دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۷
ژرفای اقیانوس مواج علوم علوی، ریشه در کلام مولی دارد

دکتر مهدی مراد‌حاصل، نویسنده و پژوهشگر، درباره اهمیت نشر اندیشه‌های حضرت علی (ع) بیان کرد: اگر بتوانیم افکار و اندیشه‌های مولی امیر‌المومنین (ع) را در کتاب‌های دینی و مذهبی و به‌ویژه کتاب‌های درسی تعمیم دهیم، گام مهمی را در جهت نشر مناقب و فضایل ایشان برداشته‌ایم، زیرا ژرفای اقیانوس مواج علوم علوی، ریشه در کلام مولی علی(ع) دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست تخصصی «نحوه معرفی امام علی (ع) به نوجوانان و جوانان (با تاکید بر کتاب‌های درسی)» عصر امروز دوشنبه (دهم تیر‌ماه) با سخنرانی دکتر محمد آرمند، محقق و پژوهشگر کتاب‌های درسی و عضو هیات علمی انتشارات سمت و به دبیری دکتر مهدی مراد‌حاصل، نویسنده و پژوهشگر و استادانی چون دکتر مریم قبادی، دکتر شادی نفیسی، دکتر علی قنبری، دکتر بهرامی، دکتر لسانی، دکتر صانع‌پور و دکتر سعیدی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

دکتر مراد‌حاصل که با تالیف مکتوبات پرشمار، سابقه‌ای 25 ساله در مشاوره و روان‌درمانی مقاطع ابتدایی و راهنمایی دارد، در این جلسه گفت: در زمینه چاپ کتاب‌های دینی و مذهبی پس از انقلاب اسلامی با جهش بسیار خوبی روبه‌رو بوده‌ایم و به‌ویژه در یک دهه گذشته آمار چاپ کتاب‌های حوزه دین بالاتر از دیگر حوزه‌ها بوده است اما در شیوه ارایه محتوی و قالب این کتاب‌ها ضعف وجود دارد.

وی افزود: به‌طور کلی مفاهیم موجود در کتاب‌های مذهبی داخلی و خارجی درباره امامت و به‌ویژه امام علی (ع) در دو بخش مفاهیم و معارف تخصصی در بیانات ایشان شامل مباحث کلامی، فلسفی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و همچنین مفاهیم عمومی همچون مباحث تاریخی، اخلاق فردی و عمومی، تذکرات عمومی و گفت‌و‌گو با کارگزاران دسته‌بندی می‌شود. ما باید در استفاده از این مفاهیم در کتاب‌ها و به‌ویژه کتاب‌های درسی به مقاطع تحصیلی و گرو‌ه‌های سنی توجه ویژه کنیم.

دبیر این نشست با تاکید بر رعایت اصل پیام‌رسانی در تالیف محتوی اظهار کرد: در نشر و اشاعه فرهنگ علوی به‌ویژه مفاهیم مربوط به امیر‌المومنین (ع) نباید جاذبه‌های ادبی و هنری را فراموش کنیم و بایدمحتوی را به‌گونه‌ای تولید کنیم که قابل فهم و درک برای عموم جامعه باشد. تا زمانی که اصل پیام‌رسانی را رعایت نکنیم و مفاهیم را درست و ساده به مخاطب منتقل نکنیم، موفق نیستیم.

مراد‌حاصل سخنش را با کلماتی قصار از حضرت امیر‌المونین (ع) به پایان برد و گفت: در صفحه 1641 از جلد چهارم بحار‌الانوار از قول حضرت علی (ع) آمده است: «فرزانه نیست، آن‌که مدارا نکند با کسی که چاره‌ای جز مدارا کردن با او نیست.»

در ادامه جلسه دکتر محمد آرمند، سخنران نشست، در بیان چگونگی معرفی امام علی (ع) در کتاب‌های درسی و جایگاه و اهمیت نظام آموزشی در معرفی امام علی (ع) با نگاهی به چند پژوهش انجام شده در این زمینه گفت: نتایج به‌دست آمده در چندین تحقیق این زمینه و تحقیقی که خودم انجام دادم، نشان می‌دهد که نوجوانان و جوانان، اطلاعات چندانی از شخصیت، ابعاد وجودی، زندگانی و سیره زندگانی حضرت امیر (ع) ندارند و اطلاعاتشان بیشتر همان اطلاعات عمومی رایج و کلیشه‌ای است.

این پژوهشگر ادامه داد: ما باید برای شناساندن ابعاد شخصیتی و سیره و منش و اندیشه‌های آن حضرت(ع) راه‌های مختلف را بررسی و بهترین راه را انتخاب کنیم. ما در آموزش و پرورش به انبوهی از تحقیقات در این باره نیازمندیم.

آرمند با تاکید بر تناسب و سازگاری مفاهیم دینی و اخلاقی ارایه شده در کتاب‌های درسی با مقطع سنی و سطح تحصیلی دانش‌آموزان افزود: باید ببینیم مفاهیم مطرح شده در کتاب‌های درسی تا چه اندازه با سطح فکر و ذهن دانش‌آموز تناسب دارد. مفاهیمی مانند عدالت، شجاعت، مشورت و قضاوت از درک دانش‌آموز دوره ابتدایی تا حد بسیار زیادی خارج است.

عضو هیات علمی انتشارات سمت در بیان اهمیت و نقش کتاب‌های دینی در اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) و معرفی بهتر آن بزرگواران اظهار کرد: کتاب‌های درسی به دلیل گستره وسیع توزیع پتانسیل بسیار خوبی برای اشاعه اندیشه‌ها و سیره زندگانی ائمه (ع) دارند، زیرا کتاب‌های درسی در تمام کشور پخش و همه دانش‌آموزان ناگزیر از خواندن آن‌هایند.

این مدرس دانشگاه در با اشاره به وجود ناهماهنگی در ساختار محتوایی کتاب‌های درسی یاد‌آور شد: در مطالب کتاب‌های ما یک نوع ناهماهنگی و پراکندگی وجود دارد. متاسفانه در این زمینه منسجم و هماهنگ عمل نکرده‌ایم و در صورت افزودن بر دقت و کار منشجم‌تر نتیجه بهتری به دست می‌آید.

وی در پایان گفت: در کتاب‌های درسی ما بیشتر از نثر استفاده شده است. هرچه در متن تنوع داشته باشیم و به ویژه در مقاطع پایین‌تر بیشتر از داستان و تصویر استفاده کنیم، مخاطب کودک و نوجوان ارتباط بهتری را با مطالب برقرار می‌کند و درک مطالب برایش آسان‌تر می‌شود.

نشست تخصصی «نحوه معرفی امام علی (ع) به نوجوانان و جوانان» عصر امروز (دوشنبه دهم تیرماه) در سالن غدیر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، نبش ایران‌شناسی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط