شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
شرح دفاع مقدس با 800 نمایشگر و چهار هزار برد اطلاعاتی

مدير عامل باغ موزه تخصصي دفاع مقدس در اولين همايش استادان درس آشنايي با دفاع مقدس گفت: امیدواریم با افتتاح رسمی این موزه بتوانیم نیازهای فرهنگی خارجی و داخلی در زمینه نشر فرهنگ دفاع مقدس را تأمین کنیم. 800 دستگاه انواع نمایشگر و چهار هزار برد اطلاعاتی در این باغ موزه کارکردهای دفاع مقدس را توضیح می‌دهند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مدير عامل باغ موزه تخصصي دفاع مقدس در نشست صبح امروز (18 شهریور 91) اولين همايش استادان درس آشنايي با دفاع مقدس (ويژه استان‌هاي تهران و البرز) در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران با بیان این‌که «جنگ به نظر ما نیاز به تشریح ندارد، زیرا از نظر دین اسلام امری مذموم است.» گفت: جهاد در راه خدا از این مساله مستثنی است. موزه و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس از این منظر به بیان جنگ و دفاع مقدس می‌پردازد.

سردار جواد خضرایی افزود: بر این اعتقاد هستیم که دفاع مقدس باید بتواند منشأ اثر باشد و با این نگاه کوشیدم کارکردهای دفاع مقدس را معرفی کنیم. این معرفی باید بتواند تربیت‌ساز باشد.

وی ساخت موزه دفاع مقدس را از نظر نشان دادن ابزار‌آلات جنگی کاری آسان دانست و گفت: دشواری ساخت موزه دفاع مقدس از بعد مفهومی و معرفتی آن است. ابزارآلات جنگی تنها 20 درصد از این موزه را تشکیل می‌دهند. 

مدير عامل باغ موزه تخصصي دفاع مقدس با بیان این‌که باغ موزه دفاع مقدس و كتابخانه تخصصي آن در قطب فرهنگی شهر تهران، یعنی تپه‌های عباس‌آباد قرار گرفته‌اند، افزود: امیدواریم با افتتاح رسمی این موزه در اوایل مهرماه سال جاری بتوانیم نیازهای فرهنگی خارجی و داخلی در زمینه نشر فرهنگ دفاع مقدس را تأمین کنیم.

وی سپس به تشریح ویژگی‌های این موزه و کتابخانه تخصصی پرداخت و گفت: موزه و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با 22 هزار هکتار مساحت و با تکیه بر 20 درصد از ابزارآلات جنگی می‌کوشد به ارایه اطلاعات با به کارگیری چهار هزار برد اطلاعاتی بپردازد. 

مدير عامل باغ موزه تخصصي دفاع مقدس افزود: 800 دستگاه انواع نمایشگر در این باغ موزه کارکردهای جنگ را توضیح می‌دهند و کوشیده‌ایم با به‌کارگیری ابزار رسانه‌ای به ارایه مفید ادبیات جدید دفاع مقدس بپردازیم که از این نظر موزه دفاع مقدس، موزه‌‌ای پویا است.

وی از اجرای هزار و 800 جلسه در زمینه بعد مفهومی این موزه خبر داد و گفت: زمینه‌های بهره‌گیری دانشجویان را به عنوان افرادی که در آینده از افراد شاخص نظام خواهند بود را در این موزه و کتابخانه تخصصی آن فراهم کرده‌ایم.

خضرایي در پایان سخنانش گفت: بازدید کامل از این موزه سه ساعت و نیم به طول خواهد انجامید و حضور در بزرگترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس کشور می‌تواند نیازهای دانشجویان در این زمینه را تامین کند.

سپس سردار بهمن کارگر،‌ رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان دیگر سخنران نشست با اشاره به گذشت 20 روز از آغاز فعالیتش به عنوان ريیس بنیاد حفظ آثار، گفت: هنوز به عنوان معاون اجتماعی نیروی انتظامی مشغول فعالیتم. اکنون از استادان و نخبگان دعوت می‌کنم که به بنیاد حفظ آثار در حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یاری برسانند.

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس یکی از کارهایی که در زمینه نشر دفاع مقدس صورت گرفته را ارایه درس دو واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها دانست و افزود: طراحی رشته دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد در وزارت علوم دیگر اقدام مفید در این زمینه است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی، موضوع دفاع مقدس را امری محدود به نظامیان و فعالان خاص این حوزه ندانست و گفت: این امر به تمامی مردم مربوط می‌شود بنابراین باید از ظرفیت تمامی مردم در این زمینه بهره گرفت. بر این اساس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بخشی را به عنوان «تحول» تشکیل داده‌ایم و من معتقدم که این تحول باید از پایه و در مدارس آغاز شود.

وی از هنرمندان در تمامی رشته‌ها دعوت کرد که به تبیین دفاع مقدس با بهره‌گیری از هنر خود بپردازند و افزود: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب دفاع مقدس گنجینه است و باید این گنجینه را با زبان نسل حاضر منتقل کنیم.

سردار بهمن كارگر با انتقاد از كمبود فیلم فاخر در حوزه دفاع مقدس درباره آثار مكتوب در اين حوزه گفت: کتاب «پایی که جا ماند» اثری فاخر است که چندی پیش رهبر معظم انقلاب از آن تجلیل کردند و باید به دنبال افزایش این گونه آثار بود.

وی در پایان با بیان این‌که دانشگاه‌ها به دنبال موضوع‌های دفاع مقدس هستند، از استادان درس دفاع مقدس، فعالان این حوزه و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس خواست در این زمینه بکوشند.

سردار پیری، رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سخنران دیگر اولين همايش استادان درس آشنايي با دفاع مقدس (ويژه استان‌هاي تهران و البرز) در باغ موزه دفاع مقدس تهران بود که با اشاره به اهداف بیان شده در ضرورت تدریس درس دفاع مقدس خواستار انتقال تجربه‌های این کار به پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط