چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
دانش: اقتباس سینمایی از جریان سیال ذهن کاری دشوار است

مهرزاد دانش، منتقد سینما در نشست «نقد و بررسی رمان و فیلم «ساعت‌ها» اقتباس سینمایی از آثار ادبی را که در آن‌ها داستان بر اساس جریان سیال ذهن پیش می‌رود، بسیار دشوار دانست و گفت : جریان سیال ذهن یک مقوله ذهنی است در حالی که در سینما به مشخصه‌های عینی نیاز داریم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا)، دانش، منتقد سینمایی، در نشست «عصر اقتباس» با موضوع بررسی اقتباس سینمایی از رمان «ساعت‌ها» که عصر دیروز، سه‌شنبه، 5 دی، در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد، با تاکید بر عنصر«زمان» در رمان‌های جریان سیال ذهن گفت: در آثار جریان سیال ذهن فقط به ساختار ذهنی مغز پرداخته می‌شود و اتفاقات لزوما براساس نظم زمانی خطی و مشخص نیستند. 

این منتقد سینمایی در ادامه درباره این که یک فیلمساز چگونه می‌تواند زمان یک موقعیت دراماتیک را تعریف کند، گفت: این اتفاق در دو مرحله می‌افتد؛ فیلمنامه‌نویسی و ساخت فیلم. در مرحله فیلمنامه‌نویسی می‌توان با خواندن نریشن یا همان گفتار متن و یا نوشته‌ای که به زمان فیلم اشاره کند، به تعریف مشخص زمان در داستان پرداخت. در مرحله ساخت فیلم ترفند‌های کارگردان به صورت گریم، نور، پوشش و تغییر دکور این اتفاق رخ می‌دهد.

وی با اشاره به فیلم‌هایی چون «ویولون قرمز» ساخته «فرانسوا ژيرار» و «دستفروش» ساخته محسن مخملباف گفت: در فیلم ویولون قرمز ما با تغییر زمان و سال، به وضوح مواجهيم و در فیلم دستفروش کارگردان تلاش داشته است  با یک چرخش 180 درجه‌ای از روی صورت بازیگر به گذر 24 ساعته زمان اشاره کند. 

دانش در ادامه با تاکید بر ساختار سیال ذهن بودن رمان «ساعت‌ها» گفت: با این که فیلم به عنوان یک اثر مستقل خوب و قوی از کار درآمده، ولی با نگاهی دقیق به رمان درمی‌یابیم که ظرافت‌های فضا و شخصیت‌ها در فیلم منعکس نشده است. 

وی با اشاره به این که تک‌گویی‌ها در رمان سبب جذب خواننده می‌شود، افزود: البته از نکات خوب فیلم این است که اگر تک‌گویی‌های رمان در فیلم ساخته و اجرا می‌شد، فضا بسیار سنگین و خسته کننده‌ای ایجاد می‌کرد که این تک‌گویی‌ها در فیلمنامه حذف شده است. 

این منتقد همچنین با اشاره به این‌که روح زمان در تمام طول داستان میان سه شخصیت اصلی زن در جریان است، با شمردن مشخصه‌های مشترک میان شخصیت‌های داستان گفت: موتیف‌هایی چون «مهمانی» ،‌«خریدن گل»، «‌حضور یک بچه»، «تنهایی»‌ و ‌«‌کتابخوانی» در سرتاسر فیلم و رمان میان شخصیت‌ها مشترکند که همین سبب می‌شود خواننده و بیننده جذب فضای حاکم بر داستان شوند. 

رمان «ساعت‌ها» نوشته مایکل کانینگهام نویسنده آمریکایی در سال 1998منتشر شد. کانینگهام در سال ۱۹۹۹ جایزه پولیتزر و پن/فاکنر را برای این رمان از آن خود کرد. در سال 2002 فیلم «ساعت‌ها» با اقتباس از این رمان با بازی نیکول کیدمن در نقش «ویرجینیا ولف»، مریل استریپ و جولین مور ساخته شد که جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را نصیب کیدمن کرد.

موضوع داستان ساعت‌ها به زندگی سه زن از سه نسل می‌پردازد که تحت تأثیر رمان «خانم دالوی » اثر «ویرجینیا وولف » قرار می‌گیرند. کارگردان فیلم ساعت‌ها جوایزی از جشنواره‌های فیلم برلین، بوستون، بریتیش آکادمی، لس آنجلس، لاس وگاس را دریافت کرده است.






نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها