چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
نرم‌افزار «کتابشناسی جوان» رونمایی شد/ تقدیر مشاور وزیر از خبرگزاری کتاب

مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته جوان فعالیت‌ای ویژه‌ای ارایه کرد که از آن جمله می‌توان به اولویت ثبت آثار ادبی و هنری جوانان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجتبی سلطانی احمدی، در آیین رونمایی از نرم افزار کتابشناسی جوان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این هفته برنامه‌های متعددی را برای برگزاری به وزارت ورزش و جوانان کشور ارسال کرد که خوشبختانه در تمام معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد به مرحله اجرا درآمدند.

وی با اشاره به حمایت ویژه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از نسل جوان کشور گفت: در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این وزارتخانه حدود 10 میلیارد تومان بن کتاب به دانشجویان و طلاب ارایه کرد. همچنین در حوزه کتاب‌های خارجی حدود 500 میلیون تومان حمایت کرد.

مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان ادامه داد: موسسه خانه کتاب به عنوان یکی از موسسات وابسته به وزارت ارشاد نقش مهم راهبردی و خدمات‌رسانی به مخاطبان فرهنگی از جمله نویسندگان جوان دارد که از آن میان می‌توان به برگزاری جایزه گام اول اشاره کرد؛ در این جایزه نویسندگان نوقلم شناسایی و تجلیل می‌شوند. همچنین این موسسه در خبرگزاری کتاب ایران پرونده‌های مناسبی در حوزه تخصصی جوانان ارایه کرد و تلاش چشمگیری داشت.

سلطانی احمدی افزود: موسسه خانه کتاب صدور کارت اهل قلم برای نویسندگان متقاضی در اولویت قرار دارد همچنین این موسسه به مناسبت هفته جوان نرم افزار کتابشناسی جوان را تولید و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: از آقای گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوان کشور درخواست دارم پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای که توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حوزه جوانان امضا شده نیز توسط شما ارزیابی و بررسی شود و این تفاهمنامه به مرحله اجرا در آید. چرا که معتقدم این تفاهمنامه می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه جوانان کشور را حل کند.

سلطانی با اشاره به رئوس برنامه‌های وزارت ارشاد در هفته جوان گفت: برگزاری فستیوال فیلم و عکس جوان در 8 استان، بازدید رایگان از مجموعه موزه‌های تحت پوشش وزارت ارشاد، در اولویت قرار دادن ثبت آثار ادبی فرهنگی و هنری جوانان، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور برگزاری سخنرانی‌های ادبی در کانون‌های اندیشه و قلم و افتتاح برنامه‌های تابستانی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تحت عنوان آسمانی‌ها و تقدیر از فعالان جوانان این کانون‌ها از جمله فعالیت‌های وزارت ارشاد در هفته جوان به شمار می‌آیند.

مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان توضیح داد: تاکنون حدود 18 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد تشکیل شده‌اند که در حال حاضر حدود 2 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داده‌اند از میان این افراد حدود 70 درصد را نسل جوان تشکیل می‌دهد.

سلطانی احمدی افزود: یکی از وظایف وزارت ارشاد صدور مجوز برای موسسات چند منظوره و تک‌منظوره فرهنگی و هنری است. در حدود 2 سال گذشته برای 325 موسسه مجوز صادر شده است؛ عموم افراد عضو این موسسات از نسل جوان هستند که مورد حمایت مادی و معنوی وزارت ارشاد قرار می‌گیرند.

ضرورت مشارکت برای افزایش جوایز حوزه جوان
مجید غلامی جلیسه، معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: موسسه خانه کتاب به عنوان یک نهاد فعال و منحصر در حوزه اطلاع‌رسانی و نقد کتاب در برنامه‌های امسال و سال‌های آینده خود بحث اطلاع‌رسانی کتاب برای پژوهشگران، محققان، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان را در اولویت قرار داده است و از ابتدای سال جاری کار تولید و انتشار کتابشناسی حوزه‌های مختلف را در دستور کار قرار داده است.

وی اظهار کرد: در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی برای نخستین بار نرم‌افزارهای «کتابشناسی اقتصاد و فرهنگ» و «ترجمه» را رونمایی کرد؛ همچنین در ادامه این اقدامات، نرم‌افزار کتابشناسی جوان را که حاوی اطلاعات 5 هزار عنوان کتاب منتشر شده در حوزه جوان در ایران است را تولید کرده است.

غلامی جلیسه توضیح داد: انتشار چنین نرم‌افزارهایی در حوزه کتاب کلیدی است برای دستیابی به اطلاعات اولیه برنامه‌ریزان، پژوهشگران و سیاستگذاران تا بتوانند با استفاده از آنان یک برآورد نسبی و دقیق‌تر از وضعیت فرهنگی کشور داشته باشند. به طور مثال در جایزه گام اول در سال 1386، 268 عنوان کتاب به دبیرخانه رسید اما در دوره اخیر 2 هزار و 938 عنوان کتاب دریافت شد؛ آگاهی از این اطلاعات به محققان و پژوهشگران در شناسایی گرایش‌های نویسندگان جوان، پراکندگی جغرافیایی نویسندگان جوان کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: آگاهی از اطلاعات حوزه کتاب و نویسندگان می‌تواند فضایی را ایجاد کند تا برنامه‌ریزان بتوانند چشم‌انداز خود را برای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی کشور ترسیم کنند.

معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب عنوان کرد: جوایزی مانند جایزه گام اول در سطح دنیا به وفور وجود دارد و حمایت‌هایی از نویسندگان جوان در دستور کار بسیاری از کشورهاست؛ گام اول می‌تواند یکی از این جوایز باشد البته این جایزه مورد حمایت وزارت ارشاد است اما جا دارد که جوایز تخصصی‌تر در وزارت ورزش و جوانان طراحی، اجرا و مورد حمایت واقع شود.

جلیسه اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم اگر یک کتابخانه تخصصی جوان راه‌اندازی شود که منابع جمع‌آوری شده در حوزه جوانان در آن در اختیار عموم قرار بگیرد بسیار شایسته و تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان این نشست گفت: موسسه خانه کتاب در نظر دارد به زودی منابع جمع‌آوری شده در حوزه کتاب به صورت آنلاین و به روز شده در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

حضور پُربار و موثر وزارت ارشاد در هفته جوان
از دیگر سخنرانان این مراسم محمود گلزار، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوان کشور بود وی ضمن تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه در هفته جوان گفت: کشور ما اکنون نیاز به تحقیق و پژوهش برای بررسی مسایل مربوط به امور جوانان ندارد بلکه از مدت‌ها پیش این اقدامات انجام شده است و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا که طرح‌های پیشنهادی به منظور رفع آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های پیش روی  جوانان را به مرحله اجرا درآوریم.

وی ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حضور پُربار و موثر این وزارتخانه در هفته جوان گفت: هفته جوان فرصت مناسبی برای مطرح کردن جوانان و دیده شدن آنان در سطح جامعه است؛ این موضوع بسیار فرآیند مشکلی است چرا که به نظر می‌رسد جوانان در میان دغدغه‌های جامعه فراموش شده‌اند.

گلزار ادامه داد: در هفته جوان دستگاه‌های مختلف کشور گزارش فعالیت‌های خود در حوزه جوان را ارایه می‌کنند همچنین وعده‌های آن‌ها برای سال‌های آینده در حوزه جوان یادآوری می‌شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوان کشور افزود: در هفته جوان از جوانان برتر تجلیل شد؛ در میان بهبوهه‌های آسیب‌های اجتماعی و بحران‌های اقتصادی هنوز هم جوانانی پیدا می‌شوند که در حوزه‌هایی به صورت خودجوش عمل می‌کنند و موفق هستند.

وی بیان کرد: ضرورت دارد دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف مشاوران جوان خود را معرفی و وظایف آنها را بیان کنند به طور مثال کاری که آقای سلطانی احمدی در وزارت ارشاد انجام می‌دهد از این دست است که بسیار قابل ستایش است و اینجانب ایشان را به عنوان الگوی سایر مشاوران جوان معرفی می‌کنم. متاسفانه در هفته جوان به جز وزارت ارشاد هیچ سازمان دیگری مشاوران جوانشان فعال نبوده است. من مشاور جوان را فردی می‌دانم که با مقام اصلی دستگاه مربوطه و معاونت‌های آن مقام در ارتباط باشد. به طور مثال آقای سلطانی احمدی در جشن بخشش زمینه‌ساز حضور وزیر ارشاد در این جشن بودند که برای ما باعث افتخار بود.

وی با اشاره به اهمیت نرم‌افزار «کتابشناسی جوان» گفت: اگر فردی می‌خواهد در حوزه جوانان تحقیق کند و مطلبی بنویسد باید به اطلاعات دقیق حوزه مربوطه دسترسی داشته باشد. در این راستا موسسه خانه کتاب با تولید نرم‌افزار کتابشناسی حوزه جوان زمینه‌ساز این دسترسی شده است.

گلزار در پایان سخنانش گفت: ثبت بیش از 5 هزار اثر مربوط به جوانان در نرم‌افزار کار بسیار بزرگی است و به سهم خودم از موسسه خانه کتاب تشکر می‌کنم چرا که نویسندگان، محققان و اصحاب رسانه نیازمند چنین منابعی هستند.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از نرم‌افزار «کتابشناسی جوان» به دو نویسنده جوان کارت اهل قلم ارایه شد. زینب ملکی لرستانی، نویسنده کتاب «جنگ دختر دستکش پوش با سرما» و محمد علینی، نویسنده کتاب «سرمایه‌های اجتماعی در آموزه‌های اسلامی» دو نویسنده جوانی بودن که امروز کارت اهل قلم را دریافت کردند.

آیین رونمایی از نرم‌افزار «کتابشناسی جوان» امروز (21 خردادماه) در محل وزارت ورزش و جوانان کشور برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها