پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
نامزدهای دریافت مدال کارنگی و کیت گرین اوی معرفی شدند

نامزدهای نهایی دریافت جایزه مدال کارنگی 2012 که ویژه بهترين كتاب سال كودك و نوجوان است، و نامزدهای دریافت جایزه کیت گرین اوی که به بهترین آثار گرافیکی کودکان تعلق می گیرد، معرفی شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ایندیپندنت، این جایزه که قديمي‌ترين و معتبرترين جايزه كتاب كودك و نوجوان بريتانيا محسوب می شود، از سال 1936 تاکنون به بهترين كتاب سال كودك و نوجوان كه در بریتانیا نوشته و نخستین بار در همین کشور منتشر شده باشد، اهدا مي‌شود.

در میان 8 نامزد دریافت جایزه امسال، نام 4 نویسنده با نخستین رمانشان به چشم می خورد ولی آثار 4 نویسنده برتر دیگر پیش از این نامزد دریافت جایزه کارنگی شده بودند.

فهرست نامزدهای دریافت این جایزه در سال 2012 شامل این اسامی است:
«نام من میناست» نوشته «دیوید آلموند» برای کودکان 9 سال به بالا
«تغییری کوچک برای استوارت» به قلم «لیزا اوانس» برای 8 سال به بالا
«باغ وحش نیمه شب» اثر«سونیا هارتنت» برای 9 سال به بالا
«همه در مخمصه» نوشته «علی لویس»ویژه 12 سال به بالا
«زباله»به قلم «اندی مولیگان»برای 12 سال به بالا
«هیولا صدا می زند» نوشته «پاتریک نس» برای 9 سال به بالا
«خواهرم روی پیش بخاری زندگی می کند» به قلم «آنابل پیچر» ویژه 10 سال به بالا
«بین سایه های خاکستری» نوشته «روتا سپتیز» مناسب 12 سال به بالا

کتاب‌های نامزد دریافت این جایزه را بسیاری از دانش آموزان می خوانند و بازخوردشان نیز به گروه داوران کارنگی فرستاده می‌شود ولی آرای دانش آموزان در تصمیم‌گیری نقشی ندارد و تنها برای برانگیختن کودکان برای خواندن، لذت بردن و بحث و گفت‌وگو کردن درباره بهترین کتاب‌های معرفی شده از سوی کتابداران برنامه‌ریزی شده است.

جايزه كارنگي تا كنون به شماري از مشهورترين نويسندگان كتاب‌هاي كودك و نوجوان تعلق گرفته و نام نويسندگاني چون «سي. اس. لوئيس»، «فيليپ پولمن»،‌ «تري پراچت» و «آن فاين» در فهرست برندگان اين جايزه ديده مي‌شود. جایزه کارنگی اولین بار به «آرتور رنسم» برای نوشتن کتاب «کبوتر پستچی» رسید. «پاتریک نس» نیز برنده سال 2011 این جایزه با کتاب «هیولاهایی از جنس مردان» بود. 

اين جايزه از سال 1936 و به افتخار «اندرو كارنگي» (۱۹۱۹- ۱۸۳۵) انسان بشر دوست متولد اسکاتلند که بیش از ۲۸۰۰ کتابخانه در سراسر دنیای انگلیسی زبان ساخته،در انگلستان بنیان نهاده شد. 

نامزدهای جایزه«كيت گرين اوي»
همزمان با اعطای مدال کارنگی،تصویرگران هم از نظر دور نمی مانند و هرسال در قالب جایزه«كيت گرين اوي» که خواهر مدال کارنگی شناخته می شود، بهترین آثار تالیف و تصویرگری کتاب‌های کودکان انگلیسی زبان هم شناخته می شوند.

جايزه کیت گرین نيز به یاد «کیت گرین اوی» تصویرگر محبوب و اثرگذار کتاب‌های کودکان در قرن نوزدهم، از سوی انجمن کتابخانه‌های بریتانیا اهدا می‌شود.

یکی از نامزدهای دریافت جایزه «کیت گرین اوی» امسال کتاب «گرگ گاز نمی گیرد» به تصویرگری امیلی گراوت است. او در سال 2008 برای رمان «کتاب بزرگ ترس موش کوچک» و سال 2006 نیز برای رمان «گرگ ها» این جایزه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که کتاب «هذیه» نوشته کارول آن دافی ملک الشعرای بریتانیا نیز در این بخش حضور دارد.

«پیتر مرغ دریایی» به تصویرگری پیتر هوراسک، «هیولا صدا می زند» به تصویرگری جیم کی، «پدر ضربه» به تصویرگری دیو مک کین، «کروکودیل دانا» به تصویرگری کاترین راینر، «هدیه» به تصویرگری راب ریان، «هیچ گربه ای در این کتاب نیست» به تصویرگری ویویان شوارتز و «آیا می توانیم ببر را نجات دهیم؟» به تصویرگری ویکی وایت از دیگر نامزدهای دریافت این جایزه تصویرگری هستند.

برندگان نهایی مدال کارنگی و جایزه کیت گرین اوی، 14 ژوئن (27 خرداد) در مراسمی توسط موسسه خيريه متخصصان كتابداري و اطلاعات (CILIP) و یک گروه داوری 12 نفری از کتابداران اعلام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها