مولفان به جوایز کتاب سال و فصل، باید اطلاع‌رسانی قوی‌‌تری وجود داشته باشد و شان و جایگاه مولفان برتر این جوایز بیش از پیش شناخته شود. با توجه و تشویق بیشتر به افراد برگزیده این جوایز، احساس و انگیزه خوبی برای ادامه موفقیت‌آمیزتر راه به آن‌ها منتقل خواهد شد. 

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد برای بررسی آسیب‌‌شناسانه نشر آثار حوزه علوم کاربردی، باید مجموعه گزارش‌هایی با مشارکت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین فرهنگستان علوم تهیه شود. 

تاکید بر شناسایی افراد مستعد در حوزه علوم کاربردی
کمره‌ای درباره پایین بودن تعداد کتاب‌های حوزه علوم کاربردی به‌عنوان کاندیدای جوایز کتاب فصل و سال گفت: سختگیری داوران از دلایل اصلی در آمار پایین کتاب‌های برگزیده در جوایز کتاب فصل و سال در این حوزه‌هاست. 

رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: بسیاری از محققان صاحب ایده به دلیل دردسر‌های فرآیند نشر به دنبال تالیف نمی‌روند و این در حالی است که می‌توان با شناسایی افراد مستعد در حوزه علوم کاربردی سفارش تالیف داد.

تالیف در حوزه علوم کاربردی کار سختی است
عبدالحسین بصیره، مولف دایره‌المعارف فیزیک، نیز درباره تاثیر نشست‌های تخصصی سرای اهل قلم در بهبود کیفیت آثار علمی گفت: برگزاری این نشست‌ها، نوعی آسیب‌شناسی است. البته به‌نظر می‌رسد که جای ناشران دانشگاهی در این‌گونه برنامه‌ها خالی است. 

وی تصریح کرد:‌ دانش فیزیک در کشور ما مظلوم واقع شده است. داوطلبان دانشگاه برای تحصیل در رشته‌هایی مانند فیزیک، نیازمند مشوق‌هایی هستند. برگزاری جوایز کتاب فصل و سال، در بین مولفان و ناشران ایجاد انگیزه کرده است، اما باید توجه داشت که تالیف در حوزه علوم کاربردی کار سختی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها