دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
«حق‌المبین» ردیه‌ای مفصل بر بهاييت

آیین رونمایی از کتاب «حق‌المبین» به قلم مرحوم آیت‌الله احمد شاهرودی خراسانی و تصحیح حجت‌الاسلام دکتر محمدحسن قدردان قراملکی باحضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر انتشارات امیرکبیر، مصحح کتاب و جمعی از مولفان و پژوهشگران حوزه دین امروز(25آذرماه) در ساختمان مرکزی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر حسین قشقایی، رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با بیان این‌که احیای یک اثر به معنای بازخوانی آن  است، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های پژوهشکده، احیای متون ارزشمند دینی است که در گذشته نگاشته شده‌اند. این آثار با توجه به نیاز امروز جامعه انتخاب می‌شوند تا کمکی به مبلغان برای تبلیغ محتوای دین باشند. 

وی افزود: کتاب «حق‌المبین» دانشنامه‌ای درباره مباحث مربوط به بهاییت است که همراه با نظریه‌پردازی کتاب را به دانشنامه‌ای ارزشمند و دارای درجه علمی بدل کرده‌است. 

قشقایی اظهار کرد: ظرافت قلم نویسنده کتاب، تسلط وی بر آیات و تفاسیر و بیان خلاصه‌وار مطالب، از ویژگی‌های اساسی کتاب به شمار می‌روند. 

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام  دکتر سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان این‌که توجه به کتاب‌های دینی با هدف توسعه فرهنگ دینی یکی از رسالت‌های سازمان تبلیغات است، گفت: جامعه امروز به مفاهیم معتبر و دینی که در گذشته توسط علما و دانشمندان نگاشته شده‌اند، نیاز دارد. به همین دلیل، این متون با هدف بازسازی و احیای فرهنگ دینی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی انتخاب می‌شوند. 

وی با بیان‌ این‌که کتاب «حق‌المبین» نقدی جدی بر فرقه بهاییت است، عنوان کرد: اهمیت علمی و پژوهشی اثر حاضر منجر شده‌است تا بتوان از این کتاب با عنوان منبعی مرجع برای پژوهش‌هایی با موضوع بهاییت استفاده کرد. 

دکتر خاموشی اظهار کرد: تنوع موضوعات کتاب«حق‌المبین» تا اندازه‌ای است که می‌توان چندین کتاب و رساله مستقل را از متن کتاب استخراج کرد. 

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام دکتر محمدحسن قدردان قراملکی، مصحح کتاب، عنوان کرد: محتوای کتاب محتوایی کاملا علمی است. برخی  کتاب‌هایی که با موضوع نقد و تحلیل بهاییت نگاشته می‌شوند، خواسته یا ناخواسته تبلیغ این آیین محسوب می‌شوند اما اثر حاضر هم از نظر محتوا و هم از نظر بیان پژوهشی، با موضوع نقد فرقه ضاله بهاییت همراه است. 

قدردان قراملکی با بیان‌این که مرحوم آیت‌الله شاهرودی با انگیزه برطرف‌کردن شبهات و دفاع از دین پژوهش‌هایی در نقد وهابیت نگاشت، گفت: نویسنده کتاب در سال 1310 از دنیا رفت و در همین سال و سال‌های پیش از آن شبهاتی درباره وهابیت، بهاییت و حتی مسیحیت در میان افراد جامعه شایع بود. به همین دلیل، نویسنده با توجه به تسلطی که در عرفان، کلام و فلسفه داشت، این شبهات روز اجتماعی را نقد و تحلیل کرد. 

وی عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله شاهرودی علاوه بر کتاب «حق‌المبین» کتاب‌ «مدینه‌الاسلام» را در پاسخ به سکولارها برای نقد وهابیت و کتاب «راهنمای دین» را در نقد بابیت و بهاییت نگاشت.

قدردان قراملکی عنوان کرد: یکی از شبهاتی که وهابيون در جامعه رواج داده‌اند، این است که امام زمان(ع) زنده نیستند. در این کتاب مولف با استفاده از سیصد روایت و حدیث، زنده بودن حضرت حجت(عج) را برای مخاطب اثبات می‌کند. 

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین اظهار کرد: این کتاب از مفصل‌ترین ردیه‌هایی به شمار می‌آید که بر فرقه ضاله بهاييت نوشته شده است. 

قدردان قراملکی یادآور شد: افزودن تیترهای اصلی و فرعی و توضیح اصطلاحات عرفانی در پاورقی کتاب، از ویژگی‌های این اثر دینی به شمار می‌رود.

کتاب«حق‌المبین» به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و سازمان تبلیغات اسلامی از سوی انتشارات امیر‌کبیر منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط