دوشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
نویسنده ژاپنی زلزله اتمی را پیش بینی کرده بود

یک نویسنده و فعال سیاسی ژاپنی در کتابی که تابستان سال قبل نوشته بود، خطر تشعشات هسته ای ناشی از زمین لرزه های احتمالی در این کشور را پیش بینی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از رویترز، « تاکاشی هیروشی» نویسنده و فعال سیاسی ژاپنی در کتاب «بمب ساعتی رآکتور هسته ای» که تابستان سال قبل منتشر شد، پیش بینی کرده بود که یک زلزله بزرگ حتمی الوقوع در نیروگاه اتمی هامااوکا در 200 کیلومتری جنوب غربی توکیو، می تواند به یک حادثه هسته ای مصیبت بار ختم شود.
 
اکنون در حالی که بحران هسته ای ناشی از زلزله 8.9 ریشتری این کشور وارد سومین هفته خود می شود، این نویسنده ژاپنی نه تنها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته، بلکه تقاضا برای کتاب او نیز بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است.

البته تاکاشی هیروشی در کتاب خود نگفته بود که زلزله ژاپن باعث به خطر افتادن نیروگاه هسته ای فوکوشیماهیاچی (کانون فعلی تشعشعات هسته ای) می شود ولی پیش بینی او این بود که این کشور طی 15 سال آینده با خطر زلزله ای بزرگ و به تبع آن تشعشات مرگبار هسته ای روبه رو خواهد شد؛ سناریویی که خیلی زود تر به وقوع پیوست.

این نویسنده 68 ساله ژاپنی که در جریان فاجعه هسته ای چرنوبیل روسیه در دهه 1980نیز مورد توجه رسانه های ژاپنی قرار گرفت، می گوید که ژاپن در محل اتصال 4 صفحه زمین قرار دارد و محل وقوع یک پنجم زلزله های بزرگ تر از 6 ریشتر دنیا است، بنابر این دیر یا زود، زلزله های مشابهی در نقاط دیگر ژاپن هم به وقوع خواهد پیوست. او با اشاره به تحقیقات زمین شناختی مبتنی بر چرخه زلزله ها، وقوع یک زلزله قوی دیگر در منطقه توکایی در نزدیکی نیروگاه هسته ای هامااوکا را هم قطعی دانسته و می گوید:«فکر می کنم این اتفاق قطعا رخ خواهد داد.من همه کشور را دیده ام و هیچ رآکتوری ایمن نیست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها