شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کرونا عدالت آموزشی آورد

رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در سراسر کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن استفاده از ابزار‌های متنوع آموزشی را زمینه‌ساز عدالت آموزشی می‌داند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، امین آصفی، رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی: «کرونا عدالت آموزشی آورد چراکه با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و سیستم کلان آموزشی کشور و حتی دنیا، لزوم به‌کار‌گیری روش‌های خاص غیرحضوری آموزشی مطرح و اجرا شد. متاسفانه تعطیلی اماکن آموزشی در سطوح مختلف در سال‌های اخیر به‌دلایل عدیده از‌جمله آلودگی هوا، شرایط حاد نامساعد آب و هوایی و حالا پاندمی کرونا خواسته یا ناخواسته روش‌های آموزش حضوری را دچار تغییر کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد، باید روش‌های نوین آموزشی جایگزین روش‌های سنتی شود.

توجه به روش‌های نوین در جریان آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در تعطیلات ناخواسته ناشی از شیوع ویروس کرونا چه کوتاه و یا بلند‌مدت از آسیب به نظام آموزشی، کسب مدرک پیشگیری خواهد کرد.   

بهترین ابزار در شیوه‌‌های نوین آموزشی استفاده از کتاب‌های آموزشی، فیلم‌های آموزشی آنلاین یا ضبطی و نرم‌افزار‌های آموزشی است. خوشبختانه ناشران آموزشی طی سال‌های مدید با استفاده از تجارب تولید و نشر و به‌کارگیری مولفان و مدرسان برجسته توانسته‌اند، کتاب‌ها و برنامه‌های دیداری و شنیداری در قالب دی وی دی‌ها، فیلم‌ها، اپلیکیشن‌ها و ... به‌صورت غیرحضوری این خلا را جبران و عدالت آموزشی را در نبود مدرسه و معلم و استاد در سراسر کشور و حتی دورترین نقاط کشور ایجاد کنند.

خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش با کمک سازمان صدا و سیما توانسته است با تولید برنامه‌های آموزشی و ایجاد زمینه برای تدریس معلمان و اجرای برنامه‌های آموزشی، خصوصا در دو شبکه ۴ و ۷ سیما به دانش‌آموزان جریان آموزش را تداوم بدهد و حتی کمبود امکانات آموزشی در بعضی مدارس و یا ضیغ وقت را با هنر تصویر مانند آزمایش‌ها و فیلم‌های آموزشی جبران کرده است.

علاوه‌براین، باید از مسئولان صدا و سیما برای توجه به تولید برنامه‌های کتاب‌محور برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در طول دوران قرنطینه، تشکر کرد. آنچه مسلم است، استفاده از انواع کتاب‌های آموزشی یا دیگر محصولات آموزشی در جریان تعطیلی مدارس و دیگر فضا‌‌های آموزشی در دوره شیوع ویروس کرونا، نوعی عدالت آموزشی در کشور را ایجاد کرده است؛ به‌عبارت دیگر، تفاوتی نیست بین آنان که در مدارس خاص یا لاکچری تحصیل می‌کردند و آنانی که در مدارس صحرایی یا کپری با مشقات دوری فاصله محل زندگی و تحصیل.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها