شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۵
وزیر ارشاد: با استفاده از هنر به تبلیغ و ترویج کتاب بپردازید

آیین اختتامیه بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امروز (27 آبان) در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که با تجلیل از برگزیدگان جشنواره های «کتاب و رسانه برتر» و «کتاب و رسانه ملی» همراه بود، تاکید کرد: نویسندگان و پژوهشگران می توانند با بهره گیری از هنر به تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپردازند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدمحمد حسینی در مراسم اختتامیه بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ما هیچگاه مدعی نیستیم که تمام مسایل مربوط به کتاب و کتابخوانی با یک هفته و یا برگزاری نمایشگاه کتاب حل می شوند اما همواره با اندیشیدن به تمهیدات لازم می کوشیم تا در این ایام شوق مطالعه در جامعه ایجاد شود.

وی با اشاره به نشستی که به مناسبت هفته کتاب با اعضای تعاونی ها و تشکل های نشر در هتل انقلاب با هدف بررسی و حل مشکل های حوزه نشر و کاغذ برگزار شده بود، گفت: خلاصه ای از دستاورد این نشست در روز بعد از برپایی آن، در اختیار رییس جمهوری قرار گرفت و وی نیز قول مساعدت برای حل هرچه زودتر مشکل های این حوزه را داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در بیستمین دوره هفته کتاب فعالیت های خوبی انجام داده است اما همواره معتقدم که هر اندازه در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت شود، بازهم کم است. بنابراین، امیدوارم پایان هفته کتاب آغازی برای برنامه ریزی های گسترده تر در حوزه کتاب باشد.

حسینی با بیان این که به یقین کتاب در دانشگاه‌ها و مدارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: انتظار ما از دانشگاه ها و مدارس برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بیش از سایر نهادها و سازمان هاست.

وی در ادامه سخنانش گفت: کتابفروشان نیز نقش مهمی در جذب بیشتر افراد برای خرید کتاب و توسعه کتابخوانی ایفا می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در هفته کتاب شاهد همگرایی وسیعی میان دستگاه ها و نهادهای مختلف هستیم، اظهار کرد: امیدوارم در طول سال نیز این همکاری‌ها با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان عموم مردم ادامه داشته باشد.

حسینی با اشاره به این که ایران پیشینه درخشان در عرصه کتاب و کتابت دارد، توضیح داد: اگر هر کشوری برای معرفی خود از ابزارهای مختلف استفاده می کند، به نظرم مناسب است که ما کشور خود را به وسیله کتاب به جهانیان معرفی کنیم.

وی افزود: اگر می گوییم کشورمان از نظر عنوان کتاب در منطقه رتبه نخست را دارد باید بکوشیم تا در جهان حایز این رتبه شویم، چرا که این ظرفیت در کشور ما وجود دارد. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق این امر اقدام هایی را در دستور کار خود قرار داده است که از آن میان می توان به کوتاه شدن زمان اخذ مجوز نشر کتاب و مباحث مربوط به معافیت مالیات‌ها اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ناشران نیز در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش حیاتی ایفا می کنند. آن‌ها می توانند هزینه تبلیغ کتاب را جزو هزینه های تمام شده کتاب قرار دهند. همچنین نویسندگان، مترجمان و مصححان کتاب ها می توانند با حضور در انجمن های مختلف به معرفی کتاب ها با هدف توسعه کتابخوانی بپردازند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود. وی اظهار کرد: برپایی مراسم اختتامیه برای کتاب معنا ندارد بلکه این مراسم با هدف تجلیل از فعالان حوزه کتاب برگزار شده است و آغازی برای هرچه بیشتر و بهتر کار کردن در این حوزه به شمار می‌رود. 

علی اسماعیلی افزود: هفته کتاب سرآغازی برای انس بیشتر مردم برای کتابخوانی و ورود کتاب به زندگی آن ها به شمار می آید.

وی عنوان کرد: تمام تلاشمان در بیستمین دوره هفته کتاب این بود که برنامه های حوزه کتاب را از تمرکز هفته کتاب خارج کنیم به گونه ای که کتاب هر روز در صفحه زندگی افراد حضور و ظهور پیدا کند.

اسماعیلی بیان کرد: با تلاش هایی که صورت گرفت توانستیم همزمان در 150 نقطه کشور در 24 آبان ماه توسط مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سراسر کشور به احیای سنت حسنه اهدای کتاب بپردازیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که قرآن کریم کتابی مافوق افکار بشر است، گفت: کوشیدیم تا در هفته کتاب این فرهنگ را که تمام آسیب های فردی و اجتماعی افراد با تمسک به قرآن کریم حل می شوند، ترویج دهیم. حمایت از خرید کتاب‌های عاشورایی و پیوند هفته کتاب با فرهنگ عاشورایی از دیگر اقدام های این معاونت در هفته کتاب به شمار می آیند.

وی توضیح داد: فراهم آوردن تمهیدات لازم برای راه اندازی رادیو کتاب از دیگر برنامه های هفته کتاب محسوب می شود. رادیو کتاب با هدف معرفی، تبلیغ، توزیع و ترویج نهضت مطالعه می تواند مقدمه ای برای برپایی هرچه بهتر نمایشگاه کتاب تهران باشد.

اسماعیلی گفت: از دیگر اقدام های بیستمین دوره هفته کتاب می توان به راه اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ اشاره کرد. امیدواریم با راه‌اندازی این شورا همه مشکل های حوزه صنعت چاپ و نشر بررسی و حل شوند.

در این مراسم دبیر ستاد بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت. وی با بیان این که در این دوره از هفته کتاب شاهد فعالیت بیش از هزار نفر از سازمان ها و تشکل های صنفی نشر بودیم، عنوان کرد: تمام سازمان ها و نهادهای شرکت کننده در این دوره از هفته کتاب کوشیدند تا هفته کتاب به منزل بیستم برسد و کتاب، یادگار ماندگار شود. 

محمد اللهیاری اظهار کرد: در این هفته شاهد افزایش بیش از 10 کتاب مناسب و جدید بر ویترین کتاب فروشی ها بودیم. همچنین در این دوره از هفته کتاب به معرفی و تجلیل کتابخوانان برتر پرداختیم. 

وی افزود: کاروان کتاب در هفته کتاب به شهرهای مختلف روانه شد و به احیای سنت حسنه اهدای کتاب در اعیاد و مناسبت های مختلف پرداخت. همچنین در این هفته دانشجویان نوقلم، نوزدهمین دوره کتاب نویسی را جشن گرفتند. ناشران به برکت هفته کتاب در نشستی چهار ساعته و چالشی به صورت رو در رو به بحث و تبادل نظر در حوزه صنعت چاپ و نشر پرداختند. 

اللهیاری توضیح داد: در بیستمین دوره هفته کتاب شاهد جمع شدن خانواده صنعت چاپ به مناسبت دویستمین سالگرد ورود این صنعت به ایران بودیم. همچنین در این دوره از هفته کتاب اهالی رسانه کتاب در فضایی صمیمی ضیافت شامی را با مسوولان فرهنگی کشور برگزار کردند. نشست های خبری انجمن های مختلف که ارمغانی برای کتاب داشتند، در این هفته برگزار شدند.

دبیر ستاد بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سایر برنامه های بیستمین دوره هفته کتاب بیان کرد: روحانیون اقلیت ها و ادیان مختلف در هفته کتاب گردهم جمع شدند و هتک حرمت به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند.

اللهیاری عنوان کرد: امیدوارم با به روزرسانی آیین نامه هفته کتاب و برخورداری از سایت اطلاع رسانی مناسب و همچنین افزایش همکاری های دستگاه شاهد برپایی هرچه بهتر هفته کتاب در سال های آینده باشیم.

بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در حالی به کار خود پایان داد که مسوولان و متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان جشنواره های «کتاب و رسانه برتر» و «کتاب و رسانه ملی» تجلیل کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها