یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
دست پر ناشران شهرستانی با 41 کتاب علمی

گزارش آماری تازه‌های نشر در روزهای پایانی مهرماه (20 تا 24 مهرماه) نشان از صعود مجدد کتاب‌های علوم عملی به جایگاه دوم جدول نشر دارد. بنا به اعلام بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب، ناشران شهرستانی نیز بعد از رکودی چند‌ ماهه، با دست پر به بازار کتاب های علمی بازگشته و 41 کتاب را در حوزه علوم عملی به چاپ رسانده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس اعلام بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب، در مدت مذکور یک‌هزار و 98 عنوان کتاب از سوی ناشران تهرانی و شهرستانی در 12 حوزه مطالعاتی منتشر شده که از آن میان 168 عنوان کتاب، سهم حوزه علوم عملی است. 121 عنوان از این کتاب‌ها، از سوی مولفان و پژوهشگران کشور به چاپ رسیده و 47 عنوان نیز کتاب‌هایی هستند که به فارسی برگردانده شده‌اند.

104 کتاب علمی در نخستین چاپ
از میان 168 عنوان کتاب انتشار یافته در حوزه علوم عملی، 104 عنوان کتاب برای نخستین‌بار به زیر چاپ رفته و 64 عنوان کتاب نیز براساس نیاز مخاطبان تجدید چاپ شده است.

ناشران به‌عنوان مجریان مستقیم چاپ و نشر کشور، سهم عمده‌ای در ترویج آثار داشته‌اند. در این میان، سهم ناشران شهرستانی در حوزه چاپ کتاب‌های علوم عملی 41 عنوان و ناشران پایتخت‌نشین نیز 127 عنوان بوده است.

اقبال ناچیز کتاب‌های ریاضیات
کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات چون ماه‌های گذشته از اقبالی در چاپ و نشر برخوردار نبودند. در روزهای بیستم تا بیست ‌و‌چهارم مهرماه، تنها 39 عنوان کتاب در این حوزه به چاپ رسیده است. از میان این تعداد کتاب، 33 عنوان حاصل نگارش مولفان ایرانی بوده و تنها 6 کتاب ترجمه شده در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات منتشر شده‌اند. 
 
در این بازه زمانی، 19 عنوان کتاب برای نخستین‌بار به چاپ رسیده‌ و 20 عنوان نیز تجدید چاپ شده است. ناشران تهرانی انتشار 31 کتاب این حوزه را برعهده داشته و ناشران فعال در استان‌ها نیز هشت عنوان کتاب را برای عرضه به بازار کتاب روانه کرده‌اند.

شاخص‌های آماری
در میان شاخص‌های آماری اعلام شده از سوی خانه کتاب «مجموعه کامل رویه‌های شهرسازی» به بهای 29‌ هزار تومان به عنوان گران‌ترین کتاب و با یک‌هزار و 678 صفحه دارای بیشترین تعداد صفحه بوده است.

کتاب «مدیریت مالی» با چاپ 50 نسخه‌ای به عنوان کتاب دارای کمترین شمارگان چاپ معرفی شد. در میان شاخص‌ کتاب‌های آموزشی نیز کتاب «پرسش‌های چهار‌گزینه‌ای شیمی پیش‌دانشگاهی (2)» با قیمت 29‌ هزار تومانی، گران‌ترین کتاب این بخش معرفی و کتاب «ریاضیات پایه» با 20‌ هزار نسخه، دارای بیشترین شمارگان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها