دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
پدر روانشناسی و علوم تربیتی ایران را بهتر بشناسیم

دکتر علی‌محمد کاردان را باید پدر روانشناسی و علوم تربیتی آکادمیک دانست. بزرگمردی که هم روانشناسی می‌دانست، هم فلسفه. استادی که وقتی تقویم زندگی‌اش را ورق بزنیم، هر سالش را پر می‌بینیم از قدردانی‌ها و بزرگداشت‌ها. امروز آیین اعطای چهارمین جایزه علمی زنده‌یاد کاردان برگزار می‌شود تا بار دیگر این چهره ماندگار ایران به جهانیان معرفی شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ‌علی‌محمد کاردان، سال 1306 در یزد متولد شد. وی لیسانس و فوق لیسانس فلسفه و علوم تربیتی را از دانشسراي عالي تهران و دکترای خود را از دانشگاه ژنو گرفت.

تحصیل و فراگیری علوم مختلف نزد استادان مجرب و صاحب‌نام از او چهره علمی و جامعی ساخت. کاردان روانشناسی را در محضر دکتر علی‌اکبر سیاسی، علوم تربیتی را نزد دکتر محمدباقر هوشیار، دکتر عیسی صدیقی و دکتر اسدالله بیژن و فیزیولوژی اعصاب را نزد دکتر عبدالله شیبانی آموخت.

همچنین در طول سال‌های تحصیل‌اش در دانشسراي عالي تهران، توانست زبان‌های فارسی و عربی را از بزرگانی مانند دکتر معین، دکتر پرویز ناتل‌خانلری و بدیع‌الزمان فروزانفر و نیز آیت‌الله مهدی الهی قمشه‌ای فراگیرد.

وی علاوه بر  شاگردی در محضر اندیشمندان ‌نامدار ایرانی در سال‌های تحصیل در ژنو توانست در کلاس‌های استادانی مانند «شارل ورنر» استاد فلسفه و «ژان پیاژه» استاد صاحب‌نام روانشناسی حاضر شده و کسب علم کند.

نشان مدال سپاس در سال 1353 براي خدمات شايان از سوي شوراي عالي فرهنگ راديويي ايران، دريافت لوح سپاس و بزرگداشت از سوي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در 1382، تجليل و دريافت لوح سپاس به دليل خدمات مستمر علمي و فرهنگي از سوي رياست جمهوري در بهمن‌ماه 1380، پژوهشگر نمونه از سوي فرهنگستان علوم تنها بخشی از افتخارات علی‌محمدکاردان است. وی همچنین در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار در رشته روانشناسی و علوم تربیتی انتخاب شد.

عضویت او در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، سرپرستی موسسه روانشناسی دانشگاه تهران، ریاست دانشکده علوم تربیتی و... تنها بخشی از فعالیت‌های استاد کاردان در طی سال‌های زندگی‌اش بود. 

كتاب «تاريخ روان‌شناسي» کاردان در سال 1368 به عنوان كتاب برگزيده سال و ترجمه كتاب «جامعه‌شناسي و تربيت» استاد نیز 12 سال بعد، از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شايسته دريافت لوح سپاس شد.

تالیف‌هایی مانند «سیر آرای تربیتی در غرب»، «علوم تربیتی، ماهیت و قلمرو آن» و ترجمه کتاب‌هایی چون «قواعد روش جامعه‌شناسی»، «سیطره کمیت و علائم آخر زمان»، «روانشناسی اجتماعی»، «تربیت و جامعه‌شناسی» و «نظریه‌های مربوط به علوم انسانی» از آثار مهمی است که در کارنامه علی‌محمد کاردان ثبت شده‌اند. آثاری که در طول سال‌ها مرجع و منبعی کامل را برای دانش‌پژوهان روانشناسی و علوم تربیتی فراهم کرده‌است.

امروز (16 دیماه) آیین اعطای چهارمین جایزه علمی استاد دکترعلی‌محمد کاردان از سوی موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

تندیس جایزه دکتر کاردان همه ساله در حمایت از پژوهش‌های نوآورانه در حوزه‌های روانشناسی و علوم تربیتی به رساله‌های برگزیده دانش‌پژوهان مقطع دکترا اهدا می‌شود.

علی‌محمد کاردان، (9 دیماه) 1386 در تهران، در  80 سالگی چشم از جهان فروبست. یادش گرامی باد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها