شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
فراگیر در خدمات‌رسانی و ناتمام در کتابدار متخصص

استان قزوین از استان‌های تاریخی ایران است که آثار باستانی زیادی را در خود جای داده، به طوری که ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد. اینک در استان قزوین 27 باب کتابخانه عمومی وجود دارد. این گزارش به بررسی کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین می‌پردازد.-

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_  شهر قزوین زادگاه افراد صاحب‌نامی در عرصه‌های مختلف به ویژه فلسفه، ادب و هنر نظیر «علامه رفیعی قزوینی»، «علامه دهخدا»، «سید اشرف حسینی قزوینی»، «عارف قزوینی» و «عبید زاکانی» است. کتابخانه‌ مرکزی «امام خمینی(ره)» یک مرکز علمی و فرهنگی فعال است که حتی در نوروز به علاقه‌مندان و اعضای خود خدمات کتابخانه‌ای را ارایه می‌کند. 

4 سال تلاش برای تاسیس کتابخانه‌ای بزرگ
کلنگ احداث کتابخانه مرکزی قزوین سال 1374 در مرکز این شهر و خیابان دانشگاه بر زمینی با مساحت سه هزار متر مربع به زمین زده شد و سال 1378 ساختمان کتابخانه مرکزی قزوین گشایش یافت. اکنون این کتابخانه از بخش‌های مختلفی مانند بخش مجزای کودک، سالن‌های مطالعه، مخزن، آثار مرجع، خدمات اینترنتی و سالن آمفی‌تئاتر برخوردار است.

بتول نوروزی، مسوول کتابخانه «امام خمینی(ره)» در این باره می‌گوید: «این کتابخانه 39 هزار نسخه منابع مکتوب، پنج هزار نسخه کتاب کمک‌آموزشی و دو هزار نسخه کتاب کودک دارد.»

کوچکترین و بزرگترین اعضای کتابخانه «امام خمینی(ره)»
کتابخانه مرکزی قزوین شش هزار و 500 عضو فعال و یک هزار عضو کودک و نوجوان دارد. این در حالی است که «مصطفی کریمی‌اصل» با 79 سال سن و «محمدجواد کرامت» با دو سال سن، به ترتیب مسن‌ترین و کوچکترین اعضای کتابخانه مرکزی قزوین به شمار می‌آیند.

نوروزی در این باره می‌گوید: در سال‌های گذشته که به مناسبت‌های مختلف ثبت‌نام‌های رایگان در کتابخانه‌ها صورت می‌گرفت، تعداد اعضای این کتابخانه افزون بر 11 هزار نفر بود اما امسال تنها در هفته کتاب چنین فرصتی برای علاقه‌مندان کتاب فراهم شد.

‌ البته اعضای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)،‌ سازمان بهزیستی، بازنشستگان، اعضای بسیج فعال، کودکان زیر هفت سال، معلولان و نابینایان می‌توانند به طور رایگان به عضویت این کتابخانه‌ درآیند.

مسوول کتابخانه مرکزی قزوین می‌افزاید: اینک بخش معلولان این کتابخانه دایر است اما به دلیل محدودیت در استفاده از نیروی انسانی نتوانسته‌ایم تعداد اعضای این بخش را افزایش دهیم و آنان را برای حضور هرچه بهتر در کتابخانه ترغیب کنیم، در حالی که کتابداران بهترین مشوق برای مراجعان به شمار می‌آیند. متاسفانه در این کتابخانه کتابداران به سایر فعالیت‌های فرهنگی مشغولند.

2 برنامه برای افزایش سرانه اعضای کتابخانه

احمد دولتی، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین اظهار می‌کند: برای جذب مخاطبان کتاب به کتابخانه‌ها دو برنامه داخلی و خارجی داریم. برنامه داخلی به برگزاری مسابقات فرهنگی، ایجاد بخش‌های متنوع و افزایش تعداد نشریات و مکتوبات توجه دارد. برنامه خارجی کتابخانه نیز به برپایی جلسات نقد و بررسی کتاب،‌ آثار نویسندگان بومی و برگزاری جلسات قصه‌گویی موضوعی معطوف می‌شود. درصددیم با اجرای برنامه‌های داخلی و خارجی در کتابخانه امام خمینی(ره) به رشد و سرانه اعضا و فرهنگسازی کمک کنیم. 

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین درباره ضرورت فعالیت انجمن های کتابخانه‌های عموومی در اداره و ارایه هرچه بهتر خدمات کتابخانه‌ای به مخاطبان می‌گوید: انجمن کتابخانه‌های عمومی با هدف ارایه خدمات کتابخانه‌ای به ساکنان شهرستان‌ها، مراجعان، بررسی و حل مشکلات کتابخانه‌ها تشکیل شده است. اکنون برای ارایه  توسعه امکانات کتابخانه‌ای به اعضای کتابخانه امام خمینی(ره) از حمایت و همت اعضای انجمن کتابخانه‌های شهرستان قزوین بهره می‌بریم.

وی می‌افزاید: همچنین به کمک اعضای حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قزوین کوشیده‌ایم تا از ظرفیت‌های این منطقه برای ایجاد انجمن خیرین‌ کتابخانه‌ساز هم بهره ببریم. 

انتقادی از زبان کتابخوان نمونه کشوری 

مهدی نورمحمدی، کتابخوانان نمونه کشور و عضو کتابخانه عمومی امام خمینی(ره)درباره خدمات کتابخانه‌ای در شهر قزوین می‌گوید: شهر قزوین دارای جمعیتی افزون بر 25 هزار نفر است، در حالی که در این منطقه تنها چهار باب کتابخانه عمومی دایرند و از منابع محدودی بهره می‌برند. 

وی می‌گوید: کتابخانه مرکزی قزوین و اغلب کتابخانه‌های عمومی این شهر به منابع روز و مورد نیاز مخاطبان کتابخانه‌ها مجهز نیستند و از داشتن آرشیو روزنامه‌هی قدیمی رنج می‌برند، در حالی که در شهر قزوین کتابخانه امام صادق(ع) وابسته به حوزه علمیه فعال است و از حیث منابع علوم انسانی بسیار غنی‌تر از کتابخانه‌های عمومی عمل می‌کند. اکنون اغلب کتابخانه‌های عمومی این منطقه از داشتن آثار نویسندگان بومی شهر و منابع قزوین‌شناسی بی‌بهره‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط