سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
مجموعه سخنرانی‌ها پیرامون شاهنامه کتاب می‌شود

در نشست خبری تشریح برنامه‌های طرح ملی دهه «گرامی‌داشت هزاره سرایش شاهنامه» از چاپ مجموعه مقالات و عکس‌های سخنرانی‌های مختلف در 12 استان کشور خبر داده شد. همچنین «ششمین کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی» در پنجمین روز این دهه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری طرح ملی دهه «گرامی‌داشت هزاره سرایش شاهنامه» با حضور محمود علیگو، رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی و جمعی از اصحاب رسانه صبح امروز از ساعت 10 در سالن اجتماعات دفتر مرکزی شماره دو جهاد دانشگاهی برگزار شد.

آشنایی اندك دانشجویان با فردوسی
در ابتدای این نشست علیگو با تاکید بر فعالیت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سرفصل‌های مختلف گفت: یکی از این سرفصل‌ها نکوداشت مفاخر ایرانی است. برهمین اساس تلاش داریم تا مفاخر و الگوهای ایرانی- اسلامی را به دانشجویان معرفی کنیم.

وی افزود: سال گذشته نخستین طرح از این سرفصل در هفت استان کشور و با موضوع نکوداشت مفاخر استانی هر استان برگزار شد. امسال این طرح با موضوعی واحد در 12 استان کشور برپا می‌شود و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌های دیگری در سال‌های آینده نیز هستیم.

ریس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به دلایل انتخاب طرح ملی «گرامی‌داشت هزاره سرایش شاهنامه» اشاره و تشریح کرد: یکی از این دلایل اهمیت این اثر بزرگ است. از سوی دیگر در این راستا پژوهش‌هایی در سطح دانشگاه‌ها صورت گرفت و با انجام نظر‌سنجی از دانشجویان 68 درصد علاقه‌مندی خود را برای برپایی این طرح پیرامون چنین موضوعی اعلام کردند.

وی در ادامه توضیح داد: از این تعداد تنها سه درصد با فردوسی آشنایی دارند. انجام این نظرسنجی در 11 دانشگاه و بنا بر اعلام آمادگی این دانشگاه‌ها پس از انتشار فراخوان آن انجام شد. همچنین این نظرسنجی نشان داد که تنها 9 درصد دانشجویان از طریق رسانه‌های ملی با فردوسی آشنا شده‌اند و آشنایی اغلب آن‌ها با فردوسی در دوران مدرسه صورت گرفته است.

تهران، یزد، اردبیل، رشت، خراسان جنوبی، استان گلستان، استان مرکزی، استان فارس و استان سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که این طرح ملی در دانشگاه‌های آن‌ها برگزاری می‌شود.

سخنرانی‌های علمی و نقالی مرشدان
در ادامه این نشست موحدفرد به ثبت جهانی هزاره سرایش شاهنامه در 35امین کنفرانس عمومی یونسکو اشاره کرد و گفت: در این راستا بسیاری از مجامع علمی وموزه‌ها در سراسر دنیا جشن‌هاو مراسم‌های بزرگداشتی را ترتیب دادند. برپایی این طرح ملی نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی ادامه داد: در مجمع عمومی سالانه یونسکو در آبان گذشته نیز ثبت جهانی ورزش‌های پهلوانی زورخانه‌ای را به نام ایران داشتیم. برهمین اساس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای آمادگی خود را برای برپایی برنامه‌هایی در کنار سخنرانی‌های علمی اعلام کرده است.

دبیرکل بنیاد فردوسی افزود: طرح ضرب و نقل و همنوایی مرشدان زورخانه‌ای برای نخستین‌بار در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. این طرح کار جدیدی برای حضور جوانان و دانشجویان و معرفی هنرهای باستانی است.

تشریح برنامه‌های دهه «گرامی‌داشت شاهنامه»
طرح ملی دهه «گرامی‌داشت هزاره سرایش شاهنامه» از 18 اردیبهشت آغاز و تا 28 ادامه دارد.

موحدفرد در بخش دیگر از سخنانش به تشریح برنامه‌های این دهه پرداخت و توضیح داد: نخستین برنامه با سخنرانی حمیدرضا شایگان‌فر، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، پیرامون موضوع «تحلیل داستان جمشید و فریدون» در دانشگاه علم و فرهنگ تهران آغاز می‌شود. سخنران روز دوم بهمن حمیدی، رییس بنیاد تاریخ معاصر ایران است و پیرامون موضوع «شاهنامه چیست؟، فردوسی کیست؟» دردانشگاه یزد به سخنرانی می‌پردازد.

وی در ادامه تشریح کرد: سیدجعفر حمیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در روز سوم و در دانشگاه محقق اردبیلی پیرامون موضوع «جلوه‌های عشق در شاهنامه» به ایراد سخنرانی می‌پردازد. در روز چهارم نیز قدمعلی سرامی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در دانشگاه گیلان درباره موضوع «جلوه‌های مهر در شاهنامه» سخنرانی دارد.

اهدای نشان فردوسی به شاهنامه‌پژوهان
مدیر کل بنیاد فردوسی از برنامه ویژه روز پنجم این طرح خبر داد و گفت: در 23 اردیبهشت «ششمین کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی» در مجتمع شریعتی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. علاوه بر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، موسسه فرهنگی اکو با در اختیار گذاشتن نشان فردوسی که به بهانه هزاره سرایش شاهنامه توسط این موسسه ضرب شده است از شاهنامه‌پژوهان حاضر در این کنگره تقدیر می‌‌کند.

وی ادامه داد: در این کنگره فریدون جنیدی، رییس بنیاد نیشابور، پیرامون موضوع «هزاره سرایش شاهنامه» و قدمعلی سرامی درباره «خردورزی در شاهنامه» سخنرانی می‌کنند. همچنین شاه‌منصور، عضو آکادمی علوم تاجیکستان و نماینده این کشور در موسسه فرهنگی اکو درباره تاثیر شاهنامه در ادبیات آسیای میانه و ناصر کنعانی، شاهنامه‌پژوه ایرانی مقیم آلمان، پیرامون موضوع «تاثیر شاهنامه در کشورهای اروپایی» سخنرانی دارند.

شعرخوانی عبدالکریم تمنا، شاعر ملی افغانستان، اجرای سه‌تار نوازی خراسانی و اجرای نقالی و نمایش ورزش‌های پهلوانی از بخش‌های جنبی این همایش هستند.

وی به دیگر برنامه‌های این طرح اشاره و تصریح کرد: در روز ششم عزیزالله جوینی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، درباره موضوع «داستان پهلوانی رستم» در دانشگاه بیرجند سخنرانی می‌کند.

موحدفرد درباره برنامه‌های روز 25 اردیبهشت که در تقویم ملی سال‌روز گرامی‌داشت فردوسی نامیده شده است توضیح داد: حسینعلی قبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با موضوع «کهن الگوهای شاهنامه، پلی میان فردوسی و مولانا» در دانشگاه صنعتی شریف، آرش اکبری مفاخر، عضو هایت علمی دانشگاه فردوسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و سیدضیاء‌الدین هاجری، رییس انجمن پاسداری و پالایش زبان فارسی، درباره مبحث «سرایش شاهنامه» در دانشگاه منابع‌طبیعی گرگان سخنرانی دارند.

در 26 اردیبهشت موحدفرد در دانشگاه علمی- کاربردی اراک درباره موضوع «خطوط اصلی اندیشه‌های فردوسی» سخنرانی می‌کند. همچنین در روز هفتم از این طرح میرجلال‌الدین کزازی، عضو هایت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره موضوع «شاهنامه فرهنگ و منش ایرانی» در دانشگاه شیراز به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

اما در آخرین روز این دهه محمدحسین توسی‌وند، رییس بنیاد فردوسی پیرامون موضوع «پزشکی در شاهنامه» در دانشگاه زاهدان سخنرانی می‌کند.

وی تاکید کرد: در صورتی‌که علاوه بر این برنامه‌ها، درخواست برپایی برنامه‌های دیگری نیز مطرح شود، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه sarayejavid.persianblog.ir از این برنامه‌ها اطلاع یابند.

موحدفرد در پایان یادآور شد: همزمان با اجرای این طرح ملی نمایشگاهی از نگاره‌های شاهنامه‌های کهن ایرانی از جمله شاهنامه بایسنقری، شاهنامه شاه‌ طهماسب، شاهنامه داوری و رشیدا در دانشگاه‌های تهران برپا می‌شود تا اطلاعاتی از شاهنامه‌های کهن نیز در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست موحدفر در پاسخ به سوال خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که «آیا کتابی از مجموعه مقالات این دهه منتشر می‌شود و در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه قرار می‌گیرد؟» اظهار داشت: پس از برپایی این طرح سعی داریم موضوعات پژوهشی مطرح شده در این جلسات را دست‌مایه انجام پژوهش‌های گسترده‌تری قرار دهیم و نتایج آن‌ها به‌طور حتم در کتاب‌هایی منتشر می‌شود.

در ادامه علیگو افزود: خروجی این طرح ملی پس از اتمام آن در قالب کتابی که محتوای سخنرانی‌ها و عکس‌های آن را شامل می‌شود منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همچنین مجموعه کارگاه‌هایی طی سال و با همکاری بنیاد فردوسی در دانشگاه‌ها برپا خواهد شد.

پرسش دیگری که مطرح شد در ارتباط با اقدامات این نهادها برای آشنایی عموم مردم با شاهنامه بود. در پاسخ به این پرسش موحدفرد از آمادگی بنیاد فردوسی برای همکاری با سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پروش خبر داد تا برنامه‌هایی در این راستا تدارک دیده شود.

این نشست خبری صبح امروز(23 فروردین) از ساعت 10 در تالار جلسات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واقع در خیابان شهدای ژاندارمری، شماره 72، دفترمرکزی شماره دو برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط