پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
میرزایی: «مامور سیگاری خدا» بازتاب جامعه و بازنمایی زندگی روزمره مردم است

حسین میرزایی، عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از کتاب «مامور سیگاری خدا» گفت: این مجموعه تاکسی‌نوشته‌ها تلاش برای نگاهی نو به بازتاب جامعه و بازنمایی زندگی روزمره مردم در قالب مردم‌نگاری است که در پژوهش‌های جامعه‌شناسی روش جدیدی به‌شمار می‌رود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «مامور سیگاری خدا» با حضور حسین میرزایی، عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، محسن حسام مظاهری، نویسنده کتاب و با دبیری امیرحسین خورشیدفر، نویسنده و منتقد ادبی، چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در فروشگاه کتاب افق برگزار شد.

میرزایی به توضیحی درباره تعریف ادبیات پرداخت و گفت: جلال آل‌احمد سه تعریف برای ادبیات دارد؛ نخست آن‌که ادبیات، مواجهه آدمی با زندگی است. دومین تعریف در «ارزیابی شتابزده» آمده و ادبیات را اصیل‌ترین سند هر ملتی می‌داند و در تعریف دیگری آن را بلندترین آنتن پیشگو در هر جامعه می‌خواند.

عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: این تعابیر بسیار مناسب و رسالت ادبیات را مستقیم و غیرمستقیم بیان می‌کند. تاکسی‌نگاری‌های «مامور سیگاری خدا» نیز در زیر هر سه عبارت قابل تعریف و به‌نوعی مواجهه نویسنده با زندگی روزمره است. کتاب در واقع سندی اصیل و واقعی از بازتاب جامعه به‌شمار می‌رود که قابل تحریف نیست و می‌توان آن را وقایع‌نگاری قابل تبدیل به تاریخ دانست.

میرزایی توضیح داد: عمده گزارش‌ها از تاکسی‌گفته‌ها در سال ۸۷ انجام گرفته و روند روایت سیال، ناب و وفادار به اصل گفت‌وگوهاست که بعدها می‌توان به‌مثابه سند تاریخی از آن استفاده کرد. در تاکسی به‌دلیل فضا و زمان محدود، می‌توان برشی از لطیفه‌ها، عبارت‌ها و آن‌چه دغدغه عمومی به‌شمار می‌رود، به‌دست آورد.

این مدرس جامعه‌شناسی گفت:‌ مردم‌نگاری (ethnography) که در تاکسی انجام گرفته، روشی جدید و توصیفی برای بررسی و شناخت مسایل جامعه‌شناختی است. در پژوهش‌های اجتماعی روشی به‌نام نظریه مبنایی وجود دارد که پرسش «این‌جا چه می‌گذرد؟» را مطرح می‌کند. در تمام روایت‌های کتاب به این سوال پاسخ داده می‌شود. 

وی همچنین اظهار کرد: در «مامور سیگاری خدا» نویسنده به‌دنبال فرم و سبک ادبی نیست و محتوا اهمیت بیشتری دارد. در واقع ادبیات این کتاب بیانگر مسایل اجتماعی به‌گونه‌ای مردم‌نگارانه، مستندنگاری سریع و تاریخ شفاهی دوره‌ای خاص است که باید آن‌ها را جدی گرفت. چنین آثاری بین رشته‌های ادبیات و جامعه‌شناسی قابل تحلیل است.

میرزایی با اشاره به حضور جمعیت بسیاری که برای رونمایی کتاب در فروشگاه افق گردآمدند، گفت: وجود این جمع نشانی مثبت از توجه به دانش و علم و همچنین فهم مسایلی است که در اطراف ما می‌گذرد. 

تاکسی‌نوشته‌ها نبض‌سنج شهری است که در آن زندگی می‌کنیم

محسن حسام مظاهری، در ادامه با خواندن بخشی از کتاب گفت: گفت‌وگوهای معمولی در محیط‌های معمولی برای پژوهشگر اجتماعی بسیار بااهمیت است. مساله اصلی در این‌گونه بررسی‌ها، کلیدواژه‌ها و چگونگی آغاز گفت‌وگو و ارتباط به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر تعابیر استفاده‌شده در تاکسی با زبان معمول و گفتار مردم در دیگر روابط اجتماعی‌شان متفاوت و عرصه ظهور زبان مخفی مردم است.

نویسنده کتاب افزود: هر شهر هویتی گمشده دارد که مردم تلاش می‌کنند با گفت‌وگو در مکان‌هایی مانند تاکسی، اتوبوس، مترو و مغازه‌  این هویت را بازتعریف کنند و می‌توان این تاکسی‌نوشته‌ها را نبض‌سنج شهری دانست که در آن زندگی می‌کنیم.

امیرحسین خورشیدفر در آغاز مراسم رونمایی کتاب «مامور سیگاری خدا» اظهار کرد: در دوره‌ای که عنوان کتاب‌ها و نویسندگان نوپا افزایش یافته است و آثار دچار مضمون و ساختار تکراری شده‌اند، این کتاب تجربه جدیدی در حوزه ادبیات داستانی به‌شمار می‌رود. 

دبیر این نشست افزود:‌ جامعه ادبی یا حلقه داستان‌نویس‌ها با گروه‌های دیگر ارتباط بسیار کمی دارند و مظاهری در این اثر کوشیده تا تجربه و فرآیند تولید کتاب را به‌گونه دیگری به انجام برساند. داستان مستند در داستان‌نویسی فارسی بسیار اندک است ولی در «مامور سیگاری خدا» این مساله اتفاق می‌افتد و علاوه بر حوزه ادبیات، دیدگاه‌های جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی نیز به آن وارد شده است.

مراسم رونمایی از کتاب «مامور سیگاری خدا» نوشته محسن حسام مظاهری که در فروشگاه کتاب افق برپا شده بود با پرسش و پاسخ از سوی حاضران به‌پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها